Hjälp för el-allergiker och teknikrädda.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Hjälp för el-allergiker och teknikrädda.

Inlägg av grym »

ska det vara bur så är inte rostfritt det bästa, men den där ringbrynjan vekar helt ok

speciellt om jag tar min avatar som sidotillbehör :badgrin: :mrgreen: (gissa vad avataren egenteligen är :vissla: )
laban12

Inlägg av laban12 »

Ranstam skrev:..., borde inte en foliemössa kunna skydda bäraren från strålning/magnetism?

En foliemössa skyddar i alla fall mot rymdvarelser som vill läsa våra tankar, har jag hört... :vissla:

Det finns kopparplattor som är gjorda för att montera på vägg, innanför gipsskivorna när man bygger.
Men jag misstänker att de inte är gjorda främst för el-överkänsliga.

För ett par år sedan var det ett reportage på TV om en föredetta Ericsson anställd som var grinig för att han fått sparken när han blev elöverkänslig, och i stället förväntade sig rehabilitering. Typ.
Han var ett svårt fall och hade gjort sin egen "rymddräkt" av troligtvis folie och tyg. Med en hjälm med ett finmaskigt nät för ansiktet, typ mikrovågsugn.
Tydligen kunde han bara köra dieselbil också, pga strålning från tändsystemet i en bensinare.
Var tvungen att bosätta sig mitt ute i ingenstans och leva som amish i princip.
Ett tragiskt människoöde på det hela taget, oavsett orsak!
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Jag hörde om en kille som inte trodde att kängurun fanns, varför tror du inte att kängurun finns var det nån som frågade honom. Hans svarade, -för att jag aldrig sett en verkligheten med egna ögon, och detta djur ser för konstigt ut för att finnas, det är ett på hitt av australiensarna för att få fler turister.
Det finns alla typer av sådanna förnekelser, allt från dom som inte alls tror att hitler var en stygg jävel till de som tror att månlandingen bara är en väl redigerad scienfition historia. Snart för vi höra om nån som inte tror att Michael Jacksson är död, för Elvis lever, eller hur var det? :)

Jag vet att min huvudvärk är högst verklig för mig, lika verklig som om jag hade slagit mig på fingret med en hammare, den största skillnaden är att när jag slår mig på fingret med en hammare så kan alla som se det relatera till de gånger de själva gjort det. Därför vet den som iaktar spektaklet att det för ont som fan, och tycker därför att det är högst rimligt att jag skriker och svär. Men elkänslig syns inte utåt men kan ändå vara högst påtaglit för den som drabbas.
En mobiltelefon är ju nära på nog en svagare microvågs(ugn)sändare.
johano

Inlägg av johano »

grym skrev: ... (gissa vad avataren egenteligen är :vissla: )
Växelspaksknopp i en amazon?

/johan
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

orvar-e: Bra sagt som motvikt mot de övriga ganska omogna barnsligheterna här...
Användarvisningsbild
Qbert

Inlägg av Qbert »

Jag har haft funderingar kring examensarbete inom detta område.

Det vore till exempel intressant att statistiskt kunna bevisa/motbevisa att en specifik problemenhet ger tex huvudvärk genom att helt enkelt slå på och av just den enheten utan försökpersonens vetskap.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag tror ingen här på forumet vill håna eller vara råa mot folk som gett sig själva diagnosen elallergi, utan dels riktar sin irritation (och hån) mot firmor och institutioner som mjölkar dessa olyckliga människor på pengar för hokuspokus-produkter. Det är bara bra att detta schamanslödder hängs ut.

Undersökningar kom nog aldrig att entydigt kunna visa på att man kan vara överkänslig eller allergisk mot el. Och oavsett vad en (o)enig forskarkår kommer fram till kommer folk ändå att ha besvär som är relaterade till elektriska produkter i vår omgivning.
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Jag har en känsla av att man blandar ihop saker och ting här. Området elallergi vet jag inte något om, även om jag hört många väldigt skumma historier. Mobiltelefoni däremot är en helt annan sak. I det här fallet har man något som sänder radiovågor med en påtaglig, framförallt en mätbar, effekt tryckt mot huvudet.

