PICar pull-up och SPI EEPROM?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Kaggen

PICar pull-up och SPI EEPROM?

Inlägg av Kaggen »

Halloj!

Skall försöka koppla ihop två SPI EEPROM (M95640) med en PIC (16F627). Först tänkte jag bara smälla ihop ben mot ben, men läste sedan i databladet för EEPROMet att CS (Chip Select som är inverterad) måste följa med VCC upp vid power-on och man bör koppla ett pull-up motstånd till CS. Se bifogat schema (OBS! ej mitt schema, kretesen på bilden är inte den samma som jag använder, men har samma pin layout och funktion).

Bild

Frågan jag har är, PICens utgång måste ju kunna driva CS låg (ben 1) för att EEPROMet skall bli valt, men iomed att jag nu har en konstant spänning på CS via R1 hur funkar det då? Jordar PICens utgång CS om jag sätter den låg? Iomed att pull-up motståndet är på 10kOhm så blir ju strömmen inte mer än 0,5 mA, så jag borde väl inte bränna något?

Har också sett att det finns olika typer av utgångar på PICen, open drain och internal week pull-up (sistnämda gäller väl bara om porten är ingång eller?), är det någon speciell porttyp som bör användas för ovanstående?

Mats
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Weak pull-up gäller bara vid ingång, ja.

Du kan lugnt peta dit ett 10K pull-up motstånd, det kommer att fungera jättebra och inget kommer att gå sönder.
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Det kommer att funka utmärkt.
Kaggen

Inlägg av Kaggen »

Tackar för svaren!

Håller på att koda EEPROM funktioner i MPLAB för fullt nu.

En annan fråga om schemat ovan. Skulle man, för att spara lite på motstånd, kunna koppla samman WP och HOLD genom ett och samma motstånd, t.ex efter R2 och skippa R3? Jag kommer inte att använda WP och HOLD ändå, dessa bör alltid vara höga.

Om man kopplar ihop dessa efter motståndet, bör man då också halvera motståndet, 5k istället för 10k?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Koppla ihop dom bara, jag har lagt dom direkt till VCC utan motstånd och har inga problem med det.
Skriv svar