Hjälp för el-allergiker och teknikrädda.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
netrunner

Hjälp för el-allergiker och teknikrädda.

Inlägg av netrunner »

Hittade en bra present att ge till dom som tror på el-allergi och likande. Iom att dom från början har bevisat att dom saknar all form av analytiskt tänkande så bör den passa perfekt:

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.28611

För dom som insisterar på att dom i alla fall kan känna av svaga magnetfält (eller tomtar / troll) är det bara att gratulera till 1 miljon USD http://www.randi.org/site/index.php/1m-challenge.html
laban12

Re: Hjälp för el-allergiker och teknikrädda.

Inlägg av laban12 »

Jodå, själv köpte jag en "Platta för mobiltelefonen" härifrån: http://plusminus.adante.se/

Den innehåller en droppe virvlat vatten och man lägger den mellan batteriet och telefonen så neutraliserar den all farlig strålning från mobiltelefonen!
Användarvisningsbild
Qbert

Inlägg av Qbert »

Wow!!! Jag har jobbat på två antennutvecklingsavdelningar för mobiltelefoner och ingen av dom jobbar med någon av de här fantastiska nya teknologierna. Varför pilla med antennen för att minska SAR när man kan tejpa fast lite virvlat vatten? Kan bli en julklapp till chefen. :D

Edit: "Energirör med diverse olika positiva energier/frekvenser, som bl a kommer från 28 olika homeopatiska piller. Det ger positiv atmosfär i auran, skyddar mot el och balanserar upp obalanser på ett sätt ingen (?) förstår. 290:-"

WTF!!! :lol:
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Vad lustigt hade precis tagit mod till mig att skriva om min elkänslighet. Tänkte liksom komma ur garderoben som man uttrycker det i vissa sociala kretsar. Och EF måste ju vara rätt ställe ... :). Nä nu ska jag inte överdramatisera här.
Men är det nån mer än jag som känner stark huvudvärk vid prat i mobiltelefon. Läs noga här, det händer verkligen inte jämnt, kanske 1 gång av 10 om en så många gånger. Jag tror att det beror på var jag är och pratar i mobiltelefonen. I bilen undviker jag prata så mycket som möjligt, lika på jobbet där får jag mycket oftare huvudvärk. Likheterna är att bägge platserna är plåt burar/lådor.
Jag brukar använda handsfri om det går, högtalar funktionen dvs, slipper ha telefonen vid skallen.
Lider inte av det, det finns ju alternativ oftast, fast telefon eller handsfree.
Så ser min elkänslighet ut. :)
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Fantastiska grejer här...

"Villaägaren kan använda en virvlare, som passar ingående kallvattenledning för att få ”2-poligt” i alla tappställen: kök, badkar, dusch, utevatten för växter osv. Till nya villor oftast rördimension ¾” (invändig gänga 23 mm), annars 1” (invändig gänga 30 mm).

Kostar 1.735:- resp. 2.020:-.
"

Får maila och fråga om detta med "virvlat två-poligt" även gör gott för hembrännaren. Kanske blir det lite lenare och mer "balanserad" smak...
laban12

Inlägg av laban12 »

Jag tror jag är el-överkänslig, en gång när jag krafsade i en isärplockad bandspelare med strömmen påslagen så fick jag plötsligt en kraftig allergisk reaktion i handen! Den krampade hela vägen upp till axeln i flera sekunder, fruktansvärt obehagligt.

Kanske om jag doppar armen i virvlat vatten innan jag börjar jobba nästa gång...?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

laban , den typen hAr jag råkat ut för med :shock:

med mobiltelefoner så brukar huvudvärken inträffa när man talar med extremt tråkiga personer, har det något samband?
Användarvisningsbild
Qbert

Inlägg av Qbert »

Jag är tämligen övertygad om att det inte är bra för kroppen att utsättas för starka elektromagnetiska fält under lång tid. Vad det gäller mobiltelefoner så ger ju strålningen upphov till en temperaturförändring vilket inte helt otroligt skulle kunna märkas av genom till exempel huvudvärk. Sen om den är skadlig, det är ju en annan sak.