För en tio år sen när jag hade en NMT telefon och pratade i tre timmar i den märkte jag att ansiktet var helt flammigt på "lursidan", väldigt olustigt även om det inte gav mig huvudvärk eller gjorde någon annan skada. Men jag kan tänka mig att nerver och annat kan ta skada eller ömma direkt, (eller som i Sodjans fall, tårkanalen) bortsett från de långsiktiga farorna.

Men "plus- och minusprylar", som små klistermärken och vattenvirvlare förtjänar att beskrattas i en sån här tråd, bondfångeri!
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det finns ju ett antal tester som klart visar att el-allergikare inte på något vis kan känna om det är spänningssatt eller inte.

Oavsett om det beror på en hjärntumör, influensa eller av en psyko-somatisk orsak är huvudvärken/andra symptom lika verkliga! Inte tu tal om det!

Och det som stör mig med dessa el-allergikare är att ingen har testat saker som faktisk kan ha betydelse, t.ex. ett miljö helt utan blinkande lampor t.ex. Om jag fixk ett sprängande huvudvärk varenda jävla gång jag slog på lampan ville jag sannolikt medvetet eller omedvetet få huvudvärk av ljus efter ett tag.

Jag vet hur trött man kan bli av en CRT på 60Hz i uppdateringsfrekvens och att just jag skulle "avkänna" speciella höga frekvenser i blinkande tror jag inte, jag är nog ganska "medel-Svensson" på det punkt så varför skulle inte vissa ha problem vid 100Hz?

Och om dessa "100Hz känsliga" upplever dessa problem var än de är utom i sommarstugan utan el och enda ljuset kommer från fotogenlampor osv kan det snabbt bli till att det är elen som är boven.

Gatubelysningen blinkar ofta med 100Hz (speciellt de gula Natriumlampor), lysrör i affärer och hemmet osv osv.

Men ingen vet om det faktisk är det som är problemet.

Jag skrattade mig dock harmynt över en artikel i tidningen där en tant hade el-allergi, man såg lite av de "åtgärder" de hade gjort, ett av dom var ett kopparnät över glödlampan... medan ledningen till lampan var "obehandlat" (kan ju kanske ha varit tvättat med virvlat vatten...).

Men dessa personer/firmor som lovar detta och hint á la Salander inom Hi-Fi(?) och tar hutlöst betalt kan störa mig allvarligt. Att audiofiler vill luras är en sak men att folk som faktisk har problem och vill åtgärda det ska flås kan göra mig mycket arg.
laban12

Inlägg av laban12 »

Sant!

Jag är med i föreningen "Folkvett", en organisation som verkar MOT kvasivetenskap i alla dess former. Det jag främst vänder mig mot är produkter typ den som startade den här tråden, och alla andra som är skapade för att lura folk på pengar. För det är precis vad det handlar om, även om vissa kan uppleva en effekt av bluffpreparat, typ homeopati, går det inte att blunda för det faktum att otroligt många människor luras att köpa overksamma preparat dyrt.
Att man vänder sig till sjuka människor gör det hela än mer cykiskt!

Den andra diskussionen handlar inte om huruvida magiska preparat fungerar eller inte, utan om symptomen existerar eller ej.
Det här är en mycket svårare diskussion och omöjlig att föra utan att trampa något av lägren på tårna. Upplever man symptom så finns ett problem, oberoende av hur det uppstått!
Det kan vara en fysisk reaktion på yttre påverkan, eller en psykisk reaktion på en upplevd påverkan - i båda fallen mår en person dåligt, således finns ett problem.

Personligen har jag svårt att tro på saker som inte går att bevisa med annat än pendlar och slagrutor.

