Radiomottagare till väckarklocka?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
spikey

Radiomottagare till väckarklocka?

Inlägg av spikey »

Hej
Jag har funderingar på att försöka bygga en ny klockradio av ungefär den här typen..
Jag har dock aldrig hållit på med radiobyggen förut och är ute efter en enkel/komplett lösning som ger en "ok" radiokvalité. Jag har kikat lite på tea5767 och den verkar vara ungefär det jag letar efter. Är det någon som har erfarenhet av det chippet eller kanske har något tips på ett liknande?

Jag hade tänkt mig digital styrning av frekvensvalet (87-108Mhz) och visa det på en display, alltså inga mekaniska rattar för att välja radiostation. Projektet är bara på ide-stadiet ännu och inga komponenter/uC's är bestämda ännu så tips och idéer är väldigt välkomna!
spikey

Re: Radiomottagare till väckarklocka?

Inlägg av spikey »

Är det ingen som har byggt en FM-radiomottagare förut som har några bra tips på var man ska börja?
Kanske ett annat bra tips på en "färdig" lösning?
kanske en mp3-spelare från claes ohlsson (modell?) som har ett bra FM-receiver chip som man kan sno från eller liknande?
danielr112

Inlägg av danielr112 »

köpa en billig klockradio och montera in i en låda med lite styrning för lampa vid sidan om?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

alltså inga mekaniska rattar för att välja radiostation.

Nåt mekaniskt måste det väl vara, hmm... Eller tänkte du att du ska prata med radion?
"Byt till Radio Viking på 101,4".
Borre

Inlägg av Borre »

Nått mekaniskt, ja möjligen, men inte en ratt.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Fördelen med ratt är att man kan snurra sakta eller fort, åt båda håll. Ska man ha tryckknappar måste man ha flera eller hålla inne en viss tid för att "snabbspola".
spikey

Inlägg av spikey »

tja, "mekanisk" var nog inte bästa ordvalet, jag syftade mer på att jag inte vill ha en "ratt"/pot för att ställa in stationen utan jag tänkte använda tryckknappar för att stega frekvensen eller helst använda någon inbyggd autofunktion för att hitta bäst mottagning.

jojje - bra idé med röststyrning, kanske gör det till v.2 :D

Någon som vet av en lämplig klockradio som är enkel att "hacka sig in" på? jag hade tänkt använda en grafisk display för att visa aktuell radiostation/frekvens. Hur gör man för att avläsa vilken station som motsvarar en specifik frekvens? går det avläsa via radiomottagaren eller måste man hårdkoda en tabell? (inte för att det skulle vara jobbigt att göra en tabell men det är ju "snyggare" att ha det dynamiskt)
Skriv svar