Lurad på Ebay för första gången.
Lurad på Ebay för första gången.
Jag har haft alldeles för goda erfarenheter med ebay. Jag har beställt grejjer ifrån kina till mig själv och mina kompisar och allt har varit som det ska. Förutom nu.
Håller på med ett ipod-flash-projekt och letade därför billigaste möjliga flashminne. Min tanke var att det var skit samma att det var segt, det skulle endå duga för ändamålet. Att jag inte anade ugglor i mossen var kanske lite konstigt när jag budade och vann ett 16 gB Compact Flash-kort för 250 kr inklusive frakt. Lite för bra för att vara sant, men samtidigt inte sååå långt ifrån vissa andra bra köp jag gjort tidigare.
I går kom paketet och innehöll ett 8 Gb kort, som efter test med programmet H2testw 1.4 visade sig ligga på straxt under 4. Efter att ha googlat försäljaren visade det sig att säljaren är ökänd på ebay, fast under många namn. Säljaren säljer en massa junk för att få upp sin positiva feedback och det gör att alla negativa kommentarer drunknar i mängden.
Så, innan någon annan gör samma misstag, håll er borta ifrån sånt som är för bra för att vara sant och googla alltid säljarens ebaynamn innan ni lägger bud.
Håller på med ett ipod-flash-projekt och letade därför billigaste möjliga flashminne. Min tanke var att det var skit samma att det var segt, det skulle endå duga för ändamålet. Att jag inte anade ugglor i mossen var kanske lite konstigt när jag budade och vann ett 16 gB Compact Flash-kort för 250 kr inklusive frakt. Lite för bra för att vara sant, men samtidigt inte sååå långt ifrån vissa andra bra köp jag gjort tidigare.
I går kom paketet och innehöll ett 8 Gb kort, som efter test med programmet H2testw 1.4 visade sig ligga på straxt under 4. Efter att ha googlat försäljaren visade det sig att säljaren är ökänd på ebay, fast under många namn. Säljaren säljer en massa junk för att få upp sin positiva feedback och det gör att alla negativa kommentarer drunknar i mängden.
Så, innan någon annan gör samma misstag, håll er borta ifrån sånt som är för bra för att vara sant och googla alltid säljarens ebaynamn innan ni lägger bud.
Re: Lurad på Ebay för första gången.
Kan man inte utnyttja ngn "garanti" om det är fel vara som skickas?
Har råkat "illa" ut 1 gång då varan aldrig dök upp.
Säljaren försvann från ebay osv.
Dock så fick jag alla utlägg tillbaka från paypal när jag rapporterade det till dom.
Hade jag varit mer noggrann så hade jag sett att det var ngt mysko med denna säljaren.
Var dock inget mega bra pris men endå vettigt så missade den kontrollen.
Har råkat "illa" ut 1 gång då varan aldrig dök upp.
Säljaren försvann från ebay osv.
Dock så fick jag alla utlägg tillbaka från paypal när jag rapporterade det till dom.
Hade jag varit mer noggrann så hade jag sett att det var ngt mysko med denna säljaren.
Var dock inget mega bra pris men endå vettigt så missade den kontrollen.
Jag har också blivit lurad, två gånger, båda gångerna när budet blivit lågt, lägre än jag säljaren önskade (antar jag). I båda fallen har jag helt enkelt inte fått varan. I det ena fallet fick jag inte några pengar tillbaka eftersom jag inte var confirmed (eller var det heter) i Paypal, vilket berodde på att jag precis fått nytt kreditkort då det gamla gått ut. Andra gången fick jag bara runt hälften av pengarna tillbaka eftersom som de inte betalade tillbaka fraktkostnaden.
Sådärja, nu har jag klagat till paypal och gett säljaren dålig feedback på ebay. Det är dock drygt att man har så få tecken i feedback fältet på ebay, plus att man inte kan filtrera bort all positiv feedback. Hoppas jag får tillbaka mina pengar....
Nu måste jag ju fixa ett nytt flashminne dessutom.... grr...
Nu måste jag ju fixa ett nytt flashminne dessutom.... grr...
Och säljaren och auktions ID var vadå ?
(Sen så kanske detta är en "Köp/Sälj" fråga...)
(Sen så kanske detta är en "Köp/Sälj" fråga...)
Säljaren heter intertrade-connection men går även under namnen i.c.distribution och i.c_electronics.
Och ja, tråden borde nog legat under köp/sälj.
Och ja, tråden borde nog legat under köp/sälj.
Lite frestande att köpa något för 5kr och ge dålig feedback.
Ja, de är så jävla skyddade och ebay gör tyligen ingenting då de också känar pengar på all försäljning.
Har uppdaterat Feedbacksidan under förmiddagen och om någon timme så har de sålt så många minneskortsläsare och annat asbilligt junk att min Feedback kommer att vara ett minne blott.
Har uppdaterat Feedbacksidan under förmiddagen och om någon timme så har de sålt så många minneskortsläsare och annat asbilligt junk att min Feedback kommer att vara ett minne blott.
Och auktions-ID ?
Jag tycker inte att säljaren skiljer så där värst mycket från
de flesta kina-säljare vid en snabb titt. Vad fick du för svar
när du påtalade problemet till säljaren ?
> Lite frestande att köpa något för 5kr och ge dålig feedback.
Självklart, om inte *du* är nöjd med just *den* prylen för 5kr så ska du det.
