Böcker.
Böcker.
Då jag har en förmåga att ställa för er helt vansinniga frågor så kommer en relativt enkel,
stort tack till er alla för dom svar jag erhållit då jag på gamla dar börjat lära mig att genom
matematikens underbara värld räkna ut resitstans - spänning och ström för alla sorters
experiment och projekt som jag tycker är för mig en ren avkoppling efter 30 år som mekaniker
- tekniker på mekanik sidan.
nu till frågan ! då jag genom tiderna samlat på mig ett ansenligt bibliotek så är det extremt
tunnt på electronic sidan så vilka böcker rekommenderar ni för att lära sig från början sas
hur vissa fungerar vet jag knappt grunderna på men vill lära mig och vid intresse så är jag
mycket lättlärd,
böckerna kan vara på antingen svenska eller med fördel engelska.
stort tack till er alla för dom svar jag erhållit då jag på gamla dar börjat lära mig att genom
matematikens underbara värld räkna ut resitstans - spänning och ström för alla sorters
experiment och projekt som jag tycker är för mig en ren avkoppling efter 30 år som mekaniker
- tekniker på mekanik sidan.
nu till frågan ! då jag genom tiderna samlat på mig ett ansenligt bibliotek så är det extremt
tunnt på electronic sidan så vilka böcker rekommenderar ni för att lära sig från början sas
hur vissa fungerar vet jag knappt grunderna på men vill lära mig och vid intresse så är jag
mycket lättlärd,
böckerna kan vara på antingen svenska eller med fördel engelska.
Re: Böcker.
Själv läser jag då med fördel på svenska, så det blir bara svenska tips:
"Digitalteknik från a till ö. Faktabok" av Per Carlsson.
Lättläst - börjar på total nybörjarnivå men förklarar allt man behöver beta om digitalteknik. Mycket lättläst och enkel att förstå. Används som uppslagsbok eller lärobok.
Går igenom grunderna i hur en modern mikroprocessor fungerar. (Du bör ha grunderna i digitalteknik innan du börjar med denna, se boken ovan!)
Boken är uppdelad i två delar. Del ett handlar generellt om uppbyggnad och funktion hos en mikroprocessor. Del 2 fokuserar speciellt på assemberprogrammering för Atmels AVR.
"Digitalteknik från a till ö. Faktabok" av Per Carlsson.
Lättläst - börjar på total nybörjarnivå men förklarar allt man behöver beta om digitalteknik. Mycket lättläst och enkel att förstå. Används som uppslagsbok eller lärobok.
Mikroprocessorteknik av Per Foyer.Förlaget skrev:Ur innehållet:
Läromedlet behandlar binär aritmetik och logisk algebra, grindar och vippor, kretsteknologier – ECL, TTL och HCMOS, kombinatoriska kretsar och sekvenskretsar, minnen, mikroprocessorer och programmerbar logik, anpassning till omvärlden med A/D- och D/A-omvandling, indikatorer, pulsteknik.
Går igenom grunderna i hur en modern mikroprocessor fungerar. (Du bör ha grunderna i digitalteknik innan du börjar med denna, se boken ovan!)
Boken är uppdelad i två delar. Del ett handlar generellt om uppbyggnad och funktion hos en mikroprocessor. Del 2 fokuserar speciellt på assemberprogrammering för Atmels AVR.
Recension skrev:En mycket pedagogisk och lättläst bok om hur man programmerar AVR microcontrollers - med massor av exempel. Författaren går noggrannt igenom alla de viktiga funktioner i processorn man behöver förstå för att kunna skriva avancerade program i assembler. Bla om CPU-register, Beräkningar, Bitmanipulering, I/O-Portar, Minneshantering (lagring av data på SRAM och EEPROM, läsning från programminnet), Avbrottshantering (interrupt), Inbyggd Timer, Datakommunikation (UART), Hårdvarudesign, Programmering av processorn med AVR Studio 4 mm...
Förlaget skrev:Den här boken handlar om mikroprocessorteknik och behandlar hur denna teknik används i datorsystem. Boken är inriktad på hur programmering av mikroprocessorer går till på låg nivå. Denna typ av programmering utförs vanligen i assembler och kräver grundläggande kunskap om hårdvaran. Därför ges en introduktion i datorteknik i början av boken, bland annat beskrivs von Neumann-arkitekturen och för datorn elementära komponenter såsom CPU och minne.
Om inte PDF (e-böcker)är något problem så finns det ett mycket bra set om 6 böcker på engelska att ladda ner här: http://www.ibiblio.org/kuphaldt/electricCircuits/
De uppdateras kontinuerligt och kan hämtas gratis.
Vill man ha sig en snabb inblick i praktisk elektronikkonstruktion utan större kunskaper i matematik kan en snabb genombläddring av serien Elektronik för alla vare en bra start. Serien verkar finnas på det flesta kommunala biblioteken, dock inget inget man vill ha i hyllan som referens då mycket är förenklat och förklarat på kanske inte det helt bästa sättet.
En bok som jag använder ofta för att kolla upp enklare praktiska detaljer angående komponenter är ELFAs faktasidor (även kallad ELFA-boken i tryckt format). Finns lite kort om växelströmsellära också plus att hela boken går att ladda ner som pdf från ELFAs hemsida.
