Nokia+4Ah/6V blyack = sant?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Freezer7Pro

Nokia+4Ah/6V blyack = sant?

Inlägg av Freezer7Pro »

Jag rev just en liten sluten sex-volts blyack från en sån där billig kinesisk tältlampa. Jag funderar på koppla mobilen (Nokia 6300) till den utan spänningsregulator emellan för när man är på stugan och så. Man har ju sett Nokia-laddare på 7.2V, så man tycker ju att det borde funka.

Vad tror ni, någon som har några skräckhistorier att dela med sig av? :humm:
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Nokia+4Ah/6V blyack = sant?

Inlägg av Icecap »

Kör hårt, mobiler är ju billiga ändå.

Fast om du gillar mobilen ska du nog låta bli, kolla spänningen på den interna ackumulator, den ligger på ung. 3,6V om jag inte tar alldeles fel...
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Vissa Nokia-laddare har 3,7V, vissa 4,5 och vissa 5,7V osv. De jag har, har dessutom samma slags kontakt, så jag har råkat tryckt in fel ibland... Men telefonerna har varit glada och laddat på som om inget hänt. :D
bearing

Inlägg av bearing »

När jag kopplat in fel laddare har den den laddat i några sekunder och sedan rapporterat fel.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Hmm är det skillnad på spänningen på nokialaddarna?

Det visste jag inte:P Har alltid blandat hej vilt, har tom laddat mina telefoner med 5v direkt ifrån datorn ibland :/
Freezer7Pro

Inlägg av Freezer7Pro »

Icecap skrev:Kör hårt, mobiler är ju billiga ändå.

Fast om du gillar mobilen ska du nog låta bli, kolla spänningen på den interna ackumulator, den ligger på ung. 3,6V om jag inte tar alldeles fel...
Syftade mest på att koppla in mig på laddarkontakten ;)
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Det blir ju lite ineffektivt "kaka på kaka" att ladda ett batteri från ett annat batteri. Han bör kunna ha en sådanhär som han ställer ner till 3.4 - 3.7Volt och ansluter istället för mobilens batteri.

http://cgi.ebay.co.uk/AX3022-Based-Swit ... 286.c0.m14

Så är det bara att ha valfri blybatteri-kloss i andra änden.
Freezer7Pro

Inlägg av Freezer7Pro »

netrunner skrev:Det blir ju lite ineffektivt "kaka på kaka" att ladda ett batteri från ett annat batteri. Han bör kunna ha en sådanhär som han ställer ner till 3.4 - 3.7Volt och ansluter istället för mobilens batteri.

http://cgi.ebay.co.uk/AX3022-Based-Swit ... 286.c0.m14

Så är det bara att ha valfri blybatteri-kloss i andra änden.
Skulle vilja undvika att lägga ut pengar. Jag funderar mest på om det går att bara plugga in, för jag råkar bara ha några såna där ackar liggande, och mobilbatteriet är skrot.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Vissa telefoner (dock inte nokia afaik) har ju "dumma" laddare som bygger på att den inte kan ge mer än X milliAmpére, alltså, strömbegränsningen sitter i laddaren och inte i telefonen, på en sådan telefon blir det typiskt dåligt att koppla in nåt som kan ge tiodubbla strömmen (eller mer ;)

..Antar att detta var vanligare när man körde NiCd/NiMh dock, idag kör väl alla lithiumbatterier, och då lär man ju ha mer avancerad laddningsstyrning.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Jag har en Ericsson T20 liggande som går på 4 x NiMh celler. Den ska få bli moddad till att gå på alkaliska eller bly en dag. Antennen ska bytas också och den ska få ett permanent "headset". Så kan den få bo i bilen som nöd-radio eller nått.

Vänta lite nu, Nokia 6300 är ju inte helt antik, den har ju kamera och grejer. Lär ju bli lite svårare att trixa med den.
Skriv svar