dely-krets för på/av?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
CrowStudio

dely-krets för på/av?

Inlägg av CrowStudio »

Jag håller på att bygga en utlösare till magnetventiler och behöver hjälp med att fördröja ventilerna som kommer efter nr.1
Till exempel: Jag trycker på avfyrningsknappen och ventil nr.1 slås på direkt, nr.2 slås på en sekundsenare, nr.3 slås på två sekunder senare o.s.v. sen så hör det till saken att ventilerna får bara vara öppna ett kort tag, ca: 1 sekund.
Jag behöver med andra ord ge en kort strömpuls (gärna ställbar), som kan utlösa ventilerna i fördröjd serie, kan någon hjälpa mig med att hosta fram en bra krets för detta?
Det bästa vore om man inte behöver programera, typ om man kan använda en 555 timer eller nått liknande (min programerare har precis fått barn :wink: )
Grymt tacksam för svar!

/Daniel
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: dely-krets för på/av?

Inlägg av danei »

En 555a i kombination med en räknare borde funka bra till din applikation.
CrowStudio

Inlägg av CrowStudio »

Tack för snabbt svar :-)
Jag är tyvärr inte så kunnig, vore trevligt om du kan visa mej ett kopplingsexempel, eller någon bra länk som gör att jag förstår hur det ska kopplas ;-)

/Daniel
CrowStudio

Inlägg av CrowStudio »

Lite snabbt googlande så hittade jag det här:
http://delabs-circuits.com/cirdir/theor ... 00020.html
Borde funka om man byter ut dioderna mot relän väl, eller?
Frågan är bara om man kan/hur man gör för att få kretsen till att bara köra det hela en gång?
Ursäkta min okunskap i digitala kretsar :oops:

/Daniel
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det har jag tyvärr inte. Men det finns säkert om du söker.

555 används för att ge pulserna och en sekvensräknare för att skicka dom till rätt ställe. Kör du fast så finns det säkert någon här som kan hjälpa dig vidare. Men räkna inte med att någon gör jobbet åt dig.
Användarvisningsbild
electronix

Inlägg av electronix »

Skulle nog rekomendera dig att sänka reläna med med transistorer, men nu vet jag å andra sidan inte vad du vill styra för typ av last mer än att den är induktiv.
Att köra kretsen som du länkade till "1 varv" kan du nog lösa genom att ta signalen ifrån sista dioden och koppla den till räknarens enable ingång.
CrowStudio

Inlägg av CrowStudio »

danei skrev:Kör du fast så finns det säkert någon här som kan hjälpa dig vidare. Men räkna inte med att någon gör jobbet åt dig.
Jag räknar inte att någon ska göra jobbet åt mig, bara att jag ska få bra svar/länkar så att jag kan räkna ut hur jag ska göra.
Jag har inte den bästa kunskapen, men jag har ändå lyckats att bygga en trådlös 2-kanals avfyrare (sändare/mottagare) som funkar perfekt! Har dock inte gjort programeringen ;-)
electronix skrev:Skulle nog rekomendera dig att sänka reläna med med transistorer, men nu vet jag å andra sidan inte vad du vill styra för typ av last mer än att den är induktiv.
Ja det hade jag tänkt. Magnetventilerna drar ca: 0.8A

Tack för bra svar! Kan nog rulla vidare på detta :-)
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

"sänka reläna med med transistorer"

Tänk på frihjulsdioder också.
CrowStudio

Inlägg av CrowStudio »

cosmox skrev:Tänk på frihjulsdioder också.
Menar du dioden som sitter typ mellan transistorn och relät då? Har aldrig hört ordet "frihjulsdiod" men antar att du menar den som skyddar mot överslag, så typ en 1N4007 borde väl duga fint, eller?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nej, över reläspolen.
CrowStudio

Inlägg av CrowStudio »

Hahaha! Ja, det var ju det jag menade :D
Är inte så bra på att förklara, men när jag ritar kopplingsscheman blir dom nästan alltid rätt!
CrowStudio

Inlägg av CrowStudio »

Man behöver inte veta hur saker och ting fungerar i teorin, räcker att man vet hur dom ska sitta ihop och vilka som ska sitta ihop och att det fungerar.
Att veta varför är överkurs (ja, jag vet att det finns folk som hävdar motsatsen), det är det andra som vet ;-)
Har fungerat fint för mig hitentils, och som sagt så har jag ju lyckats bygga ett trådlöst avfyrningssystem: http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=36303 8)
CrowStudio

Inlägg av CrowStudio »

Kan någon hjälpa mig att lura ut vad det är för konding som är i detta kopplingsschem:
http://delabs-circuits.com/cirdir/theor ... 00020.html
Det är C1 och C2 jag undrar över.
Borre

Inlägg av Borre »

100nF, en keramisk fungerar bra.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Det är väl så att personer som inte vill lära sig teorin, utan bara vill ha färdiga lösningar inte får så mycket hjälp.
Skriv svar