visualisera batt nivå mha t.ex atmega
- ghost_rider
visualisera batt nivå mha t.ex atmega
jag har sökt o sökt men inte hittat, men är säker på att jag har sett ngt sådant förr,(kanske inte just här).
men hur bör man göra? säg t,ex att jag ska ha 14v in, detta ska visas mha 10st leds i olika färger, desto mindre batt desto mindre leds lyser.
men hur bör man göra? säg t,ex att jag ska ha 14v in, detta ska visas mha 10st leds i olika färger, desto mindre batt desto mindre leds lyser.
Re: visualisera batt nivå mha t.ex atmega
Det behövs ingen atmega till en sådan uppgift. En LM 3914 eller en UAA180 fixar det ganska lätt.
Det fanns/finns färdiga kretsar för det, både linjära och logaritmiska...
Annars är väl 10 opampar en enkel men inte så liten lösning, en uC med AD och någon typ av spänningsdelare funkar ju med om det finns en sånn i projektet redan.
Annars är väl 10 opampar en enkel men inte så liten lösning, en uC med AD och någon typ av spänningsdelare funkar ju med om det finns en sånn i projektet redan.
>hur bör man göra?
tja... du bör nog precisera vad du vill veta?
Om du aldrig har programmerat AVR tidigare kanske du behöver läsa grunderna och öva på några enkla program.
Om du har programmerat AVR tidigare så är ju uppgiften väldigt enkel.
Så vad undrar du mer exakt? Har du någon idé om hur du ska koppla upp det hela? Vilka funktioner i processorn du ska använda dig av? De flesta atmega har ju t.ex. en inbyggd ADC. Kan ju vara användbar. Bara att läsa databladet. Sen, om det är nåt du inte förstår eller får att fungera så fråga på bara.
tja... du bör nog precisera vad du vill veta?
Om du aldrig har programmerat AVR tidigare kanske du behöver läsa grunderna och öva på några enkla program.
Om du har programmerat AVR tidigare så är ju uppgiften väldigt enkel.
Så vad undrar du mer exakt? Har du någon idé om hur du ska koppla upp det hela? Vilka funktioner i processorn du ska använda dig av? De flesta atmega har ju t.ex. en inbyggd ADC. Kan ju vara användbar. Bara att läsa databladet. Sen, om det är nåt du inte förstår eller får att fungera så fråga på bara.
LM3914 (ca 30kr) är väl nästan att betrakta som standard för en sådan här uppgift. Databladet (http://www.datasheetarchive.com/pdf-dat ... 423921.pdf) innehåller flera bra exempel på kopplingar för applikationen som den du söker.
- ghost_rider
har jobbat väldigt mkt med arduinon,. som bygger på en atmega. men tanken är göra en lite mer 'avancerad' batterimätare, till min I-ball konstruktion. hade för mej att i det jag läste, så skulle man konfiguera volten genom olika motstånd o sedan i koden göra någon matematisk beräkning, men jag kommer inte ihåg exakt hur?!
-
- EF Sponsor
Du kan montera en spänningsdelare mellan 14V och GND så du får en lämplig spänning in på ADC:n.
Sedan är det bara att läsa av AD-värdet och göra en simpel beräkning.
Sedan är det bara att läsa av AD-värdet och göra en simpel beräkning.