Hur räkna på resistor till LED-Driver

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Gildebrand

Hur räkna på resistor till LED-Driver

Inlägg av Gildebrand »

Hejsan!

Jag har labbat lite med en TLC5921, och på varje utgång har jag tre LEDar parallelkopplade. Varje LED har ett framspänningsfall på 3.4V och 20mA. Tidigare har jag bara satt ett motstånd för varje LED men det är ju inte helt nödvindigt eftersom TLC5921 kan använda sig utav en extern resistor.

Jag har läst igenom databladet men är inte något klokare för det. Först vart jag inte helt klok på huruvida resistorn skulle ha ett värde för att begränsa EN kanal eller om det skulle vara för ALLA 16, men det måste ju vara för alla.

Skulle någon kunna hjälpa mig räkna ut vad jag ska ha för värde på resistorn?
Jag misstänker att det inte heller duger med vanliga 0.25W motstånd utan måste vara något lite mera strömtåligt!?

Och justja, glömde nästan. VCC är 5V
limpan4all

Re: Hur räkna på resistor till LED-Driver

Inlägg av limpan4all »

Vad är egentligen problemet?
Databladet är ju klart som korvspad.
Ett enda 2700 Ohm motstånd mellan IREF och GND ger dig 20mA reglerat på varje enskild utgång, du kan ju även se figur 5.
Du klarar dig utan tvekan med 0,25W motstånd även ett 0603 räcker mer än väl.
Användarvisningsbild
T0ny

Inlägg av T0ny »

Det är fråga om en strömspegel så lysdiodernas ström går inte igenom resistorn.
Sen är det bättre att koppla lysdoiderna i serie och mata med högre spänning
(kretsen matas förtfarande med 5V).
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Om du även matar anodsidan av 3 seriekopplade ledar med minst 12V (max 17V men då behöver du mera kylning) så kommer du knappast att ha något problem med värme heller.
MEN den avger drygt 0,6W värme när alla LED´ar lyser och dom måste bort på något sätt.
Du måste löda till HEAT paden på undersidan, kör du "proffsigt dvs dubbelsidigt och pläterade hål" är det inget problem alls, lägg ett tjugotal 0,5mm vior under kretsen och ha 9*12mm pad på lödsidan.
Gör du egna kort så måste du göra ett massivt jordplan under kretsen som går ut minst till 12*12 mm (du behöver 12,7*25,4 mm yta att avleda värme genom totalt utan komponenter över eller under).
I vilket fall som helst så får och bör du lägga ihop alla PGD pinnarna och GND till HEAT-PAD´en.
Användarvisningsbild
Gildebrand

Inlägg av Gildebrand »

Angående heatpaden, man kanske kan borra ett litet hål där heatpaden är och löda fast den så att man får så bra kontaktyta med jordplanet som möjligt?
Användarvisningsbild
Gildebrand

Inlägg av Gildebrand »

Jag trodde att man i en sådan tabell som figur 5 visar, var tvungen att ha med diodens framspänningsfall.

Jag är inte helt med på vad jag skulle vinna på att seriekoppla istället. Men om jag har tre stycken dioder som ska vardera ska ha en ström på 20mA, så måste jag väl ha ett motstånd för 60mA, alltså 860 ohm?
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Ja, det måste du.
MEN dioder är extremt dåliga på att dela ström, så om du går den vägen (med att parallellkoppla dioder) så måste du ha ett seriemotstånd till varje diod (typ 10-15 Ohm valfri storlek (i princip ingen effekt kommer att ligga över det)). Dessutom så ökad förlusteffekten i din drivkrets med en faktor 3 (från 0,6W till drygt 1,5W) och då blir kylningen ett större problem än vad det är med seriekopplade dioder.
Användarvisningsbild
Gildebrand

Inlägg av Gildebrand »

Hmm, hur kan drivkretsen skicka ut högre spänning än den själv drivs utav? :doubt:
Transformerar den upp den på något sätt?

Då får jag väl seriekoppla istället. Ska jag fortfarande ha ett motstånd för 60mA? Det blir väl ändå lite fel, för då flyter det 6mA genom en diod, som bara ska ha 20.

Under figur 5 står det
Conditions : VO = 1 V, Vref = 1.3 V
Så då gäller inte den för mig? VO för mig borde väl ligga på 10.2V om jag seriekopplar?
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Vo driver mot GND och är i OC när den inte driver så du kopplar katoden mot utgångarna och anoden mot matningsspänningen som i detta fall bör vara på ca 12V (3*3,4+1=11,2V samt lite till regleringen).
Du behöver en spänning till dvs både 5V och 12V.
För 20mA ut skall du ha 2k7 eller 2700 Ohm om man så vill skriva.
Användarvisningsbild
Gildebrand

Inlägg av Gildebrand »

Skulle jag kunna använda en OPAMP för att få 12V?

Googlade lite och hittade också att den fanns nåt som kallades "Open-Collector Buffer", som tydligen skulle klara av att höja spänningen.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Nu börjar detta bli lite jobbigt, det behövs lite mera allmäninfo.
Vad har du?
Vad vill du göra?
Hur skall det spänningsmatas?
Vad kan du själv?
One off eller seriebygge?
Användarvisningsbild
Gildebrand

Inlägg av Gildebrand »

Jag krånglar nog till det lite mera än nödvändigt, för köpa en trafo för 12V istället, så slipper jag krångla till det.

Jag är nybörjare, men med höga ambitioner :D.

Det är ju egentligen till min lilla LEDmatris som jag planerar att bygga, så hittils har jag labbat lite med en ATMega128, en TLC5921 och lite dioder, men nu behövde jag något för att driva ledarna i min UV-Scanner och eftersom jag har några TLC5921 till övers så passar jag på att använda dessa.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Eftersom du var tänkt att använda 5V till allt så har du väl effekt där så att det räcker att switcha upp den till ca. 12V. Det skulle också vara ett alternativ.

Trafo är det enklaste alternativet annars.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Vänta lite nu.
Du skall driva en UV scanner!!!
Då har du väl inget behov av annat än att slå av och på ledarna, alla på en enda gång eller?
Varför använda något så komplicerat som en serie till LED drivare som inte ens är optimal för det du vill göra?
Användarvisningsbild
Gildebrand

Inlägg av Gildebrand »

För att ha något att labba med innan jag gör kortet till ledmatrisen.
Skriv svar