realtidsklocka för mikroprocessor?
Re: realtidsklocka för mikroprocessor?
> Tack, Tomas, men nej, den passar nog inte mig. För lite minne...
Det här är lite märkligt. Den du hittade (och föreslog ?) hos Farnell
har ju inget minne alls...
> ...och så ska den finnas i produktion.
Det där tolkar jag som att det *inte* handlar om ett hobby projekt !?
Det här är lite märkligt. Den du hittade (och föreslog ?) hos Farnell
har ju inget minne alls...
> ...och så ska den finnas i produktion.
Det där tolkar jag som att det *inte* handlar om ett hobby projekt !?
Jag fick uppfattningen att det Tomas hade var ett minne med inbyggd timestamp, så när man skriver i minnet så får man tiden på köpet. Men jag ska inte ha 256k. Snarare 8-32 Mb. Jag läser tiden från klockan med procesorn och skickar både tid och data till ett flashminne, hade jag tänkt.
Det där med datalagring är en generell grej jag kan ha nytta av i många olika projekt. Om jag då gör en viss hårdvarulösning som sedan inte går att upprepa så får man göra om jobbet nästa gång. Kanske blir billigt första gången, men krånglet att alltid börja om med nya komponenter blir besvärligt i längden. Så därför gillar jag inte komponenter som inte går att köpa fler av senare. Men du har rätt Sodjan att det inte bara är hobby; jag hoppas kunna bygga något nyttigt så småningom. Jag håller på att lära mig.
Det där med datalagring är en generell grej jag kan ha nytta av i många olika projekt. Om jag då gör en viss hårdvarulösning som sedan inte går att upprepa så får man göra om jobbet nästa gång. Kanske blir billigt första gången, men krånglet att alltid börja om med nya komponenter blir besvärligt i längden. Så därför gillar jag inte komponenter som inte går att köpa fler av senare. Men du har rätt Sodjan att det inte bara är hobby; jag hoppas kunna bygga något nyttigt så småningom. Jag håller på att lära mig.
> var ett minne med inbyggd timestamp,
Nja, det är en krets som har lite av varje. RTC, lite minne o.s.v.
Men det finns ingen direkt koppling mellan RTC'n och minnet...
> Så därför gillar jag inte komponenter som inte går att köpa fler av senare.
Visst är det så. Sen så beror det ju även på vad "senare" betyder...
Nja, det är en krets som har lite av varje. RTC, lite minne o.s.v.
Men det finns ingen direkt koppling mellan RTC'n och minnet...

> Så därför gillar jag inte komponenter som inte går att köpa fler av senare.
Visst är det så. Sen så beror det ju även på vad "senare" betyder...

http://www.ramtron.com/products/integra ... anion.aspx
Skillnaden ligger nog i att de nuvarande är 3-5V och denna är 5V, finns fortfarande att köpa, men är väl förmodligen på utgående.
Skillnaden ligger nog i att de nuvarande är 3-5V och denna är 5V, finns fortfarande att köpa, men är väl förmodligen på utgående.
- jadler
- EF Sponsor
- Kontakt:
DS1307? Iofs "krångligt" I2C-gränssnitt, men använder du AVR är det inte något problem (PIC vet jag inget om). SparkFun har en färdig liten modul med kristall och batteri, det senare skall räcka ett antal år. Du hittar den t.ex. hos Lawicel eller ElectroKit.
Den där färdiga modulen är ju fruktansvärt dyr!
Jag tänkte antagligen köra på en PCF8563 till min AVR. PCF8563 säljs på ElectroKit. 14kr. Plus en liten kristall och ett par kondensatorer.
Men den passar väl tyvärr inte heller trådskaparen. Den har bara en upplösning på 1sek och använder också I2C.
Jag tänkte antagligen köra på en PCF8563 till min AVR. PCF8563 säljs på ElectroKit. 14kr. Plus en liten kristall och ett par kondensatorer.
Men den passar väl tyvärr inte heller trådskaparen. Den har bara en upplösning på 1sek och använder också I2C.
Nja... jag köpte HT1381-8SOPLF (länk: se förta inlägget) för 13kr. Den duger bra tror jag, men ville bara höra vad andra haft för erfarenheter då jag aldrig använt en sån innan.
Förslaget att göra RTC i uC ratades tidigt men jag vill i alla fall visa ett exempel på det 
En MEGA88 drar (enligt databladet) 0,75uA vid "Power save mode", då går 32khz-kristallen (som man ansluter till tv pinnar) och kan generera interrupt varje sekund. Vid interrupten vaknar uC (0,2mA) och kör några cykler för att uppdatera sekundräknare tex och sen "söver" man den igen.
Sammantaget borde det dra mindre ström än att ha en extern RTC och du kan sätta batteribackupen på uC istället.
Du får lägre förbrukning, färre komponenter, lättare åtkomst till tiden med nackdelen att du en gång / sekund måste köra en kort och simpel ISR.

