Jag har ett utrymme som blir för varmt som jag tänkte använda datorfläktar för att få ut varmluften från. Jag måste har någon form av transformator, konverter eller vad det kan heta.
Jag har en gammal transformator för halogenlampor som ligger. På den står det Pri: 230V~50Hz 0.32A Sec: 11.5V~10-60W. Är det något som skulle kunna användas?
De är dessa som jag tänkte använda:
http://www.netonnet.se/item.asp?iid=631 ... onRow1Left
Vad ska jag leta efter för att få det att fungera?
Tacksam för lite hjälp.
Mvh
Jonas
Konvertera 230V till 12V
Re: Konvertera 230V till 12V
Du behöver likström till fläktarna. Så den funkar inte. Den måste dessutom belastat med minst 10W
-
thepirateboy
- EF Sponsor
Du tar reda på vilken spänning fläktarna behöver och vilken ström de drar och skaffar sedan
en omvandlare som klarar att leverera det.
en omvandlare som klarar att leverera det.
-
Mindmapper
Svårt att ge råd då man inte vet vilka krav som finns. Men likspänning behövs till den fläkt du angett. Så en trafo med likriktare vore vettigare, eller väggvårta.
Sedan så skulle jag hellre ta en större fläkt som går med lägre varvtal och därigenom tystare. Beroende på hur stort utrymme du har och vilka tempkrav som gäller skulle jag kanske styra hastigheten eller bara slå till automatiskt när det behövs.
Sedan så skulle jag hellre ta en större fläkt som går med lägre varvtal och därigenom tystare. Beroende på hur stort utrymme du har och vilka tempkrav som gäller skulle jag kanske styra hastigheten eller bara slå till automatiskt när det behövs.
Tackar för hjälpen.
Jo det hade ju varit smartare med lite större fläktar men jag har lite problem med utrymme samt att de ska monteras bakom ett galler som har en viss storlek.
Var kan jag hitta trafo med likriktare eller väggvårta? Ge gärna något exempel på någon sida så jag vet liter mer vad jag ska leta efter.
Mvh
Jonas
Jo det hade ju varit smartare med lite större fläktar men jag har lite problem med utrymme samt att de ska monteras bakom ett galler som har en viss storlek.
Var kan jag hitta trafo med likriktare eller väggvårta? Ge gärna något exempel på någon sida så jag vet liter mer vad jag ska leta efter.
Mvh
Jonas