"Färddator" till Buell

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
nlinus

"Färddator" till Buell

Inlägg av nlinus »

Äger sedan i höstas en Buell XB9R. Underbar pryl!
Denna har ett enkelt seriellt gränssnitt mot styrsystemet där man kan ändra allt som har med motorstyrningen att göra, samt hämta runtimedata. Förutom att tillverka det obligatoriska PC-kablaget och köra ECMSpy så tänkte jag att jag skulle tillverka en liten snygg statuspanel där vissa data kan visas, ex. temperaturer, varvtal mm.

Bygger det hela runt en PIC16F886 (blir en ytmonterad senare när jag ska bygga kretskort), som jag klockar i 20MHz för att snabba upp alla beräkningar. På ECMSpy:s hemsida finns all information som behövs för att kommunicera med styrsystemet.

För att underlätta programmerandet lite så tog jag och loggade lite trafik mellan Buellen och ECMSpy, och gjorde sedan ett enkelt program som simulerar Buellen.

Lawicel har en finfin kompakt display men den har bara 2*8 tecken. Jag hade tänkt mig 2x16. Någon som har tips på var det finns såna? Har hittat på ett ställe iaf: http://www.mms-e.com, men de vill ha £16 för frakten, vilket är mer än vad displayen kostar.

Jag behöver även en liten robust, vattentät och prisvärd tryckknapp (NO) att montera på styret för att växla sida på displayen. Några tips?

En bild på prototypen (nedre labbplattan):
Bild

Och en liten video
Användarvisningsbild
nlinus

Re: "Färddator" till Buell

Inlägg av nlinus »

Sitter och funderar på hur jag ska konstruera nätdelen för detta. Krävs ju knappast någon avancerad switchad historia för den lilla lasten, så jag tänkte köra med en vanlig 7805.

På inkommande tänkt jag lägga en diod för att förhindra att kondensatorerna inte laddas ur "mot mc:n", samt ett LC-filter för att stoppa upp lite högfrekventa störningar + en transientskyddsdiod
Sen ett par elektrolyter på var sida om regulatorn, samt 0.1uF (polyester eller keramiska?).

Vilken typ av drossel är lämpligt i filtret? De som är avsedda för switchade nätaggregat är ju rätt stora, och relativt dyra. De här små axiella drosslarna ser ju smidigare ut, och har bättre pris, men funkar de? Har inte så bra koll där :humm:
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

Jag håller på att bygga en trippmätare till min KTM. Jag tänker använda följande:

Låda: 50-430-05
Tryckknapp, Remote: 35-530-13
Display:75-407-91 (fast från Lawicel)
MCU: Mega64
Jag tänkte använda en overlay för knappar och display på lådan.
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

Jag behöver bara en knapp för alltihop, och det måste vara en kompakt sak med låg profil. Både för att det ska se bra ut, och för att den ska få plats.
Funderar på att montera en ytmonterad tangentbordsströmställare på ett kvadratiskt kretskort och dra krympslang över på båda ledderna. Borde bli hyffsat tätt. Eventuellt kan man bättre på lite med lim i hörnen.

Display On Glass-displayerna var trevliga, och också hyfsat kompakta. Blir en 2x16 sådan. Allt måste bli ganska litet för att det ska rymmas mellan det befintliga mätarhuset och kåpan.

I framtiden kanske jag väljer en grafisk display, men skippar det tillsvidare.
Skriv svar