Laser från laserskrivare

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Laser från laserskrivare

Inlägg av SeniorLemuren »

Hej jag har en laserdiod från en skrotad större A3 laserskrivare. Jag tänkte anv. den till att skära cellplast med. Den har 3 anslutningar, vilka ska man använda och hur många volt brukar man mata denna typ av dioder med.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Laser från laserskrivare

Inlägg av danei »

Det är nog inte den effekten på lasern va?
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Ja nu var det ju förståss inte det jag frågade om. Om effekten räcker visar sig väl bara jag får igång lasern. :)
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Om du inte har kollat hur den var ansluten och mätt spänning och polaritet innan du kannibaliserade den så behöver du en servicemanual på skrivaren.
Alternativet är att du har tur och någon känner igen lasern när du har postat en bild av den. :)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Är ganska så säker på att den är på tok för svag. Det behövs inga direkt effekter för en laserskrivare, trumman i dessa är väldigt ljuskänslig av sig och en laser, i princip oavsett styrka, är extremt intensiv. Är det dock någon extremt snabb typ av skrivare så är kanske säg som mest 5 - 10mW nödvändigt. För att i alla fall kanske kunna göra märken i cellplast med en lins framför lasern för att fokusera så behövs det nog en bit över 30 - 50mW eller så skulle jag gissa men för att skära i cellplast med acceptabel hastighet så är säg 100 - 200mW eller mer nödvändigt beroende på tjocklek.

En laser på 200mW kan du får tag på från en DVD brännare.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Mjo, lasrarna i skrivare och kopiatorer är svaga, dessutom är dom IR-lasrar så dom är inte så skoj på något sätt.
xxargs

Inlägg av xxargs »

oavsett - du måste ha glasögon som filtrerar bort laserfärgen (gröna glasögon vid rött ljus) då även några få mW kan ge permaneta skador på näthinnan om det vill sig illa pga illvillig reflex eller liknande. IR-laser måste man vara ännu försiktigare för där reagerar inte irisen för stark ljus.

är det 200 mW från DVD-brännare så måste man vara _väldigt_ försiktig om man vill fortsätta att kunna läsa böcker eller titta och läsa på dataskärmar i fortsättningen... - skadar man just gula fläcken på ögat så ser man allt runt om kring utom just det man tittar på - och det är för resten av livet.
Skriv svar