analog utgång på pic'en

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
bearing

Re: analog utgång på pic'en

Inlägg av bearing »

Mellan basen och emittern på en transistorn finns ett spänningsfall på runt 0.6V. Spänningsfallet varierar beroende på last. Detta gör att utsignalen från transistorn ligger ca 0,6V under insignalen samt är olinjär. En ideal operationsförstärkare kopplad som spänningsföljare ger samma signal ut som den får in, oberoende av last.

Vissa operationsförstärkare klarar signaler som rör sig ända ut till gränserna på matningen. De kallas rail-rail OP.
choppertony

Inlägg av choppertony »

Tack för alla tips. Man lär sig alltid något nytt. att det var späningsfall stod i boken ang Transistorn. Som jag förstod så var väl toleranserna ganska vida med transistorn oxå. 2 lika dana gav olika värde??? Får leta efter opamp rail to rail så får jag testa en sådan.

I och med jag inte hade läst så långt i böckerna. och jag hade en transistor så var jag bara tvungen o testa. Det funkade ju. Men om man vill ha en bättre signal "o de vill man ju" så måste man ju tesa med op'n oxå... Tack igen för alla tips. blir det ngn konstigheter med opamp'en så ringer jag! Hit igen alltså!
choppertony

Inlägg av choppertony »

E85 skrev:Du ska ha en rail-to-rail single supply opamp. Dvs den klarar hela spänningsområdet och klarar drivas utan minus-matning. Du kan inte få ut -5V i din koppling utan nån specialkrets som t.ex en inverterande charge pump (t.ex den här TC1121)

Nu har jag funderat en stund. Med 2 st spänningsregulatorer bör jag kunna skapa både plus o minus spänning. Men om det är att föredra eller man skall använda inverterande charge pump , det vet jag inte. ? om det inte är är lämpligt att avända 2 spänningsregulatorer så tar jag gärna emot info om varför.... /// Tony
choppertony

Inlägg av choppertony »

Fortsättning följer. Jag letar efter en opamp. Jag kör 5 volt igenom en R2R som skall vara på 10000-20000 ohm. om jag räknat rätt så när den ger mest ström så ger den 0,0005 amp. ?

Vill jag ha upp amp till 20mA så måste den gångas med 40ggr?
Då bör R2R'n släppa igenom 10mA när jag bara har tänt LSB?

Med transistorn så stod det i databladet hur många ggr den förstärker.
Men jag hittar inte liknande info hos opamp'en.

Eller beror förstärkningen på vilka motstånd man sätter mellan Uut och +in ???? "typisk nybörjare" *S*

Jag tar gärna emot ett artickelnr på en opamp som man kan diskutera runt. Det är ingen mening att jag letar upp en o frågar om det går att använda den.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

En "standard" op-förstärkare har nästan oändlig förstärkning. Man räknar den som oändlig när man räknar på kopplingar. Vill man ha en specifik spänningsförstärkning, så kopplar man den med två motstånd som ställer in förstärkningen. Egentligen samma sak gör man för en transistor också.

Skall du använda op:n som buffertförstärkare så blir ju spänningsförstärkningen 1 och den koppling som sagts tidigare. Strömförstärkningen blir då närmare oändlig.

LM324 är en gammal klassiker som kanske skulle kunna funka.
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Den här skulle förmodligen fungera, 73-869-17. Verkar som den är inställd default på 1 i gain. Då kan du roa dig med att köra igång SPI och prova ställa gain från PICen. :mrgreen:

Hur skulle du koppla för att få +/-5V med två regulatorer? Det går inte med din inspänning (tror jag).
choppertony

Inlägg av choppertony »

angående +-5v med spänningsregulator så var min tanke att göra som med batterier. koppla ihop gnd från den ena till plus på den andra och dessa 2 tillsammans skall vara GND i systemet man bygger. Den som är över på den ena är plus o den blir plus. och den som är över på den andra är en normal Gnd och det skulle bli Minus.

Detta funkar ju på batterier men som sagt det behöver ju absolut inte funka med spänningsregulatorer.... Jag har bara en så jag kan inte testa. Och kanske är det tur. För hade jag haft 2, så kanske jag inte hade haft ngn hel nu *L*...
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Det är riktigt! Det går alldeles utmärkt att koppla så. Om man har två galvaniskt skilda spänningar att utgå ifrån. Och det är just det man har med batterier.

Har man däremot en gemensam matning till dessa spänningar, så är ofta nollan ihopkopplad på något sätt och då blir inte läget så bra.
choppertony

Inlägg av choppertony »

Men om man har 2 batterier till 2 olika spänningsregulatorer?........ Nu börjar det bli överkurs. Kan snart skippa regulatorerna o köra på batteri direkt. känns det som.
bearing

Inlägg av bearing »

Ja, de flesta vanliga operationsförstärkare klarar +-18V, så två 12V batterier fungerar nog bra. Batterier saknar dock strömbegränsning - det är bra att ha då man labbar.
choppertony

Inlägg av choppertony »

Det har blivit spänningsregulator för jag hade gott om 9 volts-batterier. Men finns det ngn bra batterihållare där man stoppar i 1,5V batterier o sen plockar ut vad man vill på olika ställen. 3*1,5 borde ju funka utmärkt till pick'en. så varför ha en regulator som tar ström.... Naturligtvis så kan man ju alltid peta ner en tamp eller bläck mellan 2 batterier. Men det kanske finns ngt snyggare med kontakter eller ngt liknande?

skall jag prova med min r2r nu så skall jag ha en opamp som slipper minusspänning. man får börja med en sak i sänder.
Även om den inte sänder *L*
Skriv svar