Jula borr/fräs som CNC ??

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
säter

Re: Jula borr/fräs som CNC ??

Inlägg av säter »

Det fina med dom här skären är att man ska inte köra så fort. 150m/min torrt för stål HRC60. Mörkröd spåna då är det rätt skärhastighet. Dom är heller inte så sköra, upplever dom mer som lite "lösslitna".
Testa nån gång som alternativ till Bornitrid. Jag tror sorten heter A66N.
sledneck

Inlägg av sledneck »

Jag vet inte vad du anser som gynsamma förhållanden
när du använder keramik,men det funkar tydligen bäst till din appliction.
Vi har andra problem än skärhastighet.Vi svarvar mycket i
hårdmetall med goda resultat(CBN).Problemet blir när volframen möter
gjutjärnet.Hårt som sat*n.Om råvalsämnet väger ett ton minst
är man jävligt försiktig med skärhastigheten helst
konstantskärhastigheten :(
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Vad jag menar med "gynnsamt" är att vinkeln inte är så tvär där det slår i (kilspår), utan funkar väl bättre om man kan fasa sådana kanter lite.
De här keramikskären jag nämnde, använder jag bara för finsvarvning efter härdning. Brukar spara 1mm på diametern.

Vad svarvar du för detaljer utav hårdmetall? Valsar?
sledneck

Inlägg av sledneck »

säter skrev: Vad svarvar du för detaljer utav hårdmetall? Valsar?
Helt rätt!
Lite lustigt faktiskt. Valsarna går till Sandvik och används till
att valsa lite sämre skrotstål typ armeringsjärn och dyl.
I Moirana Norge ligger en fabrik som använder valsarna där
man pumpar in havsvatten i hela fabriken för att kyla valsverket.
Håll i dig nu!! 100 m/s valsar man med,rena trådvalsverket.

Helt otroligt vad man tjänar emot en vanlig stålvals :shock:

http://www.edi.sandvik.com/sandvik/0010 ... enDocument
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Jag frågar för att, en kund till mig tillverkar även han hårdmetallvalsar till bl.a. Moirana. Men jag tror det mest är "småputtar". Han gör även valsar i ASP2021.
sledneck

Inlägg av sledneck »

Vadå småputtar?
Jag anser att valsarna vi kör till Sandvik
är relativt små,ca 500-600kg.

ASP2021. Är det gjutjärnsvalsar med påkrympt
hårdmetall?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Jag tror dom största han gör, är på bara ett par kilo, och dom är solida. Tror det är till nåt trådvalsverk eller nåt annat smått.

ASP2021 är pulversnabbstål.

Jag förmodar av ditt tidigare resonemang att "era" valsar har gjutjärnskärna?
sledneck

Inlägg av sledneck »

Hårdmetallringarna gjuts in i gjutjärnet.
Vare sig Cbn eller keramikplattor klarar sig
bra när när man kommer ner till blandningen
av materialen.Jag vet att Hrc skalan är
logaritmisk men det här det mest jävliga jag har sett.
Cnc maskiner kan inte hålla positionen,du får hänga på
veven i supportsvarven för att stå still.
Användarvisningsbild
lilluffe

Inlägg av lilluffe »

Har varit lite upptagen som vanligt och har ej kunnat följa med i vad som har hänt i tråden.
Väldigt intressant det här med diskussionen om svarvning i hårdmetall.

sm7tjc

Väldigt snygg svarvning av kulskruven må jag säga man blir imponerad. :bravo:
Risken är väl att du kommer att få en massa beställningar på att svarva kulskruvar åt andra.
Jag har själv inte provat på att svarva i en kulskruv, har inte samma resurser som du har.

Var köpte du kulskruven och vad fick du ge för den (dom).
sm7tjc

Inlägg av sm7tjc »

Jag köpte kulskruvarna på Ebay. Säljaren heter "linearmotionbearings2008".
Problemet är att denne säljare förpackar grejorna ganska dåligt (invirade i lite wellpapp)
och skriver även i beskrivningen att han inte kan garantera att skruvarna är raka när
dom kommer fram.
Jag provade därför, lite försiktigt, med att beställa en 360mm lång skruv till Y-axeln.
Den var spikrak så nu har jag beställt en 500mm lång till X-axeln, och håller tummarna.
Skruvarna kostade runt 550:- /st. inklusive frakt.

Igår monterade jag lagringen till Y-axelns kulskruv. Det gick enklare än väntat. Jag hade ett
dubbelt vinkelkontaktlager med 30mm ytterdiameter. Det visade sig vara samma diameter som
axiallagret som satt som original. Jag svarvade bara ur, på djupet, så att hålet blev en tiondel
"grundare" än lagrets bredd. Sedan var det bara att skruva ihop så att lagret spänns fast.

Nu skall jag försöka fixa till fästen för muttrarna. Det blir lite knepigt då det är ont om plats,
men är inte omöjligt.
sm7tjc

Inlägg av sm7tjc »

Dags för en "semesterrapport".
Det har varit fullt upp på jobbet och inte mycket energi/tid över för projekt.
Jag har i alla fall löst alla problem med montering av kulskruvarna på X- och Y-axlarna.
Till Y-axeln gjorde jag en hållare, till muttern, som sedan dras fast med hjälp av en bussning
i hålet där originalmuttern satt.
Det var lite ont om plats för hållaren, men jag lyckades tråckla till något som funkar:

Bild

Hålet där originalmuttern suttit försänktes i överkant och en bussning med motsvarande
koning svarvades till:

Bild

X-axelns mutter hade betydligt mindre utrymme. Jag fick fräsa ut ett spår för flänsen och dessutom
fräsa av lite runt omkring för att komma i rätt nivå. Flänsen går ner i spåret med lätt presspassning
och en "slimmad" hållare håller det hela på plats.

