3D-matris? (och diverse språkdiskussioner)

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

3D-matris? (och diverse språkdiskussioner)

Inlägg av jack »

Kom att tänka på en sak nyss.. Vore det inte möjligt att bygga en genomskinlig kub full av lysdioder i olika lager och därigenom kunna uppnå diverse 3D-effekter? Typ som en 3D-lysdiodsmatris...

Säger inte att det är något jag tänker försöka mig på. Men visst vore det häftigt? :D
Senast redigerad av jack 5 mars 2005, 11:57:39, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Henrik
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Kanske är jag bara trött, men hade inte 3d-tetris vart lite kul :)
evert2

Inlägg av evert2 »

Ja, fast jag vet inte hur man skall bygga det....väldigt många lysdiodrar blir det.
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Nä, jag tror inte att det går åt några lysdiodrar alls, däremot en massa lysdioder :-)

Många är rätt konsekventa med att stava på mysko sätt, "löddar" eller nåt linknande ser man ofta, men det hete ju "löder". Och.... hmm, nu står det still, jag kan inte komma på fler ord, det är nog för tidigt på morgonen...
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Det heter väl "heter" och inte "hete" ? ;)
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Det är ju en icke-konsekvent stavfel/fingerslintning från min sida, Och sådana gör jag ofta har jag märkt. ;-)

Och så har jag ju bott i norrland i 10 nu, och här uppe så kapar dom bort dom sista bokstäverna i orden "mest mycke". Jo, nok e de så allti.

Men jag funderade lite i går på en sak- hur böjer man ordet "stinka" egentligen?

Stinka, stank, stunkit?
Stinka, stank, stankt?
Stinka, stank, stinkt?
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Jag röstar på det första alternativet, den sista formern av de två senare låter helt fel i mina öron...
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Har funderat lite på det där med att bygga en 3D kub med 8x8x8 lysdioder.
Min tanke var att bygga en ram av plexiglas och sen hänga upp lysdioderna i nät av tunn emaljerad koppartråd. Som då kommer funka som både ledare och hållare.

Har väll inte kommit längre än att jag kommit fram till att det kommer bli väldans pilligt att få lysdioderna symetriskt snyggt uppspända... Men nån dag så kanske...
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

För att få upp lysdioderna skulle jag nog borra(Fräsa) 8x8 hål i åtta tunna plexiglasskivor. Där i sätter man lysdioderna och sedan monterar man bara skivorna på rätt avstånd.

Läckert om man kan annvända ytmonterade i hålen och sen fräsa ner tunna koppartrådar till lysdioderna.

Om jag gör två kuber, någon som gör två styrningar till kuberna? Sen byta.
Användarvisningsbild
Nutrino

Inlägg av Nutrino »

Hur blir det med betrakningsvinkeln? måste man se den uppifrån för att få en bra bild tro eller ser man bra från sidan också.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

ser man den rakt uppifrån med min ytmonterade dioder i nät ide kommer man ju bara se främre raden då de bakre täcks av den främre... så en optimal bildvinkel måste bli nånstans mellan 0 och lysdiodens max vinkel.
Fast i vissa vinklar kommer ju lysdioderna två rader bakom varandra döljas osv..

Så det blir nog en väldigt snäv vinkel där man kan se alla lysdioderna på en gång..
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

AndLi: Jo det var något sådant jag tänkte mig också..

Men hur styr man 8^3 lysdioder på ett effektivt sätt?
henkebenke

Inlägg av henkebenke »

matseng: Blev ju rätt OT det här men enligt SAOL så är alla alternativen fel då det inte finns någon tredje böjning helt enkelt.
Användarvisningsbild
DennisD7
Kontakt:

Inlägg av DennisD7 »

Kul idé med 3D-matris!

...som vanlig har tanken slagit mig innan 8)
För länge sedan såg jag en artikel i en hobbytidning där man kunde gjuta genomskinlig plast. De byggde en gjutform för en kub, fyllde den till hälften med geggig transparent sörja (kall tror jag), klämde ner några fina kugghjul etc. Sen lät de det stelna, och fyllde på med resten. När allt hade stelnat blev det som ett stort block hårdplats som de putsade upp och hade som 80-talsprydnad.

Någon som kan komma på vad det är? Jag tror man använder samma metod för att gjuta in döda insekter etc i plast och sedan visa upp dem för intresserade biologielever. Hur som helst skulle det kunna bli bra.

Styrning: Man får tänka sig en LED-matris som är 64 x 8, då borde det lösa sig rätt lätt.
Användarvisningsbild
Xerxes
Kontakt:

Inlägg av Xerxes »

http://www.jamesclar.com/
Jobbig flash, men kolla under 3d display cube till vänster.
Skriv svar