Trasig Memmory stick minne

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Ake

Trasig Memmory stick minne

Inlägg av Ake »

Hej jag har nu lite problem med en äldre Memmory Stick pro minne som har råkat bli överkörd av kontorsstolen.

Nu är min fråga om jag kan läsa ur minnen för det är styr kretsen som är trasig (sprucken).

Kan man läsa ur den med en enkel pci programmerare eller vilken fungerar?
Kan man läsa ur minnes bankarna för sej och sen ??
Jag har minnen lösa men inser att jag grejar inte byta styrkretsen på kortet.
vilka alternativ kan jag använda för att läsa ur den. Det är bilder på minnen som jag inte vill bli av med.

Memmory stick pro 256MB 128BM x 2
Styr chip: Lexar media
FC1520-QC-AB
MHHN6
LX814AB
0402TWM

Minnen heter: Samsung 434
K9K1G08U0A
VIBO
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Trasig Memmory stick minne

Inlägg av Icecap »

Själva minneskretsen är oftast ett vanligt flashminne och där finns det ett "normalbild" på anslutningar, det ska alltså gå att läsa den krets men det blir lite pyssel.
Sedan ska de data styckas ihop, jag vet inte hur filsystemet ser ut i flashkretsen men det borde gå att fixa men även det är "lite pyssligt".

Om jag t.ex. skulle göra det (nu har jag inte tid förvisso men...) skulle jag fakturera tiden och sammantaget skulle det vara _mycket_ viktiga bilder för att det är lönt.

Det finns företag som räddar hårddiskar och vad jag vet kan vissa av dom rädda flashminnen också, det kan vara värd att komma med dom, jag tror att de skulle bli billigare än t.ex. jag som ju måste lära mig hur data är sparade osv. de kan ju redan den bit.
Ake

Inlägg av Ake »

Tack för svaret Icecap.

Men då är det bara att jag ska läsa minnes bank för sej och kanske lägga över det på en annan krets som fungerar fast den är dubbelt så stor (256Mb).
Jag fick tag på en Memmory stick pro 256mb.

Men nu blir det att löda lite.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Kanske, kanske inte! Det är inte säkert att olika fabrikat USB-minnen använder samma sätt att göra allt på, mest säkert är att antingen läsa ut minneskretsen direkt i en koppling som medger detta men hittar du et likadan minne bör det vara att byta kretsen bara. Du har ingen säkerhet för att det går med en annan minnesstorlek i USB-minnet, samtidig finns det kapseltyper som är inverterat (upp-och-ner) och jag har sett lite av varje använd.
Ake

Inlägg av Ake »

Jag ska göra ett försök och jag förlorar bara lite tid.

Minneskorten är samma fabrikat Lexar och det är bara storleken som skiljer åt.

Det gick inte bara löda dit minnes chippet så det har jag provat.

Men när jag ska spara minnes bank för bank så då ska det väl sparas som *.BIN fil eller är det helt fel?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Vad är en .BIN fil ?
Den kan väl innehålla i princip vad som helst, det beror
ju på vad det är som skapar filen...
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

kan du inte hitta ett exakt likadant minne påå typ tradera och sen flytta över kretsen ? borde kosta peanuts också.

det låter enklast.
Ake

Inlägg av Ake »

Vist skulle det vara enklare att flytta över till en likadan minneskort men det var inte enkelt att hitta likadan.

Jag får se snart hur det går

Jag ska försöka läsa ur det och sen öppna filen i winhex. men det blir inte ikväll
willmans

Inlägg av willmans »

På ebay såg jag att det fanns några 256mb Lexar-kort så det kan vara värt att kolla upp.
Ake

Inlägg av Ake »

Tack för infot Willmans

jag har 2 st Lexar Memmory stick pro 256MB och på dom sitter det en minneskrets K9K2G08U0A.
Den jag försöker rädda heter Lexar Memmory stick pro 256MB (2x128MB) och i den är det två minneskretsar K9K1G08U0A.

Andra problemet är att min programmerare klarar inte av att läsa det så jag lägger det på hyllan nu om man inte kan kanske ansluta icsp anslutningarna till kretsen och läsa minnesbankarna för sej.

Kanske någon kan säga vilka betäckningar är vilka på kretsen
Var ska man kopla pgd , pgc och vpp. dessa är vcc=+3,5 och vss=gnd
R/B
RE
CE
CLE
ALE
WE
WP
I/O7
I/O6
I/O5
I/O4
Vcc
Vss
I/O3
I/O2
I/O1
I/O0

jag tror att det är hopplöst just nu
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Eftersom jag tycker det är roligt med datarecovery så sökte jag lite på denna krets ;)

Hopplöst är det aldrig, det finns ett par alternativ:
*Snabb lösning: Köp en ChipMax II för $595 och sätt i kretsen direkt (troligen ungefär samma pris som om du lämnar bort det)
*Prova smartmediatricket - ett smartmedia är bara ett NAND-minne som pluggas direkt i läsaren http://www.lan.st/showthread.php?t=892 http://en.wikipedia.org/wiki/SmartMedia
*Prova bygg en av de färdiga läsare som används för WII bla (om dom är kompatibla) http://www.infectus.biz/forum/index.php?topic=2347.0 http://forum.wiibrew.org/read.php?12,20361,20361
*Läs databladet noga och implementera kretsen i en AVR tex.

Klurigheter kan vara ifall det är fragmenterat och att identifiera trasiga block - chipmax fixar det troligen direkt, annars får man läsa i databladet och följa instruktionerna.
Ake

Inlägg av Ake »

Tack för iden med infectus.

Ska ta och skaffa en.
Skriv svar