MEN, så gick jag förbi ett bord med en massa babygrejer på bara, såg nåt skumt under bordet, böjde mej ner.. vad är detta, ett instrument ? Oj, ett digitaliserande oscilloscope, på 100MHz.. frågade om det funkade, och det gjorde det, tjejen som sålde sa att hennes man hade tagit hem två från jobbet men bara hade plats för ett, och visade att det fanns kalibreringspapper med (från 1999) och manual (som, jag iofs snabbt såg att det inte var en manual utan ett reklamblad typ) till, men inga probar.
Frågade vad hon skulle ha för det, hon sa "150 kronor ?" ..då kunde man ju inte säga nej, bara att handla och se glad ut.
Så nu har jag gjort min tredje oscilloscope-uppgradering i mitt liv, det första minns jag inte ens namnet på, men det var ett otroligt värdelöst skäp på 6Mhz
och som i princip bara funkade för att se på vågformer med, inte att mäta. (å andra sidan fick jag det gratis och jag var arbetslös då.)
Det jag hade tills idag (och har kvar iofs) är ett meguro 20Mhz vanligt standard tvåkanaligt skåp som jag köpte för typ 15 år sedan, och som fungerar helt perfekt, men ju bara är 20Mhz.
Men nu har jag alltså ett "HP 54501A 100MHz digitizing oscilloscope" på fyra kanaler.
Har lekt lite med det och det fungerar ju helt perfekt, och det är ju otroligt trevligt att kunna läsa värden i klartext

Agilent är ju i vanlig ordning snälla och har lagt upp samtliga manualer och programvara till det för gratis nedladdning, TACK! sama sak med min gamla
HP 3325 synthesizer/funktionsgenerator som man inte fattar ett jota av (utan manual), bara att dra hem manualen från agilent gratis, underbart.
HPIB är ju givet det med, tyvärr har jag inget GPIB-kort till datorn, men jag borde väl skaffa nu när jag har hmm.. är det tre eller fyra instrument med HP/GPIB.
Rubrik /blueint