Reparera digitalbox Sagem ITD62 SW

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
xarragon
Kontakt:

Reparera digitalbox Sagem ITD62 SW

Inlägg av xarragon »

Föräldrarna var på husbilssemester och lyckades vända på polariteten till digitalboxen. Naturligtvis small det till och den magiska röken försvann ur Sagem-boxen. Tack vare att det var ett bilbatteri så blev det naturligtvis en rejäl härdsmälta med (undertecknad glömde att påpeka att en säkring vore en bra idé när det hela monterades i bilen). Här är en liten bild på intermezzot:
Bild
Jag har googlat runt men inte hittat något om vilken krets det kan ha suttit där. Det är inte så att någon annan på forumet råkar ha en likadan? Den kördes ursprungligen med Boxer-abonnemang. Annars får ni gärna dela med er av andra knep för att identifiera matningen till systemet. Annars får det väl bli att gå igenom halva kretskortet...

Ja, förresten. Tror ni att det funkar att byta kretsen? Jag ser inget annat som är uppenbart skadat, men ni kanske har erfarenheter av liknande olyckor?

Tack på förhand!
FarbrorEstland
Kontakt:

Re: Reparera digitalbox Sagem ITD62 SW

Inlägg av FarbrorEstland »

Hej.

Jag gav en Sagen-box till mina föräldrar för 2 år sedan, ser ut som denna men vet inte om det är samma modell.

Ska kolla det imorgon då jag åker dit, skruvar upp och ser vad jag kan hitta.

Mvh Calle
xarragon
Kontakt:

Inlägg av xarragon »

Tack så mycket för att du tar dig besväret. Jag skruvade upp vår andra Sagem-box (vilken inte var en ITD62 SW som den sprängda), men den modellen hade en helt annan krets inuti och dubbel matning. I ITD62:an satt en PowerPC-processor från IBM, medan den andra boxen hade en mindre krets från NEC. Så det hjälpte inte så mycket.
xarragon
Kontakt:

Inlägg av xarragon »

Det hela har löst sig nu, vi lyckades rota fram en begagnad digitalbox som grannen skulle kasta, så jag slapp laga det här eländet. Chansen att ENBART strömregulatorn hade dött och inget annat var ju inte direkt stor heller...

Tack till alla som bidragit i diskussionen, och glada sommarhälsningar till samtliga medlemmar på forumet.
Skriv svar