hämta forumdatabas utan att importera?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

hämta forumdatabas utan att importera?

Inlägg av MadModder »

När jag bytte server glömde jag ta en databasbackup. Allt ligger orört på gamla disken här på skrivbordet.
Ska installera nyare version av forumet på nya servern. Går det att på något sätt få in gamla databasen i mysql genom att bara kopiera in den gamla filen som den är?
Och hur blir det med teckenkodning mm när det ska in i forumet? Vill minnas att det inte gick helt smärtfritt att gå över till V3 från V2 här...
Eller blir jag tvungen att skruva ihop de gamla delarna lite provisoriskt, boota upp gamla disken och göra en backup via forumet iaf...
danielr112

Re: hämta forumdatabas utan att importera?

Inlägg av danielr112 »

Du kan läsa in de gamla mysql filerna i den nye.

Dvs:

Ständ databasen (Mysql)
kopiera filerna till nya disken

Starta den igen

Nu kommer den rulla på de gamle. Sedan efter det får du nog göra backup o.s.v

Jag kan dock inte svara på om V3 funkar med V2 o.s.v. Men jag vet själv att det går att flytta mysql filerna rakt av.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Kanske bäst att djupdyka specifikt på versionskompabilitet? (samt 32 vs 64 bit om det är aktuellt)
Ett alternativ är att starta den gamla databasen, dumpa och importera?

Samt vad du än gör BACKUP först :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Så, efter lite bök med IP, port, och massa omdirigeringskod jag så smart lade in en gång i tiden :wall: har jag lyckats logga in på gamla forumet och gjort backup.
Whish me luck... :pray:

Det gick ju åt hellskotta. Fick köra mysqldump.exe, istället och sen importera med mysql.exe, kopiera över gamla forumet till en ny mapp, och sen köra konverteringsverktyget sist i phpbb3-installationen. Avatarerna försvann visserligen, men men...
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

MadModder skrev:Fick köra mysqldump.exe, istället och sen importera med mysql.exe, kopiera över gamla forumet till en ny mapp, och sen köra konverteringsverktyget sist i phpbb3-installationen.
Det där är standardprocedur. Hade du förväntat dig något annat sätt, menar du?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det är märkligt hur något som många tycker är standard inte når ut till folk som inte sysslar med detta dagligen, utan måste uppfinna hjulet på nytt. Det är inte heller alltid så lätt att hitta när man inte riktigt vet vad man ska söka efter heller. Men det gick ju bra till slut.
Sen att många guider är skrivna av inbitna *nix-fantaster som förutsätter att man redan vet hälften gör ju inte saken bättre.
Det var inte det lättaste att hitta att man var tvungen att radera två iblog-filer gömda långt nere i documents and settings-mapparna för att man skulle kunna installera om mysql...
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Är så man kör backup på en mysql databas så borde vara ganska standard.

Har heller aldrig lyckats med egna verktygn för phpbb.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jo jag läste det nånstans att backupen via forumadmin kunde ge trunkerade filer...
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

MadModder skrev:Det är inte heller alltid så lätt att hitta när man inte riktigt vet vad man ska söka efter heller.
Jag har aldrig använt Mysql så jag kan inte försvara om det är lätt eller svårt att hitta information, men "how to backup mysql database" på Google gav http://www.devshed.com/c/a/MySQL/Backin ... -Database/ som första träff, och för mig som bara sysslar med PostgreSQL verkade metoden hyfsat enkel utan krav på överkurser.
Skriv svar