Vad gäller strålning har jag meddelat mina söner, till deras stora förtret, att de INTE får mobiltelefon innan de fyllt 13 år. Forskning finns som visar att strålning från mobiltelefoner PÅVERKAR hjärnan, en hjärna under utveckling mer än en fullvuxen... om detta sedan är SKADLIGT är inte utrett - men varför ta risken?
joharohl

Inlägg av joharohl »

Jag tror det stora problemet med krämpor där det inte finns en uppenbar bov i dramat är att det inte går på ett säkert sätt fastställa orsaken till problemen. Detta gäller allt från allergier(inte bara el) till psykiska sjukdomar och cancer. Hade länge en ganska cynisk uppfattning på det hela, d.v.s. går det inte att bevisa finns det inte men har ändrat mig på äldre dar. Visst förstår jag att t.ex. vattenvirvlare förmodligen inte har någon som helst reell verkan men om folk med problem hjälps av dem så gör dom ju nytta ändå. Jag är också ganska övertygad om att de flesta knasiga uppfinnare tror stenhårt på sina uppfinningars effekter och har förmodligen hjälpts själva av samma produkt. Tyvärr finns det nog en och annan som helt och hållet utnyttjar människors krämpor för att tjäna lätta pengar.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

När det gäller allergier (och astma) så är det även så att det är
politiskt inkorrekt att säga vad det beror på. Jag har under barnens
uppväxt diskuterat med många barnläkare och de är ganska eniga om
att det till största delen beror på för korta amningsperioder samt att vi
sätter barn under 3-4 års ålder i dagis (d.v.s innan imunförsvaret har växt
till sig tillräckligt). Men det är som sagt inte en speciellt populär uppfattning
inom politiska kretsar... :-) 3-4 år är den gräns innan vilken barn inte bör
samlas i allt för stora grupper p.g.a av den ökade belastningen på
imunsystemet som detta medför innan imunsystemet är så att säga
"färdigbyggt" och berätt på detta.

Det är hela barnens tillvaro under de första åren (dagis, stress, avbruten
amning o.s.v) som lägger grunden till en sämre hälsa i vuxen ålder.
Det gäller även andra imunbristrellaterade sjukdomar som t.ex olika
reumatiska sjukdomar som under senaste decenierna har gått ner i åldrarna.
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

"Visst förstår jag att t.ex. vattenvirvlare förmodligen inte har någon som helst reell verkan men om folk med problem hjälps av dem så gör dom ju nytta ändå."

Tveksamt... Snart blir de "sjuka" igen och måste köpa glas med rätt kristalin uppbyggnad för att få själaro, dvs. så snart de hittar någon annan kvacksalvare som säljer "bergskristallglas med energibalans", och de dyker upp som svampar ur jorden, kvacksalvarna. Så fortsätter det och de sjuka blir utnyttjade...
Nerre

Inlägg av Nerre »

orvar-e skrev: Jag vet att min huvudvärk är högst verklig för mig, lika verklig som om jag hade slagit mig på fingret med en hammare, den största skillnaden är att när jag slår mig på fingret med en hammare så kan alla som se det relatera till de gånger de själva gjort det.
Det handlar inte om att relatera till vad man upplevt själv, det handlar om att förstå hur det kan bli så.

Även nån som inte slagit sig själv på fingret kan lätt resonera sig fram till att det gör ont eftersom mekanismerna är kända.

Ett exempel jag läste nånstans var att de i USA gjort en undersökning om barnleukemi. Tittade man enbart på statistiken så kunde man utläsa att barn som bodde med sin pappa och ofta åt varmkorv löpte en större risk att få leukemi.

Men eftersom det inte finns nån känd mekanism hos pappaboende eller varmkorvsätande somkan påverka cellerna i blodet så inser man snabbt att det bara är ett sammanträffande, att det statistiska underlaget är bristfälligt.

På samma sätt kan man t.ex. bevisa att folk får lungcancer av att ha cigarettändare i fickan. (Självklart får de inte cancer av att ha tändaren i fickan, de har tändaren i fickan eftersom de röker, och det är rökningen som ger cancer.)

Edit: stavfel, inser, inte anser
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Lite OT: sökte efter Testfakta och fick syn på en lista overksamma och rentav skadliga terapier:
http://www.expressen.se/halsa/1.1668182 ... r-en-bluff
Skriv svar