Har hört om bland annat en person som har fått starka elallergireaktioner ifrån till en bandspelare som stått på ett bord någon meter bort, inspelades en intervju om just elallergi. Har man ens pluggat det minsta elektromagnetisk fältteori så förstår man att det är nästan lika orimligt som att reagera på kattallergi ifrån kommunen bredvid. Man ska inte underskatta psykologin i det hela.
Johanb

Inlägg av Johanb »

orvar-e skrev: Men är det nån mer än jag som känner stark huvudvärk vid prat i mobiltelefon. Läs noga här, det händer verkligen inte jämnt, kanske 1 gång av 10 om en så många gånger.
Vad tror du om spänningshuvudvärk av att man ofta har huvud/nacke i ofördelaktig position när man har luren mot örat?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

På mitt förra jobb (Ericsson) så skulle vi börja med en tjänst "mobilt kontor"
från Telia. Till denna fick vi en Motorola telefon (det var något med att det
bara var den modellen som hade alla frekvensband). *Den* telefonen kunde
jag bara använda i 10 sekunder innan det uppstog fenomen i tårkanalen. Det
*kändes* som det kokade. Det fanns ingen hands-free till denna modell, och
jag la den helt enkelt åt sidan och meddelade chefen att jag inte var
tillgänglig via telefon längre. Jag har liknande problem med andra telefoner,
men använder nu uteslutande "snöre" till telefonen.

De övriga barnsliga och omogna kommenterarna i tråden finns det
ingen som helst anledning att kommentera ytterligare...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Personligt tror jag att el-allergi är ett psyko-somatisk problem, det jag har sett folk göra för att "isolera det skadliga bort" är rent av skrattretande när man kan lite fysik om detta. Jag tror dock faktisk att en stor del har problem med blinkande ljus (100Hz) som man _vet_ kan utlösa epilepsi och annat men jag har inte hört att någon har testat att "utsätta" el-allergiska för DC-baserat ljus...

Gatulampor brukar blinka med 100Hz, lysrör likaså osv. och dom som har kört bakom en av dessa skitbilar med LED-baklyse vet att man blir trött som satan i skallen pga. deras blinkande.

Nåväl, jag får också huvudvärk ibland av att prata mobil men efter att ha funderat och tänkt har jag märkt att det är när jag inte vill prata pga. att jag är upptagen med annat (bilkörning/tänka/jobba etc.) och att ju större olägenhet samtalet ger ju större risk för huvudvärk, alltså rent psyko-somatisk i mitt fall.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Nåväl, jag får också huvudvärk ibland av att prata mobil...

Jo, det kanske jag också får. Men det var inte det problemet i
det fall jag beskrev, det hade ingenting med huvudvärk att göra.
Och det var väldigt tydligt just med den aktuella luren. Det var inte
heller psyko-somatisk eftersom jag innan inte hade något tvekan
inför att använda mobil, och inte efter heller...

Huvudvärk kan jag få p.g.a att jag *inte* ringer det där jobbiga
samtalet som jag har undvikit allt för länge... :-)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Visst är det som Sodjan skriver, taskigt att hacka ner på folk som uppger sig ha besvär av elektromagnetiska fält, men ännu taskigare, ja rentav cyniskt är det när dessa trollkarlar med virvlat vatten och allehanda tingeltangel erbjuder enkla men dyra lösningar åt folk.

För dem som dock tycker det är kul att läsa om den kvalificerade skit dessa charlataner erbjuder har jag ytterligare en till uthängning:
http://www.regnbagscentret.se/
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Men vadå? Helt klar är "psyko-somatiska sjukdomar" möjliga att bota med olika former av krimskrams. Förhoppningsvis då _billigt_ krimskrams. Den sjuke blir ju faktiskt frisk! En mycket bra lösning på alla icke-sjukdomar.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Det va ju en sån där vattenvirvlare nån tomte satte in för skattepengar i nått kommunalhus någonstans
Skriv svar