Hej
Nu i sommar började vår Cylinda torktumlare låta mer och mer. Den liksom klonkar när man snurrar på trumman. Jag har lyckats spana ut att det är ett slags gummi-stödhjul som trumman vilar på i framkant, som är ganska trasigt. Jag lyckas dock bara öppna lite på fronten, då jag inte fattar hur fronten skall komma av helt och hållet.
Det är som sagt ett Cylinda (TT37-41) med kanske 8 år på nacken.
Jag började med att montera av dörren och skruva ur alla skruvar i nederkant som har med fronten att göra. Vad jag lyckas åstadkomma med det är dock bara att den är lös i nederkant. Jag inser att den även är skruvad längre upp, men dessa skruvar syns inte och jag vet inte bästa sätt att komma åt dem. Ovanifrån? Öppna baksidan? Öppna sidorna? Öppna plastdelen där bland annat knappsatsen och displayen sitter?
Någon som kan ge mig en ledtråd eller två? Någon som har en ritning över apparaten?
Jag kanske inte ens behöver lyfta av fronten för att byta gummihjulet? Eventuellt kanske hjulet på andra sidan kan vara slitet också. Antar att det finns ett även där - har inte sett det med blotta ögat dock.
Mvh Tomas
Torktumlare behöver ingrepp
Re: Torktumlare behöver ingrepp
Skall inte påstå att jag vet hur just en torktumlare tas isär men normalt för tvättmaskiner är att man lyfter av toppen.
Kanske är det likadant på tumlaren?
Denna brukar sitta med ett par skruvar på baksidan - när dessa lossats skjuter man toppen framåt, eller kanske det var bakåt?
Som sagt - ingen exakt vetenskap men kanske det kan vara till hjälp.
Kanske är det likadant på tumlaren?
Denna brukar sitta med ett par skruvar på baksidan - när dessa lossats skjuter man toppen framåt, eller kanske det var bakåt?
Som sagt - ingen exakt vetenskap men kanske det kan vara till hjälp.
Re: Torktumlare behöver ingrepp
Hej och tack
Jodå, det var tre skruvar på baksidan, sedan var det bara att lyfta bakåt/uppåt, så lossnade den. Nu är fronten loss och jag kan se stödhjulen. Får se om jag kan få loss dem på något sätt bara... Får kanske skaffa mig en hylsnyckel med kort skaft - mycket spelrum är det inte...
Tack igen!
/Tomas
Jodå, det var tre skruvar på baksidan, sedan var det bara att lyfta bakåt/uppåt, så lossnade den. Nu är fronten loss och jag kan se stödhjulen. Får se om jag kan få loss dem på något sätt bara... Får kanske skaffa mig en hylsnyckel med kort skaft - mycket spelrum är det inte...
Tack igen!
/Tomas