När det gäller konstruktion av förstärkare tycker jag Analog elektronik av Bengt Mohlin tar upp det viktigaste på ett enkelt sätt. Mycket bra bok där man hittar det man behöver för att konstruera ihop något.
Vill man gräva djupare inom tekniken bakom elektronik tycker jag att Signaler och system av Anders Svärdström tar upp mycket intressant.
Vill man godta sig lite mer ingenjörsmässiga kunskaper finns även Signaler och kretsar av Alf Emanuelsson på svenska.
Sedan finns det en himla massa studentlitteratur på engelska, dock har jag inte hittat någon särskild bok än som jag har fastnat för, gillar mer de svenska böckerna från studentlitteratur än de amerikanska dito.
Annars bra inställning av fylla bokhyllan med böcker, känns som att tok för många här på forumet förlitar sig på google. Tänk på att författaren ofta är någon med lång erfarenhet som vet vad som är vässentligt inom ämnet. Många hemsidor är ofta skrivna av någon hemmaknåppar som inte har full koll på läget själv.
En bok som jag använder ofta för att kolla upp enklare praktiska detaljer angående komponenter är ELFAs faktasidor (även kallad ELFA-boken i tryckt format). Finns lite kort om växelströmsellära också plus att hela boken går att ladda ner som pdf från ELFAs hemsida.
När det gäller konstruktion av förstärkare tycker jag Analog elektronik av Bengt Mohlin tar upp det viktigaste på ett enkelt sätt. Mycket bra bok där man hittar det man behöver för att konstruera ihop något.
Vill man gräva djupare inom tekniken bakom elektronik tycker jag att Signaler och system av Anders Svärdström tar upp mycket intressant.
Vill man godta sig lite mer ingenjörsmässiga kunskaper finns även Signaler och kretsar av Alf Emanuelsson på svenska.
Sedan finns det en himla massa studentlitteratur på engelska, dock har jag inte hittat någon särskild bok än som jag har fastnat för, gillar mer de svenska böckerna från studentlitteratur än de amerikanska dito.
Annars bra inställning av fylla bokhyllan med böcker, känns som att tok för många här på forumet förlitar sig på google. Tänk på att författaren ofta är någon med lång erfarenhet som vet vad som är vässentligt inom ämnet. Många hemsidor är ofta skrivna av någon hemmaknåppar som inte har full koll på läget själv.
Kjelle har ju kommit ut med en liten inbunden bok "Hur funkar det?" för 39kr på 416 sidor, kanske kan vara något?
Anars är Elfa-katalogen alltid någonting att sitta och titta i
Anars är Elfa-katalogen alltid någonting att sitta och titta i

Här var det goda råd minsann,
Ang Elfa så är det ju klart att man har bibeln i tryckt format visserligen i -06'ans modell
men tror nog inte att den fundamentala elläran har ändrat sig sedan dess !
Ut till min filial ( som vissa säger ) Kjelle & gänget som jag har för avsikt att besöka i morgon
så blevo det senaste tipset en artikel till att fylla kassen med som fanns på lager tilllomed.
Ang Elfa så är det ju klart att man har bibeln i tryckt format visserligen i -06'ans modell
men tror nog inte att den fundamentala elläran har ändrat sig sedan dess !
Ut till min filial ( som vissa säger ) Kjelle & gänget som jag har för avsikt att besöka i morgon
så blevo det senaste tipset en artikel till att fylla kassen med som fanns på lager tilllomed.
Nackdel med dessa är att de kan förvirra nybörjare då de är övernitiska och låter deras strömpilar visa elektronströmmarna istället för att använda den klassiska konventionen.Andy skrev:Om inte PDF (e-böcker)är något problem så finns det ett mycket bra set om 6 böcker på engelska att ladda ner här: http://www.ibiblio.org/kuphaldt/electricCircuits/
- rysshack.se
- EF Sponsor
Som bok att börja med, så rekomenderar jag precis som psynoise
Elfaboken, enkelt skriven, tar upp mycket.
Boken är bra rakt igenom dessutom är den skriven på svenska.
Elfaboken, enkelt skriven, tar upp mycket.
Boken är bra rakt igenom dessutom är den skriven på svenska.
Finns en annan tråd med boktips inom elkretsteori:
Söker bok i grundläggande Elkretsteori.
Elkretsteori/kretsanalys kanske kan vara det viktigaste ämnet för att skapa förståelse för elektronikkonstruktioner.
Söker bok i grundläggande Elkretsteori.
Elkretsteori/kretsanalys kanske kan vara det viktigaste ämnet för att skapa förståelse för elektronikkonstruktioner.
Var ut och inköpte *hur funkar det* idag och helt klart underhållande - lärorik och framför allt
mycket prisvärd,
undrar hur mycket dom går iback på dessa böcker ?
tryckkostnad bla, 39:- kommer man inte alltför långt med i detta land.
Räckte tydligen till en bok i det här fallet
mycket prisvärd,
undrar hur mycket dom går iback på dessa böcker ?
tryckkostnad bla, 39:- kommer man inte alltför långt med i detta land.
Räckte tydligen till en bok i det här fallet