Att bygga en amatörradiostation
-
Re: Att bygga en amatörradiostation
Skulle tro det är optiken eller hur jag höll kameran. För om du tittar på den här bilden från igår ser den inte ut att luta, nu hålls kameran åt ett annat håll

Edit: Man ser även att på bilden lutar alla träd också, vilket de inte gör på andra bilden

Edit: Man ser även att på bilden lutar alla träd också, vilket de inte gör på andra bilden
Hehe, blev lite orolig så jag gick faktiskt ut och kollade. Verkar som den lutar lite bortåt men inte så det skulle synas på bilden. Kollar man på stagen är ett stag lite slackare än de andra (vilket vi iofs märkte igår) så jag ska ta och sträcka det lite imorgon. Det är inte någon fara, stagen ska sträckas upp mer framöver när de fått hänga till sig lite, det är iaf vad experten säger
Man skulle haft tillgång till en teodilit, då hade det blivit betydligt enklare...borde ju faktiskt gå att tillverka en enklare sådan bara man får till exakta 90-gradiga vinklar och ett vattenpass.

-
Jag jämför med träden och huset. ...
Jag får åka upp med vattenpasset helt enkelt
Jag får åka upp med vattenpasset helt enkelt

Hehe, jag gjorde en liten snabbkoll igen. Jag satte vattenpasset på husgaveln (ungefär ifrån där kortet togs) för att se om jag kan använda husgaveln som referens. Jag tog sedan och blundade med ena ögat och gjorde så att toppen på masten var paralell med husgaveln. Sedan tittade jag nedåt efter masten för att se hur mycket botten av masten stod ut. Det står ut en bit under en mastbredd, dvs det är mindre än 50cm skillnad i lutning från toppen (36m) till botten, dvs en vinkel på 0.8 grader så jag kan nog sova gott inatt ändå 

- Mizzarrogh
sm2wmv, Gissa vilket instrument jag har stående en meter ifrån mig nu...
Håller som bäst på att försöka lära mig alla inställningar...
Skall masten sedan få ett runt spröt i toppen sedan, eller?
Hur mycket tror du en 30 meters mast skulle kosta?
(behöver dock inte vara vridbar)

Håller som bäst på att försöka lära mig alla inställningar...
Skall masten sedan få ett runt spröt i toppen sedan, eller?
Hur mycket tror du en 30 meters mast skulle kosta?
(behöver dock inte vara vridbar)
Det kommer sättas ett topprör i masten för framtida eventuella antenner. Jag är lite sugen på att sätta en 7el yagi för 6m @65m men vi får se.
Jadu, master kan kosta allt från gratis till MÅNGA tusen. Om du håller ögonen öppna, möjligen annonserar på http://www.dx-radio.se/ kan du nog få tag i en mast billigt men köpa nytt brukar kosta rätt mycket.
Buu, jag får ta och bygga en egen teodilit
Jadu, master kan kosta allt från gratis till MÅNGA tusen. Om du håller ögonen öppna, möjligen annonserar på http://www.dx-radio.se/ kan du nog få tag i en mast billigt men köpa nytt brukar kosta rätt mycket.
Buu, jag får ta och bygga en egen teodilit

Vad är en trilobit? Kan man inte bara klättra upp med 30+ meter snöre och göra en hederlig lodlina?
- Mizzarrogh
Off topic.
Måste erkänna att jag ser på dessa instrument med helt ny respekt när man såg hur de är uppbyggda...
Måste erkänna att jag ser på dessa instrument med helt ny respekt när man såg hur de är uppbyggda...

Med lodlina så lång och högt får det inte blåsa något överhuvudtaget vilket är i princip aldrig. Vi körde lodlina när vi riktade in den grovt nu, 18m lång med en tyngd i botten men så fort det började blåsa minsta lilla blev det värdelöst.laban12 skrev:Cool, men frågan kvarstår... lodlina?
Jag tror nog man kan bygga någon enklare teodilit. Jag menar, man behöver ju inte ha så precision och visa exakt hur mycket saker och ting är off, zoom mm utan det räcker ju att se om det följer vertikala "markeringen".
Vad är en trilobit?
Är ett ledjur som är utdött, liknar på håll en förvuxen gråsugga. Hittade ytterskelletet från en trilobit en gång för ca 20 år sedan.
Är ett ledjur som är utdött, liknar på håll en förvuxen gråsugga. Hittade ytterskelletet från en trilobit en gång för ca 20 år sedan.
Lite bilder jag tog idag. Det har inte hänt mycket idag, har varit rätt trött och mest legat på soffan och latat mig.
Jag gick dock på en promenad med tjejen på mina ägor och kollade även in en åker bredvid här.

6/6el stacken för 10m

4-SQ för 80m med lite dimma

Stagankare för 60m masten

Closeup

Don't grow trees, grow aluminum.

Stagankare för vertikalen för 160m, som vi borde kunna få upp snart...

Dimma på åkern med Molly springandes runt

Mast igen

10m stacken från en annan vinkel. De två tallarna rakt framför masten ska tas ner innan vintern.
Jag gick dock på en promenad med tjejen på mina ägor och kollade även in en åker bredvid här.

6/6el stacken för 10m

4-SQ för 80m med lite dimma

Stagankare för 60m masten

Closeup

Don't grow trees, grow aluminum.

Stagankare för vertikalen för 160m, som vi borde kunna få upp snart...

Dimma på åkern med Molly springandes runt

Mast igen

10m stacken från en annan vinkel. De två tallarna rakt framför masten ska tas ner innan vintern.
Ja, inte mycket har hänt i helgen. Jag och damen min har klyvt ved och sedan skruvade jag ihop masten och tog bort en stubbe som är ivägen för att kranen ska komma in på gården.
Jag tog även en tur upp i masten för att kolla en grej vid stagringen och tog nå bilder...var dock lite blåsigt så jag hade inte någon lust att klättra hela vägen upp.

Jag försöker pussla ihop bitarna

På väg upp

Kollar in skarven

The house from above

Damen och hunden Molly

4-SQ from above

In mot Burträsk, riktning Australien

Neråt

Kapar bort stubben

Om inget strular för kransnubbarna kommer de ha tid på Fredag att lyfta upp sista 24 metrarna av masten.
Jag tog även en tur upp i masten för att kolla en grej vid stagringen och tog nå bilder...var dock lite blåsigt så jag hade inte någon lust att klättra hela vägen upp.

Jag försöker pussla ihop bitarna

På väg upp

Kollar in skarven

The house from above

Damen och hunden Molly

4-SQ from above

In mot Burträsk, riktning Australien

Neråt

Kapar bort stubben

Om inget strular för kransnubbarna kommer de ha tid på Fredag att lyfta upp sista 24 metrarna av masten.