hjälp med photodiod till paintball chronograph.

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
eAk

hjälp med photodiod till paintball chronograph.

Inlägg av eAk »

Nu är det så att jag fått den fina iden att göra en egen chronoraph för några tior istället för att köpa en för 1000kr
Men nu är dethär med photodioder rätt främmande för mig.

det behövs helt enkelt 2st sensorer med en timer som startar när den första passeras och stoppar när den andra passeras och sedan räknar ut FPS.

Så vitt jag förstått behöver jag koppla dioderna till en transistor för att kunna få en signal när bollen bryter ljuset från en ir diod.

Men då kommer ju frågan hur ska jag koppla diod och transistor och vad för transistor behöver jag.
Bollarna ska ha 300Fot per sekund (ca 92ms?) så dioderna måste reagera välldigt snabbt. jag testade att koppla en photodiod/transistor(veti nte längre vad som låg i den påsen då elfai nte satten ågon ettikett på) till adc på en atmega med ett 10kmotstånd mellan jord och cathod som sedan gick vidare till adc0 på atmegan
https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/webr ... 522477.pdf
jag gav anoden +5V när jag mätte av med multimetern gav detta mig 0v när det inte var något ljus och +3v när det fanns ljus.
när jag testade stoppa fingret ivägen så funkade det men inte när jag sköt paintbollarna. ADC'n är troligtvis för långsam för att hinna med att registrera/eller liknande.

Så jag antar jag behöver någon form av transistor till photodiod som ger av sig en 0 eller 1 puls när bollen passerar vilket atmegan borde hinna med att registrera med sina digitala io ben.

Hade varit tacksam om någon kunde skriva ihop något kopplings schema åt mig med komponenter från elfa så jag kan handla det ikväll eller imorgon. och en fin liten förklaring på hur det funkar. då jag suttit en bra stund och googlat förjävels.
Användarvisningsbild
Helgesson

Re: hjälp med photodiod till paintball chronograph.

Inlägg av Helgesson »

Har själv varit inne på o bygga en cronograf till min markör, tror tillo me att dom kostar runt 1500...

Kan ju utgå ifrån att bollen passerar sensorn på ungefär 0,0001 sekund så det är ju bara att kolla databladet på stigtiden så att den klarar av att ge en hög/låg signal beroende på om du kör pullup eller pulldown. Har ett gäng fototransistorer som ska va rätt snabba men har inte hunnit labba nått me de än.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Jag försökte bygga en ammoräknare som räknade ner antalet skott på en tvåsiffrig röd 7-segments display. Från AK:n i "Alien 2" som ni kanske mins.

Hade inte tid att bygga klart men det gick mycket bättre när man hade två eller tre fotodioder på "längden", kopplade i serie. Bryter kulan ljuset för en av dom så fick man en "nolla" att mäta mot. Iom att kulan flyger förbi alla två / tre så fick man en längre puls att reagera på.

Kolla även att ni kör mot ingången för "hw-interupt" då den är mycket snabbare.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Såg en kille som vill mäta farten på sin picka och sköt genom två A4 pappersark som monterats på ett par stolsben med 30cm i mellan dom.

Med en laptop och billig mic så samplade han ljudet och kunde då räkan ut hastigheten. Tydligen fick han högre noggrannhet än vad dom kommersiella kronograferna hade.
Användarvisningsbild
Helgesson

Inlägg av Helgesson »

Har me hört om folk som använt ljudkortet i datorn för att mäta hastigheter, och resultaten värkar va mycket bra. men som sagt, det är en gnutta omständigt o ha me sig den ut när man lirar...

off topic: har letat efter ljudanalyserings som man kan sitta o mäta tider mellan tex pulser osv...
men har inte hittat nått, jag vet att det ska finnas men har alldrig hört nått namn utan bara sett printscreens där man ser "ljudet".
dangraf

Inlägg av dangraf »

Om du har tillgång till matlab så kan man komma åt micen där och skriva små egna snuttar kod som analyserar ljudet mm. Om du inte har tillgång till matlab så kan du försöka ladda ner scilab som är en gratisvariant av matlab. Man måste dock leta upp en drivrutin för ljudkortet för att kunna sampla ljudet från micen.
Användarvisningsbild
Helgesson

Inlägg av Helgesson »

dangraf:
tackar, får kolla upp på de mera sen :)

Ska provskjuta mellan en fototransistor och en ir diod kopplad till ett oscilloskopi morgon me paintballgeväret.
Har räknat lite på tider o så och det bör funka :) men som sagt, teori och praktik brukar oftast ge två olika resultat ;)
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Paintball.se skrev:micrecorder=audiorecorder(22050,8,1); - startar en recorder med 22Khz samplingshastighet
record(micrecorder); - startar inspelningen
stop(micrecorder); - stoppar inspelningen
data=getaudiodata(micrecorder,'uint8'); - konverterar indatan
plot(linspace(0,length(data)/22050,length(data)),data); - plottar indatan

gör du så, så kan du räkna manuellt iaf...spela in några sekunder (mellan start och stopp) och skjut med markören, du behöver inte ha luft i, utan håll bara micen nära solenoiden så ska du se att det funkar.
Har jag fått till svar där i en tråd. Verkar helt klart intressant och verkar inte omöjligt heller :)
Skriv svar