Inställningar i mach3

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
StefanO

Inställningar i mach3

Inlägg av StefanO »

Hej

Har köpt ett stegmotorkort av samma typ som jbcnc säljer fast mitt är ett 5 axligt
Har nu suttit ett par timmar och klurat
Har specat 200 steg per mm (x,y,z) i motor tuning
När jag sedan kör jog i steg 0.1mm så rör sig mina axlar enligt följer

X 2.5 varv per 0.1 mm
Y ca 3/4 varv per 0.1 mm
Z 2.5 varv per 0.1 mm

X och Z motor blir varma men inte y motorn

Har kortet ställt på 1/1 steg

Jag får inte heller y motorn att gå lika fint som X,Z i motortuningen

Tips och ledtrådar mottages tacksamt
Fräsen

Re: Inställningar i mach3

Inlägg av Fräsen »

Config>select nativ units till mm. Rent spontant så låter det som om felet ligger där.

Underlättar om du skriver vad du har för stigningar på dina matarskruvar. Enligt din spec i Mach3 borde de vara 1mm/varv vid 1.8 grader/steg.

Varför kör du på fullsteg och har du likadana motorer till samtliga axlar? Bättre motorer blir inte lika varma, dvs med bättre specade värden på ström och moment. Troligtvis går det inte att ställa in strömmen så lätt på de enskilda kanalerna på ditt kort, därför är det bra med likadana motorer. Är det samma krets som på JB,s kort så GÅR det att byta ut en resistor. Annars får du sänka spänningen helt enkelt. Frågan är bara vad som är "varmt" då stegmotorer kan bli ruskigt varma utan att det anses som skadligt för dem.

Har du kollat så att du har samma upplösning på motorerna? Dvs. grad/steg. 1.8 kontra 7,5 som är vanliga värden, förhåller sig skumt bra som 3/4 förhåller sig till 2,5.
StefanO

Inlägg av StefanO »

Har ställt native till mm
Samma motorer
Jag torrkör bara motorerna
Motorerna är 23hs2014 från elfa

funderar om det kan vara något med kortet och dom små dipswitcharna
Ska mäta på dom och se
Ska även prov dom andra steg inställningarna

tack
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Dyra motorer när du kunde fått bättre värden från JB långt under halva priset, men jag förstår om det har beställts med rabatt och avdragen moms.

Fick iaf. inte svar på dina stigningar... Skulle underlättat för folk att lista ut vad det kunde vara för fel. Hursomhelst kan väl inte dipparna vara olika inställda utan att du noterar det?
StefanO

Inlägg av StefanO »

köpte motorerna av deras lev stegia för några år sedan
03.45 inatt hittade jag en lödning på en av dipswitcharna som var dålig gick sedan jättefint och 1 varv per motor vid 200 steg per mm
Förstår inte hur dippen på en axel kunde inverka på dom 2 andra eller så har jag gjort något mer
Mina motorer enl spec vad är ideal matningen till dom kör på24 volt idag är det snålt?
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

32 * √mH Inductance on the motor = Drive Supply Voltage, enligt Mariss på Geckodrive.

"inductance per phase 7,6mH" enligt databladet från elfa, dvs. ca 88V är idealet.

Det står att det är "hybrid stepper motor" vilket i "normala" fall betyder fyra separata lindningar och åtta sladdar. Kopplar du den seriellt då hamnar på ca 160 volt och parallellt 44 volt (en generalisering). Men av det jag kan se på databladet så finns det bara fyra tåtar och två lindningar.

Nu är ju bara frågan hur många volt som ditt drivsteg pallar med. Om det är de kretsar som jag tror på ditt kort så tål de MAX 40V, men då med helt andra Vref resistorer än du har på nu.
Skriv svar