Jag tycker inte att säljaren skiljer så där värst mycket från
de flesta kina-säljare vid en snabb titt. Vad fick du för svar
när du påtalade problemet till säljaren ?
> Lite frestande att köpa något för 5kr och ge dålig feedback.
Självklart, om inte *du* är nöjd med just *den* prylen för 5kr så ska du det.
Auktions id 320405155726
Fick ett standardsvar som överensstämmer med det som står http://sosfakeflash.wordpress.com/2009/ ... of-profit/
De ville först att jag skulle skicka tillbaka kortet men jag tvekade efter att ha läst bland annat: http://forums.ebay.com.my/thread.jspa?t ... =500002842
Så efter ett utförligt klagomål via paypal fick jag ett svar ifrån dom och de betalar tillbaka mina pengar och jag behöver inte skicka tillbaka kortet. Det är ju väldigt trevligt, men det dryga är att de kommer att fortsätta scamma folk. Dessutom så vet jag ju inte om de faktiskt sätter tillbaka pengarna..
Fick ett standardsvar som överensstämmer med det som står http://sosfakeflash.wordpress.com/2009/ ... of-profit/
De ville först att jag skulle skicka tillbaka kortet men jag tvekade efter att ha läst bland annat: http://forums.ebay.com.my/thread.jspa?t ... =500002842
Så efter ett utförligt klagomål via paypal fick jag ett svar ifrån dom och de betalar tillbaka mina pengar och jag behöver inte skicka tillbaka kortet. Det är ju väldigt trevligt, men det dryga är att de kommer att fortsätta scamma folk. Dessutom så vet jag ju inte om de faktiskt sätter tillbaka pengarna..
OK.
Om man kollar feedback'en för de som har köpt samma pryl, så är det flera
som rapporterar 8GB istället för 16 GB. Så att något var konstigt framgår ju.
De allra flesta verkar dock ha fått "full refund". Visst är det trist att det
inte var som annonserat, men vi/du får väl se hur det hela slutar först.
I just detta fall så hade nog jag tvekat att köpa just *den* prylen
från just *den* säljaren med ledning av feedback'en.
De där sidorna som kräks ut olika saker över säljaren verkar ha något
annan allvarligt personligt problem...
Om man kollar feedback'en för de som har köpt samma pryl, så är det flera
som rapporterar 8GB istället för 16 GB. Så att något var konstigt framgår ju.
De allra flesta verkar dock ha fått "full refund". Visst är det trist att det
inte var som annonserat, men vi/du får väl se hur det hela slutar först.
I just detta fall så hade nog jag tvekat att köpa just *den* prylen
från just *den* säljaren med ledning av feedback'en.
De där sidorna som kräks ut olika saker över säljaren verkar ha något
annan allvarligt personligt problem...

Det största problemet med detta är att 8 gb minnet inte är ett 8 gb minne. Lite slarv eller någon miss kan man ju ha överseende i sådana här fall, så 8 gb i ställer för 16 är väl ok. Jag har ingen koll på hur det här fungerar i detalj men enligt vad jag har läst är det vanligt att använda ett ifrån fabrik kasserat skitbilligt 4 gb-chip för att faka större diskar. Så jag testade med en programvara som mycket väl visade att det bara fanns 3.8gb faktiskt minne i kortet. I windows identifieras disken som 8 gb men kortet lurar datorn att tro att det finns plats som i själva verket inte finns. Detta leder till felmeddelanden mm om det ska användas. Detta är tydligen en vanlig scam som finns i mp3-spelare, solid state diskar, usb minne mm. Så skit i massor förtjänar de verkligen.
Som sagt, är man missnöjd så är det bara att lägga negativt.
Jag vill på inget sätt försvara den aktuella säljaren, jag bara
konstaterar att säljaren inte avviker speciellt mycket från de
flesta andra som säljer liknande varor.
> Jag har haft alldeles för goda erfarenheter med ebay.
Är du "mcbraid" ?
Antingen brukar du inte lämna omdöme alls, eller så har
du inte gjort speciellt många köp på eBay. "3" i feedback är
inte mycket till "erfarenheter". Om du nu är "mcbraid" alltså,
men det är i alla fall köparan till auktions-ID't som du gav.
Hur som helst, du får väl se om du får tillbaka pengarna i alla
fall, andra som har handlat samma pryl verkar ha fått det.
Jag vill på inget sätt försvara den aktuella säljaren, jag bara
konstaterar att säljaren inte avviker speciellt mycket från de
flesta andra som säljer liknande varor.
> Jag har haft alldeles för goda erfarenheter med ebay.
Är du "mcbraid" ?
Antingen brukar du inte lämna omdöme alls, eller så har
du inte gjort speciellt många köp på eBay. "3" i feedback är
inte mycket till "erfarenheter". Om du nu är "mcbraid" alltså,
men det är i alla fall köparan till auktions-ID't som du gav.
Hur som helst, du får väl se om du får tillbaka pengarna i alla
fall, andra som har handlat samma pryl verkar ha fått det.
Jodå det är jag. Jag syftade mest på att jag inte har haft några dåliga erfarenheter varken med dom saker jag har beställt själv, har rekomenderat åt andra eller fått köpt åt mig på ebay. Har handlat tre gånger med det kontot men räknade i "erfarenheten" även in en hel del köp och försäljning via mitt konto på tradera där jag är bra mycket mer aktiv.