En MEGA88 drar (enligt databladet) 0,75uA vid "Power save mode", då går 32khz-kristallen (som man ansluter till tv pinnar) och kan generera interrupt varje sekund. Vid interrupten vaknar uC (0,2mA) och kör några cykler för att uppdatera sekundräknare tex och sen "söver" man den igen.
Sammantaget borde det dra mindre ström än att ha en extern RTC och du kan sätta batteribackupen på uC istället.
Du får lägre förbrukning, färre komponenter, lättare åtkomst till tiden med nackdelen att du en gång / sekund måste köra en kort och simpel ISR.
> med nackdelen att du en gång / sekund måste köra en kort och simpel ISR.
Kort och simpel ?
Allt är naturligstvts rellativt, men beräkning av dag/veckodag/månad/år/skottår
o.s.v. kan nog uppfattas som mer eller mindre enkelt. Detta är nog den största
fördelen jag ser med en separat RTC...
Kort och simpel ?
Allt är naturligstvts rellativt, men beräkning av dag/veckodag/månad/år/skottår
o.s.v. kan nog uppfattas som mer eller mindre enkelt. Detta är nog den största
fördelen jag ser med en separat RTC...
I det här fallet skulle ju tiden användas för tidsstämpling av inlästa värden, då kan ju unix time vara lämpligt, 32 bitar och räcker fram till 2038 med sekundprecision.
Resultatet kanske hamnar i en PC och den kan då översätta till andra format.
ISRen blir då hyffsat kort och simpel
Resultatet kanske hamnar i en PC och den kan då översätta till andra format.
ISRen blir då hyffsat kort och simpel

Så skulle jag definitivt gjort en RTC-funktion i mjukvara. I många fall skall ändå tiden presenteras först i en PC eller liknande. Då är det bättre att hålla den i sekundformat fram tills presentationen och låta PC:n med bra beräkningskraft göra dom "tyngre" räkningarna. Jag har övergått mer och mer till att göra på det här sättet.
Och just på tidsstämpling så är det ju väldigt lämpligt då man vet att det bara är "nutid" som gäller.
Och just på tidsstämpling så är det ju väldigt lämpligt då man vet att det bara är "nutid" som gäller.
Börjar faktiskt luta åt att köra soft i alla fall. Just eftersom det handlar om loggning av en process så är det oftast inte datum och år som är det intressanta utan förfluten tid sedan start. (Även om det hade varit bekvämt att ha med tid och datum så man inte tar fel på när matningen utfördes). Egentligen är bästa formatet att vid loggstart ange exakt datum, sedn vid varje sampel ange sekunder från "noll". Så slipper man bråka med skottår och liknande när man ska göra beräkningar på loggdatan senare. Sekunder är ett bekvämt format och grymt enkelt att använda.
Då ska du absolut söka efter unix time på tex wikipedia 
Då kan du använda samma "noll" som alla andra.

Då kan du använda samma "noll" som alla andra.
Förlåt, jag glömde täcka in alla tänkbara tolkningar och ge total fullständig information och drog alla över fel kam och överdrev kraftigt osv osv osv. Det finns säkert minst tre stycken som räknar sekunder från 1988-09-23 23:55.12 och många andra som börjar räkningen med helt egna datum och tider.
De jag felaktigt kallade alla andra var de som använder "unix time" med föjande förutsättningar "midnight proleptic Coordinated Universal Time (UTC) of January 1, 1970, not counting leap seconds".
Jag trodde i min enfaldighet att det var underförstått att unix time handlade om alla som använder unix time enligt föjande förutsättningar "midnight proleptic Coordinated Universal Time (UTC) of January 1, 1970, not counting leap seconds" när just unix time skrevs i raden ovanför och mitt tidigare inlägg handlade om det.
Jag ska försöka vara mer tydlig nästa gång.
Här kommer en länk som handlar om unix time:
http://en.wikipedia.org/wiki/Unix_time
De jag felaktigt kallade alla andra var de som använder "unix time" med föjande förutsättningar "midnight proleptic Coordinated Universal Time (UTC) of January 1, 1970, not counting leap seconds".
Jag trodde i min enfaldighet att det var underförstått att unix time handlade om alla som använder unix time enligt föjande förutsättningar "midnight proleptic Coordinated Universal Time (UTC) of January 1, 1970, not counting leap seconds" när just unix time skrevs i raden ovanför och mitt tidigare inlägg handlade om det.
Jag ska försöka vara mer tydlig nästa gång.
Här kommer en länk som handlar om unix time:
http://en.wikipedia.org/wiki/Unix_time