Bild

Nu återstår bara att skruva ihop det hela och montera tillbaks motorerna. Y-axeln är redan monterad
och jag kan konstatera att det går MYCKET lättare att röra bordet nu. Det går lika jämnt och fint över
hela slaget, så operationen måste nog ses som lyckad.
Fortsättning följer....
Användarvisningsbild
lilluffe

Inlägg av lilluffe »

Snyggt jobbat!!

Gick det bra när du fick hem x-axelns kulskruv var den rak eller fick du rikta upp den.
När du monterade y-axelns lager monterade du in nya axiallager eller använde du dom gamla
Vad hette lagret som du monterade.
Jag har funderat om dom orginal axiallagren håller så hög kvalitet egentligen,
tänkte byta ut mina för säkerhets skull men det blir nog om jag byter till kulskruvar.
Man blir väldigt sugen på att byta till kulskruvar bara man får lite tid över.

Nu väntat vi bara på lite testkörningar så vi kan få se lite högre hastigheter på x och y axlarna.
Ska bli roligt att se hur stor skillnaden blir.
Oscar

Inlägg av Oscar »

Hej på er forumister! -jag har väl inte varit för alltför flitig med att skriva här sen jag reggade mig för några år sedan :roll: men jag brukar ändå följa vad som händer här på forumet :) Hursom helst så har jag fastnat lite för det där med cnc, vore ju synnerligen trevligt med en sådan ^^. Så jag passade på att köpa en "julafräs" på swedol när de hade den till ett förmånligt kampanjpris för ett tagsen. (<3kkr). Har provat att handfräsa litegrann men nu är det dax för motorer tycker jag, gött att kunna stå med en kopp kaffe vid sidan av maskinen och se den slita :) Stegmotorer har jag liggandes på jobbet så det som krävs nu är att cadda drivkort och montera dit skiten sen ska det nog bli fräs på fräsen :mrgreen: ... Några bilder kommer också, har visserligen inte hänt så mkt än men men...

Bild
Kuggremsskivor för x/y-axel monterade, det axiella glappet mot lagren är nu borta dock finns det fortfarande ett glapp kvar som måste åtgärdas. Nämligen glappet i muttern på trapetzskruven, så det måste nog bli en förspänning där alternativt skulle man kunna byta till kulskruvar á la sm7tjc men det får bli senare isf.

Bild
Trevligare med spännhylsor än den befintliga borrchucken så chuck med spännhylsor beställdes på CTC Tools. Tog en jävla tid innan paketet kom men tillslut så..

Bild

Bild
Frekvensomriktaren på bilden kommer jag använda till drivning av spindelmotorn, men först ska jag bara leta rätt på en lämplig motor, (den på bilden är flänsmonterad o passar därför lite halvbra på fräsen :))

Hade planerat att göra lite mer på det här projektet nu på semestern men tiden har visst försvunnit till annat :S
sm7tjc

Inlägg av sm7tjc »

Trevligt att se dig här, Oscar. Du är kanske likadan som jag: Jag lusläser forumet och försöker snappa upp all kunskap som finns här. Det skall bli intressant att följa ditt projekt. Man lär sig alltid mycket genom att se hur andra löser problemen.
Lilluffe har ju skapat en riktig manual till denna ombyggnad, genom den här tråden.

Kulskruven som jag fick till X-axeln var nog inte hundraprocentigt rak. En liten anings kast kunde uppfattas. Men det är så lite att det inte är något att bry sig om. Diametern på kulskruvarna är 16mm (visserligen lite klenare än trapetsskruvarna, men det måste vara fullt tillräckligt till den här lilla maskinen). Som axiallager använder jag ett dubbelt vinkelkontaktlager som heter 5200-2RS. Det har 30mm ytterdiameter, precis som originallagret. lagret är ju lite "tjockare" än originallagret så jag svarvade bara ur lite djupare för att få det att passa.
Användarvisningsbild
lilluffe

Inlägg av lilluffe »

Välkommen i tråden Oscar!
Ser bra ut så långt, du har ju redan fixat mycket av dom nödvändigaste delarna för att för att bygga om till cnc.
Vad fick du ge för spännhylsorna och chucken, fick du betala tull eller kom du undan.

Ska bli spännande att se när du får igång på frekvensomriktaren.
Bengt35 (i början på tråden) bytte till en 0.75kw 2900rpm 3-fas motor och tog bort mellandrevet, Tänkte du i samma banor också eller har du någon annan idé.

Mycket roligt att det blir fler och fler som har hakat på att bygga om sina jula maskiner, det finns säkert många fler som ligger i startgroparna.
Hoppas ni skriver om det i tråden så att vi får se era ombyggnationer och fräsningar.

Jag var precis likadan i början här på forumet, lusläste allting och imponerades av all dom byggen,lösningar och resultat som kom fram här.
Det var det som fick mej att ge mej på och modifiera julafräsen.
Skriv svar