8-bitars rå audio data
-
victor_passe
8-bitars rå audio data
Hej, jag behöver spela in 12sekunder från min mic i 44100Hz i 8-bit och få ut det i rå-data.
Vilket program kan göra detta?
Jag vill alltså bränna in denna data i 4st EEPROM och sedan med en pic rakt in i en DAC via en förstärkare till en högtalare.
Men hårdvaru delen är klar.
Vilket program kan göra detta?
Jag vill alltså bränna in denna data i 4st EEPROM och sedan med en pic rakt in i en DAC via en förstärkare till en högtalare.
Men hårdvaru delen är klar.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Re: 8-bitars rå audio data
Cool edit pro / adobe audition kan spara i många olika format, däribland PCM raw 8-bit unsigned.
Goldwave kan spara i raw PCM 8/16/24-bit signed/unsigned, stereo/mono, big endian/little endian.
-
victor_passe
Ok, hittade just Audacity eller något och har just skickat in 110KiB in i en krets.
Men ska jag ha 44100Hz eller räcker 8000Hz?
Den ska typ säga "Wellcome", "Goodbye", "Acces granted" osv, inte någon högkvalitets sång direkt.
Men ska jag ha 44100Hz eller räcker 8000Hz?
Den ska typ säga "Wellcome", "Goodbye", "Acces granted" osv, inte någon högkvalitets sång direkt.
Telefoner använder 8k samplingshastighet så det borde ju räcka för dig.
varför gå över en pic?
en sådan sak går ju lätt att köra data direkt till en parallell dac,
eller en motståndsstege (samma sak
)
stegningen kan man ta med 4040 binärräknare
gör man det smidigt kan man välja adressområde med några ingångar och bara kicka igång räknaren
en sådan sak går ju lätt att köra data direkt till en parallell dac,
eller en motståndsstege (samma sak
stegningen kan man ta med 4040 binärräknare
gör man det smidigt kan man välja adressområde med några ingångar och bara kicka igång räknaren
-
victor_passe
Jo, men PIC:en ska kolla på PIR-sensorer och snacka med en huvud enhet via ir.
Detta är till min rum-automation.
Den ska sitta vid dörren och känna när jag går in / ut och släcka/tända lampor osv.
Detta är till min rum-automation.
Den ska sitta vid dörren och känna när jag går in / ut och släcka/tända lampor osv.
bara du har med
"this unit will selfdestruckt in " "5" "4" "3" "2" "1"

"this unit will selfdestruckt in " "5" "4" "3" "2" "1"
22050hz tycker jag är lagom till sånt. Under det tappar man mycket ljudkvalitet. Det är inte lika stort steg i kvalitet mellan 22050Hz -> 44100Hz för såna typer av ljud.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
I gammal amiga-musik har de flesta lågfrekventa samplingar grundfrekvensen 8192Hz, och de med mer diskant en oktav högre, dvs 16384Hz.
Tyckte det lät rätt bra.
Tyckte det lät rätt bra.
Det finns en tråd som handlar om en annan typ av ljud för mikrocontrollers. Istället för samplingar genom D/A skapades ljudet genom att skicka en bitström till en utgång. Det tar liten plats men låter risigare. Dock kanske det låter bättre vid samma bitrate.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Ja, det är väl den här lösningen som menas: http://www.romanblack.com/picsound.htm
-
victor_passe
Jag har bara lyckats få över en WAV fil jag hittade på internet, jag kan inte spela in själv i 8-bit.
Jag spelade in i AudaCity och sparade som wav och öppnade i Cool Edit Pro men när jag sparar som 8-bit så får jag bara ut skräp.
Vet någon här hur Cool Edit Pro funkar?
Jag vill alltså bara spela in typ 2-5 sekunder och spara som 8-bit rå-data i 8KHz.
Programmet försöker typ köra in trummor och skit i mitt ljud.
Och jag kan ju inte ens spela in från mic i det?
Jag spelade in i AudaCity och sparade som wav och öppnade i Cool Edit Pro men när jag sparar som 8-bit så får jag bara ut skräp.
Vet någon här hur Cool Edit Pro funkar?
Jag vill alltså bara spela in typ 2-5 sekunder och spara som 8-bit rå-data i 8KHz.
Programmet försöker typ köra in trummor och skit i mitt ljud.
Och jag kan ju inte ens spela in från mic i det?
går det inte bra med windows ljudinspelare?
har annvänt den för sådant
har annvänt den för sådant
-
victor_passe
Bra ide men nu är jag redan klar.
Jag spelade in i AudaCity, sparade som Wav, öppnade i något konverterings program för att få 8bit, 8KHz och sparade som Wav och öppnade i AudaCity igen för att spara som rå-data.
Det tog tid men nu har jag nästan fyllt ett minne, jag har nog fyllt 20% av allt utrymme.
De ord jag har är "0-9, Discovery, NationalGeographics, Välkommen, Hejdå, Byter till kanal"
Och jag har en rutin i koden som spelar upp ord nr N.
Tack för all hjälp i tråden.
Jag spelade in i AudaCity, sparade som Wav, öppnade i något konverterings program för att få 8bit, 8KHz och sparade som Wav och öppnade i AudaCity igen för att spara som rå-data.
Det tog tid men nu har jag nästan fyllt ett minne, jag har nog fyllt 20% av allt utrymme.
De ord jag har är "0-9, Discovery, NationalGeographics, Välkommen, Hejdå, Byter till kanal"
Och jag har en rutin i koden som spelar upp ord nr N.
Tack för all hjälp i tråden.