Hur kan lampan i en tryckknapp (ringklocka) lysa?
Hur kan lampan i en tryckknapp (ringklocka) lysa?
Antingen är det jag som är helt bakom flötet eller så är det ngt uppenbart jag missar. Ut till tryckknappen vid ytterdörren går det bara två kablar vilket borde vara + från transformatorn samt + som går vidare till ringklockan när kretsen sluts(?). Hur tusan kan en lampa i tryckknappen lysa då?
Jag är inte så vass på el men + OCH - är väl ett krav?
Allt är nedplockat nu och jag väntar på nya tryckknappar/ringsignal så jag kan inte testa men jag kom bara att tänka på detta nu, kanske är det inte tillräckligt med kablar draget dit ut för att lampan öht ska fungera? Men det känns som att det har fungerat en gång i tiden för sitter en lampa där i den gamla knappen, som är trasig nu..
Edit: Förtydligade rubriken lite
Jag är inte så vass på el men + OCH - är väl ett krav?
Allt är nedplockat nu och jag väntar på nya tryckknappar/ringsignal så jag kan inte testa men jag kom bara att tänka på detta nu, kanske är det inte tillräckligt med kablar draget dit ut för att lampan öht ska fungera? Men det känns som att det har fungerat en gång i tiden för sitter en lampa där i den gamla knappen, som är trasig nu..
Edit: Förtydligade rubriken lite
Re: Hur kan lampan i en tryckknapp (ringklocka) lysa?
Jo absolut, men kanske lampan får - genom ringklockan?Jag är inte så vass på el men + OCH - är väl ett krav?
Hur beter sig lampan, börjar den lysa svagare när du trycker på knappen, eller slocknar den helt?
Elen i bilar brukar vara full med såna här like halvkonstiga (om man vill se det så) kopplingar.
Det är ganska enkelt egentligen. Min dörrklocka (en sån där ding-dång grej) är förvisso med AC men likaväl är det så att strömmen som ska till för att den ska dra är mångfalt större än strömmen som lampan drar.
Alltså: om ringgrejen behöver 300mA för att börja låta och lampan behöver 20mA för att lysa är det ju klart att det fungerar bra.
Alltså: om ringgrejen behöver 300mA för att börja låta och lampan behöver 20mA för att lysa är det ju klart att det fungerar bra.
Mri, hrm du tänker så, att den går bakvägen från ringklockan tills man trycker på knappen och när man då trycker så "överröstar" + -... Trixigt 
Har ingen möjlighet att testa om lampan slocknar när man trycker då jag inte fått de nya delarna ännu.
Har ingen möjlighet att testa om lampan slocknar när man trycker då jag inte fått de nya delarna ännu.
Icecap, även om det är AC så behöver den väl nolla OCH fas? Och det är ju som sagt bara två kablar och en kommer ju från transformatorn och en går vidare till pling plongen när kretsen sluts...
Är som sagt en el-newbie så jag kan missa ngt väsentligt
Är som sagt en el-newbie så jag kan missa ngt väsentligt
Inte bakvägen, samma väg precis som Ismössan sa.
Strömmen som går genom lampan orkar inte göra nåt med ringklockan,
och när knappen trycks in kortsluter den över lampan så det blir full ström.
Strömmen som går genom lampan orkar inte göra nåt med ringklockan,
och när knappen trycks in kortsluter den över lampan så det blir full ström.
Principen är den samma på säkringar som har LED indikering för att visa att den ”bränt av”.
Nu trillade poletten ner, tack för all hjälp!
Ding dång ? Jag tycker dom låter som GING GÖNG 
Man blir som dom man umgås med...
Eller vad brukar man säga?
Eller vad brukar man säga?
Nu ska du vara snäll, mina barn är faktisk ganska OK...
- prototypen
Jodå IceCap du är helt OK men du pratar danska lite väl fort bara (för mig).
Protte
Protte
Så skulle du høre når jeg virkeligt taler dansk.
- prototypen