Problem med mitt stegmotorkort!
Problem med mitt stegmotorkort!
Har knåpat lite med ett simpelt stegmotorkort orginalet kan ni se här...
Det saknar strömbegränsningskretsar så det är väl full kräm hela tiden antar jag (?).
Problemet är att jag inte lyckas få speciellt högt varvtal på stegmotorerna jag använder... och att motorn bara vill snurra vid en viss volt (plus minus nån volt).
Motorn med lägst ohm på lindningarna går att köra snabbast, men det är fortfarande riktigt slött... ett varv per sekund kanske... trodde stegmotorer klarade lite mer än så ?
Tänkte att det var något med att lindningarna inte hann bli fullt magnetiserade med min 50v 2200 uF konding, så jag satte till en bank till, till ingen nytta. Funderar på om det bara är så att det är min gamla variabla strömkub på 0-30V, 2.5 A DC som är för klen...
Nån som vet direkt va som är fel ?
Det saknar strömbegränsningskretsar så det är väl full kräm hela tiden antar jag (?).
Problemet är att jag inte lyckas få speciellt högt varvtal på stegmotorerna jag använder... och att motorn bara vill snurra vid en viss volt (plus minus nån volt).
Motorn med lägst ohm på lindningarna går att köra snabbast, men det är fortfarande riktigt slött... ett varv per sekund kanske... trodde stegmotorer klarade lite mer än så ?
Tänkte att det var något med att lindningarna inte hann bli fullt magnetiserade med min 50v 2200 uF konding, så jag satte till en bank till, till ingen nytta. Funderar på om det bara är så att det är min gamla variabla strömkub på 0-30V, 2.5 A DC som är för klen...
Nån som vet direkt va som är fel ?
Re: Problem med mitt stegmotorkort!
Vilken mjukvara styr du med?
Hastigheten de snurrar beror ju mycket på inställningar och liknande med.
Hastigheten de snurrar beror ju mycket på inställningar och liknande med.
Det är med största sannolikhet så att strömmen genom lindningarna inte hinner stiga tillräckligt fort. Men det hjälper inte att sätta dit större kondingar - du MÅSTE höja spänningen. Om det står 5V 1A på motorn så kan du inte driva den med 5V då får du KASS prestanda. Du måste driva den med mycket (5-20ggr) högre spänning och begränsa strömmen genom den till 1A, antingen med motstånd eller med mer modern switch-teknik (chopper).
Vilken hastighet "en stegmotor" kan uppnå beror alltså på motorn i sig, hur bra drivkretsen är samt hur hög matningspänning man har.
Vilken hastighet "en stegmotor" kan uppnå beror alltså på motorn i sig, hur bra drivkretsen är samt hur hög matningspänning man har.
Asså om en stegmotor är långsam så är det ju för att pulserna kommer långsamt???
Om matningen är dålig så kommer motorn bara att "stå och hoppa" när man ökar tempot.
Om matningen är dålig så kommer motorn bara att "stå och hoppa" när man ökar tempot.
Jo, det är såklart sant men eftersom mikael skriver att den motor som har lägst resistans går att köra fortast så antar jag att han ökar frekvensen tills dess att motorn inte längre orkar "hänga på". När det sker så är det för att momentet motorn avger inte räcker till vilket i sin tur beror på att strömmen genom lindningarna inte uppgår till vad som behövs.
Med programmet Vimms under Linux (se länken i första inlägget). Det är inte ett klassiskt cnc styr progg, utan ett kommandoradprog som styr kortet med via rs232. Kortet saknar step och dir pinnar. Hela tanken med bygget av just detta kort är att man kan styra massa kort från en enda com port med hjälp av en multiplexer. Jag har inte tänkt använda det i en cnc maskin utan i en maskin där precision är av vikt men inte att alla axlar rör sej exakt samtidigt...frallzor skrev:Vilken mjukvara styr du med?
Jo precis, jag har ju testat att rampa den och över en viss frekvens så stannar den och står och skakar bara. Men jag hör ju på ljudet att elektroniken rampar upp och ner etc.H.O skrev:Jo, det är såklart sant men eftersom mikael skriver att den motor som har lägst resistans går att köra fortast så antar jag att han ökar frekvensen tills dess att motorn inte längre orkar "hänga på". När det sker så är det för att momentet motorn avger inte räcker till vilket i sin tur beror på att strömmen genom lindningarna inte uppgår till vad som behövs.
Om det står 13 volt, 0.5 A, 36 ohm/lindn på motorn, vad blir lagom transformator ?
5-20 ggr högre spänning sa du ? Ska jag driva motorn på ca 65 - 260 VDC, 0,5 A ??? Det får bli himla korta pulser då !? Det låter mycket, motorn är ju mindre än en snusdosa...
32 * √mH Inductance on the motor = Drive Supply Voltage, enligt Mariss på Geckodrive.
I ditt fall kan det bli rätt hög spänning eftersom induktans följer ofta resistansen, som var hög i ditt fall.
Som H.O säger, använd chopperstyrning eller effektresistorer för att begränsa strömmen. Ska du upp i varvtal så är det hög spänning som gäller.
I ditt fall kan det bli rätt hög spänning eftersom induktans följer ofta resistansen, som var hög i ditt fall.
Som H.O säger, använd chopperstyrning eller effektresistorer för att begränsa strömmen. Ska du upp i varvtal så är det hög spänning som gäller.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Undrar om trissorna på drivkortet klarar den höga spänningen...
Men säg 40V då, och två effektmotstånd per motor, 56 Ohm 20W. Du kommer med en motor elda upp 27W vid stillastående motorer. Men det är priset man får betala med enkla drivare...
Men säg 40V då, och två effektmotstånd per motor, 56 Ohm 20W. Du kommer med en motor elda upp 27W vid stillastående motorer. Men det är priset man får betala med enkla drivare...