Någon bra men billig lite mindre svarv att rek?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
jaras

Re: Någon bra men billig lite mindre svarv att rek?

Inlägg av jaras »

Även jag har nyligen handlat svarv på Blocket, en Blomqvist bs600 för 7000 kr. Lite verktyg, trebacks o fyrbackschuck. Toolfix-verktygshållare. När jag nu har börjat använda den så tror jag mina svarvkunskaper är lite rostiga. Blir inte riktigt så fin finish som jag vill. Och så tycker jag svarven är lite mjuk, ska det vara så? Med handen kan man böja in svarvstålet en tiondels mm.

På bilden ser man mig trycka neråt på ringnyckeln och då visar vippindikatorn hur mycke hållaren flyttar sig i förhållande till tvärsliden. Någon som kan testa det på sin svarv så man kan jämföra?

Bild
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Lite svårt att se på bilden, men jag tycker Tool-Fix fästet ser ut att vara monterat onödigt långt ut från tvärsliden.
Idealet, tycker jag, är när ett utvädigt stål precis sticker utanför kanten på tvärsliden, vid fullt bakåtvevad toppslid.

På en sån här lite vekare svarv, brukar det vara lämpligt att låsa toppsliden i sitt bakre läge, när den inte används.
I och med att du har magnetfoten på tvärsliden, måste ju nästan glappet sitta i toppsliden.
Dra åt låsningarna, om det finns några, och testa igen.
hh

Inlägg av hh »

Och om det är din frekvensomvandlarinkapsling som syns i bakgrunden kan det vara bra att komma i hågg att svarvar producerar metallspån som ibland flyger omkring...
jaras

Inlägg av jaras »

Tack hh, blir lätt slarvigt för att se att det fungerar.. Ska lägga upp en bild när jag fixat kablarna :-)
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Det finns väl kilar i verktygssliden som du kan justera för att få bort glappet iaf. Flexet är något annat men på en respektabel Blomkvist borde det inte vara något att ojja sig över.
jaras

Inlägg av jaras »

Har meckat lite nu med kilen och dom fyra skruvarna. Felet är att dom inte går att skruva in tillräckligt så det är ett glapp kvar när man skruvar in dom i botten. Svårt att ta isär är det också. Det fastnar liksom på trapetsmuttern som vevens trapetsskruv går in i. Den sitter som berget och jag fattar inte om den är skruvad eller ipressad. Den är gulare (mässing?) än resten av topsliden så den har ju kommit dit på nått sätt..
H.O

Inlägg av H.O »

Det kom upp en Blomqvist på Blocket idag, 7000:- med en hel del tillbehör - den lär nog gå snabbt så skynda skynda. Länk till annons.
Användarvisningsbild
krini
Kontakt:

Inlägg av krini »

Det finns en i Uppsala också!

http://www.blocket.se/uppsala/Svarv_230 ... =23_11&w=3

Christer
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Den där typen av Boley är lite tråkig, i och med att den saknar support.
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Säter, vad menar du?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Titta på bilden så förstår du.
Enda möjligheten till längdmatning är med toppsliden.
Den undre delen, som inte är nån rörlig support, går att släppa loss och flytta så svarvstålet hamnar där man vill vara och svarva.
Jag har sett liknande även på små schaublin svarvar.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Support är ett krav för min del i alla fall och sedan har det ju också med gängskärning att göra som jag ser det och det är också ett krav att den skall ha.

Har läst länkar generellt om svarvar och länkar till svarvar till försäljning på nätet till förbannelse nu i några dagar och hittat en del intressanta grejer. Mindre svarvar som benämns 7x10/7x12 verkar vara väldigt populära och finns en hel del folk som gjort förbättringar och vet inte allt till dessa och finns även reservdelar och tillbehör att få tag på i utslandet till bra priser och finns även i Sverige.

Kolla denna länk så är det länkar till 7x12 svarvar hos diverse ställen både i Europa, och då oftast England, till någon utanför Europa som dock skickar internationellt och då oftast USA. Har dock inte vågat kolla frakt hos USA än..

http://www.7xlathes.com/

Dessa mindre svarvar jag kollat upp är som sagt benämnda 7x12 i storlek för det var ingen större skillnad i pris på de som var 7x10, och dessa kostar allt mellan 4600 - lite över 6000:- om jag minns rätt dock ej frakt inkl. Den som dock Jula säljer är en del större men kostar i runda slängar dock bara runt 500 - 1000:- extra eller så exkl frakt (tänkt att åka och hämta den så det är inga summor i bensin så slipper man fraktkostnaden) än dessa mindre gör med frakt. Så jag vettefasen.. Dessutom verkar de små använda DC motorer med steglös inställning av varvtalet så att byta en motor till något större är inte något enkelt eller billigt då en sådan måste köpas. Har en vanlig 2.2KW motor i källaren men den är nog lite i överkant till dessa i alla fall men till Julas så hade det kanske gått. Såg i en manual till en sådan här minisvarv att man som max bara skulle ta 0.2 mm vid grov svarvning för att motorn kunde stanna annars.. Kommer att ta evigheter att gör klart en lite större grej, men är det låg hastighet så kanske de klarar lite mer.

Hur är det förresten sedan med moms? Är inte det inkluderat om man köper från England så det är ingenting som tillkomer när det sedan kommer till Sverige? Har bara det för mig. För om så inte är fallet så blir det svindyrt att beställa från England för att inte tala om staterna med deras säkerligen en del högre frakt.
ds77

Inlägg av ds77 »

Inom EU betalas momsen i ursprungslandet vanligtvis(har för mig att det finns någon regel om hur mycket/år det säljande företaget för sälja för till ett enskilt land innan det mottagande landets moms ska tas ut). Utanför EU ska moms + ev. tull + ev. andra avgifter läggas på och en svarv är ju såpass stor och tung att tullen kanske inte går på 'gift value $5' :)
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

@säter:

NU såg jag... missade helt att den saknade en ratt... :vissla:

Går inte ens att slå en gänga, även om det är sällan man gör det; men har man en svarv så vill man väl ha LITE finesser iaf. och längdmatning är inte dumt ifall man vill ha en jämn yta/diameter.
Användarvisningsbild
krini
Kontakt:

Inlägg av krini »

Jaha då var man lycklig ägare till en Blomqvist VL 600 (den på Blocket)
med massor av tillbehör, snännhylsor, 3 o 4 backs chuch massvis med stål och hållare..

:lol:
Christer
Skriv svar