Stegmotor

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Kiske

Stegmotor

Inlägg av Kiske »

Hej vid skrotning av några gsmskåp hittade jag lite stegmotorer som drev några trimkondningar. Problemet är att skåpen var riktigt gamla så jag hittar ingen data på dessa motorer.
Jag har hittat tillverkaren men motorerna verkar inte finnas kvar och var troligen custombeställningar.
Hur tar jag reda på hur mycket kräm de tål och hur mycket de orkar driva utan att riskera att ha sönder nånting?

Den verkar vara unipolär, nån slags hybridmotor(?) och det är 6 stift.
Tror det är runt 200 steg på ett varv men jag kan ha fel då det är extremt svårt att räkna stegen för de sitter så tätt.

Måtten är 41x41x35mm utan axeln.

stift 1-2 2-3 4-5 5-6 ~50ohm
stift 1-3 4-6 ~100ohm
alla andra kombinationer är det avbrott.

Bifogar lite bilder.
Bild
Bild

Tillverkare: Minebea
Astrosyn's sida

Skulle vara kul att leka lite med dessa så jag hoppas att nån har sett dem förr.

Mvh //Jonas
victor_passe

Re: Stegmotor

Inlägg av victor_passe »

Du kan driva den både bipolärt och unipolärt iaf.

Ström vet jag inte, kör med 1A och öka och se när den börjar bli för varm.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Har du tillgång till Ericssons produktsystem så kan du kolla på "BKE 902 004"...
Kiske

Inlägg av Kiske »

Nej har inte tillgång till det längre tyvärr annars hade det ju vart lätt. :cry:

Hittade några mindre motorer också men där var det ju lätt, specifikationerna stod på etiketten:

Tamagawa Seki
DC 7.25V 0.25A 29ohm 400steps/R

Men den större lär ju vara kraftigare men har lägre precition.
Användarvisningsbild
jadler
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av jadler »

Har du googlat på de nummer du hittade på motorerna? Det brukar inte helt sällan kunna hjälpa.

Själv plockade jag bl.a. några stegmotorer ur laserskrivare som skulle skrotas på jobbet (och ett bisarrt nätagg till en hörselmätningsenhet, jag är läkare och arbetar just nu på hörselkliniken Huddinge), och jag har egentligen samma problem. Jag har inte hittat någon användning för dem än, så jag har inte ansträngt mig för att hitta relevanta data.

Googlade själv, kanske du skulle sälja? http://www.megawavz.com/product.aspx?id ... e_Steppers -- 900 USD, 6500 SEK... :-)
Kiske

Inlägg av Kiske »

Haha ja man kanske inte skulle ha skruvat isär de där grejjerna och skrotat övrig bråte när man tänker efter. :lol:
Skriv svar