Erfarenhet av troncnc/ goda råd ang dimensionering
Erfarenhet av troncnc/ goda råd ang dimensionering
Hej
Är det någon som har erfarenhet av http://www.tron-cnc.de/
Har köpt en licens och tänker göra om till http://stores.shop.ebay.de/linearmotion ... QQ_armrsZ1
skruvar och styrningar
Någon med teknisk kunnande
12 eller 16mm skenor??
1204 eller 1605,1610 kulskruv
Om man tar en större steg motor kan man ha 10mm stigning eller??
Är det några som är intresserade av att samköpa laserskurna delar till en plus version
Andra tankar mottages
Stefan
Är det någon som har erfarenhet av http://www.tron-cnc.de/
Har köpt en licens och tänker göra om till http://stores.shop.ebay.de/linearmotion ... QQ_armrsZ1
skruvar och styrningar
Någon med teknisk kunnande
12 eller 16mm skenor??
Om man tar en större steg motor kan man ha 10mm stigning eller??
Är det några som är intresserade av att samköpa laserskurna delar till en plus version
Andra tankar mottages
Stefan
Senast redigerad av StefanO 9 augusti 2009, 10:54:41, redigerad totalt 1 gång.
Re: Erfarenhet av troncnc
"12 eller 16mm skenor??
Om man tar en större steg motor kan man ha 10mm stigning eller??"
12mm skenor är billigare och fullt dugligt för vad maskinen i övrigt fungerar för. 10mm stigning är lämpligt för dig, du får inte bättre precision med finare, och du behöver inte större kraft än att du klarar det med "vanliga" moderna NEMA 23 motorer och ett hyffsat drivsteg. Bättre att kunna köra fort med små skär, än långsamt med små skär.
Att 10mm stigning duger för hyffsade NEMA 23 motorer och en kresspindel som lägger av innan motorerna, visar Spruft på i sin tråd (dunderklumpen), så 10 är bra, 15 är ännu bättre...
Edit... såg nu att det handlade om erfarenhet av denna maskin, tror inte någon på detta forum har det. Hursomhelst tror jag inte att mina värderingar är helt från en fantasivärld.
Om man tar en större steg motor kan man ha 10mm stigning eller??"
12mm skenor är billigare och fullt dugligt för vad maskinen i övrigt fungerar för. 10mm stigning är lämpligt för dig, du får inte bättre precision med finare, och du behöver inte större kraft än att du klarar det med "vanliga" moderna NEMA 23 motorer och ett hyffsat drivsteg. Bättre att kunna köra fort med små skär, än långsamt med små skär.
Att 10mm stigning duger för hyffsade NEMA 23 motorer och en kresspindel som lägger av innan motorerna, visar Spruft på i sin tråd (dunderklumpen), så 10 är bra, 15 är ännu bättre...
Edit... såg nu att det handlade om erfarenhet av denna maskin, tror inte någon på detta forum har det. Hursomhelst tror jag inte att mina värderingar är helt från en fantasivärld.
Hej!
Har ingen erfarenhet av TRON+ men har också köpt en licens och håller på att leta delar.
Mitt största problem just nu är att få tag på delarna från IGUS då dom inte vill sälja till privatpersoner.
Kanske finns det andra alternativ till IGUS delarna?
Personligen så ska jag satsa på att få delarna utskurna med vatten och sedan svetsa ihop allt.
Mvh Jonas
Har ingen erfarenhet av TRON+ men har också köpt en licens och håller på att leta delar.
Mitt största problem just nu är att få tag på delarna från IGUS då dom inte vill sälja till privatpersoner.
Kanske finns det andra alternativ till IGUS delarna?
Personligen så ska jag satsa på att få delarna utskurna med vatten och sedan svetsa ihop allt.
Mvh Jonas
Fräsen:
Det låter mycket bra då borde man få ett snabb maskin
Bully:
Du har inte funderat på linearmotionsstyrningar?
Vi håller på och ritar om så att det ska passa
Har du fått pris påvatten skärning eller har du kontakter?
Mvh
stefan
Det låter mycket bra då borde man få ett snabb maskin
Bully:
Mvh
stefan
Nej, jag har inte kikat på linearmotionstyrningar... helt nytt för migStefanO skrev: Bully:
Låter intressant att ni håller på att rita om lite, original ser lite "vekt" ut.
Jag har inte fått något pris på vattenskärning, har endast börjat lokalisera delar.
(Hade kontakter inom vatten skärning förut men inte längre)

/Jonas
Re: Erfarenhet av troncnc/ goda råd ang dimensionering
Nån som vet vart det går att handla IGUS delar som privatperson?
Har varit i kontakt med svenska IGUS, dom säljer bara till företag.
Och hänvisade mig till ett annat säljbolag som jag inte får fatt på
Har varit i kontakt med svenska IGUS, dom säljer bara till företag.
Och hänvisade mig till ett annat säljbolag som jag inte får fatt på

Re: Erfarenhet av troncnc/ goda råd ang dimensionering
Nått i stil med Colly Componentstecno skrev:Bully
och det säljbolaget heter ?