Chuch med bult inifrån

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
dagrende

Chuch med bult inifrån

Inlägg av dagrende »

Hej,

Jag är nybliven ägare till en Strands s32-cnc-fräs.

Bild

Den har kulskruvar och stegmotorer och kontrollenhet från Optimum. Arbetsområde x500-y250-z125mm.

Spännhylschucken har MK3 och en M10-insexbult nedifrån eftersom denna fräs inte har öppet i överändan av konhylsan.

Bild

Bild

Detta verkar helt OK, med den chuck jag har nu.
Men jag funderar på att köpa en planfräs och det vanligaste är att kutterhållaren har M12-gänga för att dras med dragstång uppifrån. Hur skall jag göra?

En annan fråga: min spännhylschuck levererades med bara en nyckel att dra runt ringen nederst i chuchen med, men ingen nyckel att hålla emot med.
Är det meningen att man skall hålla emot med handen?

/Dag
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Chuch med bult inifrån

Inlägg av grym »

beror på plan fräsens storlek, men du kan sätta den i den spännhylsan du har
är det standard er xx ?

du ska ha en fast nyckel till
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Är det fräsen från som hängt på blocket ett tag?

I större maskiner är det inte något problem att dra ur och i hylsan ifall man har lägsta växeln i och drar "fort"... men din kanske inte bromsar upp tillräckligt ens med lägsta växeln. Annars är det bara en extra nyckel som gäller.

Vanliga planfräsar har skruv i botten av fräskroppen som normalt dras upp mot en ISO-konavBild. Frågan är om sådana fästen finns som standard till MK-3 eller om du har tänkt dig någon annan lösning mer för "hobbymaskiner". Hursomhelst så får du skruva upp konan med samma skruv som själva planfräsen sitter mot konan med. Den blir en lång skruv, men det gör inget.
dagrende

Inlägg av dagrende »

grym skrev:beror på plan fräsens storlek, men du kan sätta den i den spännhylsan du har
är det standard er xx ?

du ska ha en fast nyckel till
Jag har sett slitsfräsar med rakt fäste som passar i en av mina ER-hylsor. Men inte planfräsar. Det känns lite svajigt att ha en så stor grej i en ER-hylsa.
dagrende

Inlägg av dagrende »

Fräsen skrev:Är det fräsen från som hängt på blocket ett tag?
I större maskiner är det inte något problem att dra ur och i hylsan ifall man har lägsta växeln i och drar "fort"... men din kanske inte bromsar upp tillräckligt ens med lägsta växeln. Annars är det bara en extra nyckel som gäller.
Ja det är den. Den var dyr men verkar mycket bra och precis lagom för mina behov. Kulskruvarna är också ett plus.

Jag får svetsa ihop en nyckel.
Fräsen skrev: Vanliga planfräsar har skruv i botten av fräskroppen som normalt dras upp mot en ISO-konavBild. Frågan är om sådana fästen finns som standard till MK-3 eller om du har tänkt dig någon annan lösning mer för "hobbymaskiner". Hursomhelst så får du skruva upp konan med samma skruv som själva planfräsen sitter mot konan med. Den blir en lång skruv, men det gör inget.
Kanske går. Men om planfräs skall dras fast hårt i konan, känns det som att det blir för hårt åtdraget mellan MK3 och fräs.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

dagrende skrev: Kanske går. Men om planfräs skall dras fast hårt i konan, känns det som att det blir för hårt åtdraget mellan MK3 och fräs.
Du kanske kan planförsänka ett hål för M10 skruv i änden på MK3-hållaren.
Sedan göra en specialskruv till planfräsen som gängas in i planförsänkningen.

Vad är muttern till för, som sitter i änden på MK3 konan?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

jag fick en bunta lödda hårdmetallplanfräsar ca 40-50 mm som jag kör med i en 25mm spännhylsa med en adapter funkar bra

det beror på hur stor du ska ha din planfräs med
H.O

Inlägg av H.O »

Lite lustig konstruktion det där....är det inte så att det är egentligen (från början) är en pelarborrmaskin. Jag kan inte heller se någon annan lösning än att göra som Fräsen säger, frågan är om MK-fräsdornar verkligen har hål rakt igenom hela konan....(?)
Användarvisningsbild
kvarnis1
Kontakt:

Inlägg av kvarnis1 »

Jag har kollat på de planfräsdornar jag har i lager och de har inte genomgående hål. Men det borde kanske gå att borra ett genomgående hål i dornet så att det går att använda.

/Ola
ynot

Inlägg av ynot »

Tjena jag känner igen den fräsen den har jag haft och gjort iordning gav du mycket för den?
dagrende

Inlägg av dagrende »

Hej,

Spännande! Jo jag gav 26500 vilket kanske är i mesta laget. Det ingick en drivenhet och en liten styrenhet från optimum.
Drivehnheten är nog OK, men styrenheten och optimums program NCDrive verkar vara ett amatörjobb. Den accellererar/decellererar inte konsekvent och därför hoppar stegmotorerna över steg rätt ofta. Särskilt som det är ett tungt koordinatbord som skall flyttas.
Nu har jag bytt ut styrlådan mot en PC med programmet EMC2 och det verkar funka utmärkt och med mycket högre prestanda när det gäller att köra G-kod.

Var det du som anpassade optimum-motorerna till fräsen?
Är det en fräs egentligen eller en cnc-borrmaskin?
Vet du hur man smörjer växellådan?

/Dag
Skriv svar