Generatortrubbel

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2080
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Generatortrubbel

Inlägg av Uttis »

Jahopp ikväll bestämde sig min generator i bilen för att pensionera sig. Den laddar nada, slår man på tändningen lyser inte laddlampan. Så vad kan då vara fel?

Jag har sen tidigare en halvpaj generator, felet med denna var att lamporna blinkade hela tiden.(trasig likriktare?) Min fundering var nu om jag kan plocka ihop en fungerande av dem båda.

Jag antar att laddningsregulatorn har gett upp på den första, denna Bild

eller vad tror ni?

Men vad är felet med den andra? sitter likriktarn i laddningsregulatorn? isåfall är det ju meningslöst att plocka över den om båda är trasiga fast på olika sätt.

Det finns en till grej som jag inte vet vad det är förnått och det är en liten svart fyrkant som sitter med 1 skruv i generatorn, ser ut att bara gå en sladd till denna. Den är märkt med

BOSCH

2,2 x F/100V

det syns rätt dåligt så det blev säkert fel men ni vet nog vad jag menar, vad e det för pryl?
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Generatortrubbel

Inlägg av Andy »

Är laddningslampan hel?

"grejen" är bara ett yttre störnings skydd (kondensator 2,2uF) och inte vital för laddningen.

Nej, likriktarna sitter inte i regulatorn. Kolhållaren och regulatorn är oftast sammanbyggda. Mycket beror på vad det är för typ av "generator" och bilmodell det gäller, kan inte se bilden du lagt in.
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2080
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: Generatortrubbel

Inlägg av Uttis »

Jepp lampan är hel, kolhållarn och regulatorn är ihopbyggda, men vart sitter likriktarn då?
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Generatortrubbel

Inlägg av Andy »

Nu vet jag inte vad du har för typ av generator men de flesta har likriktardioderna inne i höljet. Det är ett antal dioder jämnt delbart med 3 eftersom det är tre-fas växelström det handlar om. Du måste alltså dela den för att komma åt ordentligt. Det måste dock inte vara fel på dioderna.

Här kan finnas lite hjälp: http://www.2carpros.com/how_to/how_to_t ... rnator.htm
Användarvisningsbild
T0ny
Inlägg: 326
Blev medlem: 11 januari 2009, 01:13:07
Ort: Sthlm

Re: Generatortrubbel

Inlägg av T0ny »

Börja med att kontrollera hur mycket kolen sticker ut.
Jag tror att du behöver minst 8mm.


EDIT:

Nu ser jag bilden, kolen verkar hyffsade.
Senast redigerad av T0ny 9 augusti 2009, 22:56:19, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Generatortrubbel

Inlägg av Andy »

Om du har en GM bil t ex en Camaro så:





andra typer liknar på många sätt den här GM typen.
Johanb
Inlägg: 3406
Blev medlem: 26 mars 2006, 22:26:12
Ort: Smedjebacken

Re: Generatortrubbel

Inlägg av Johanb »

Om lampan inte lyser men är hel så kan det även vara avbrott mellan lampan och generatorn eller mellan lampan och batteriet. Skriv gärna vilkel bilmodell och årsmodell det handlar om och gärna modellnummer på generatorn.
Kjelle
Inlägg: 972
Blev medlem: 25 december 2004, 23:01:46
Ort: Västsverige

Re: Generatortrubbel

Inlägg av Kjelle »

Har du kollat så att generatorn har riktig jord, jordfel är annars mycket vanligt ?

Finns det någon fältström, genom att lägga en mejsel i mitten på bakgaveln skall du kunna känna
lite magnetism ?

Kjelle
danielr112
Inlägg: 8092
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Generatortrubbel

Inlägg av danielr112 »

Förmodar att det är en bosh? En sådan kostar oftast bara en 5.hundring i dagens läge och oftast knappt lönt att renovera.

I de flesta fallen är det något mer akut som hänt som flera dioder alt ett fällt som gått.

Som föregående skriver. Skriv gärna ner bilmodell och vilken generator det är.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 35923
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Generatortrubbel

Inlägg av säter »

Vanligaste orsaken när laddningslampan inte lyser, är dålig kontakt vid kolen.
Lampan jordas ju via kolen och fältlidningen.
Nu såg kolen hyffsade ut, men Ohm-mät så det är jord hela vägen.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26781
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Re: Generatortrubbel

Inlägg av Icecap »

Den regulator/kolhållare som det är bild på har inte suttit i en bil, den är alldeles för ren!

Jag hade problem med nedslitna kol og hade just detta med blinkande lampor osv men de gav upp helt LÅÅÅÅNGT inne i skogen en bra bit nord om Mora. En ny regulator/kolhållare gick lös på 110 spänn har jag för mig.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 35923
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Generatortrubbel

Inlägg av säter »

Är det inte "rätt" kolhållare på bilden?
I sådana fall är det väl till 90% chans att bara kolen är slut.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 15842
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Generatortrubbel

Inlägg av mrfrenzy »

Den kombinerade regulatorn/kolhållaren är en billig förbrukningsvara som sitter med två skruvar, det är bara byta den innan man funderar på annan felsökning. Skulle den inte vara problemet har man sen en i reserv till sin renoverade/nya generator.
Norpan
Inlägg: 2229
Blev medlem: 12 april 2008, 18:20:27
Ort: Småland

Re: Generatortrubbel

Inlägg av Norpan »

Åxå kollar man om det är nåt kvar av släpringarna när man ändå har kolhållaren ute, om det nu går att komma dit med synstrålarna.
Och är försiktig när man monterar kolhållaren, det är lätt att den hamnar lite snett och bryter av kolen när man drar åt skruvarna.

Prova laddlampan med att jorda kabeln som sitter på 61 uttaget med tändningen på om den nu är en Boschgenerator.
Skriv svar