Jepp, detta med klädsel hänger ju rätt mycket samman med vad man tänkt göra.
Till vardags brukar jag bära svart T-tröja och mörkblå goretexliknande (vet inte riktigt vad det är, men något nylonliknande material) långbrallor som är litet lagom regntäta men inte för täta och tål mycket stryk På vintern brukade jag ha en gammal NATO jacka, mest för att den var rymlig, lagom varm och näst intill outslitlig. På sommaren gamla utslitna jeans som är avklippta strax ovanför knäna (och ibland förstärkta med breda lappar över ben som fungerar som extra förstärkning).
Brukar ha detta då man tex lagar nät eller hjälper till att sköta djur och jordbruks arbete, mm. Har dubbla uppsättningar och ombyte så man kan skifta om man av någon anledning behöver se någorlunda presentabel ut eller tex jobbat i djurstallar och liknande med en uppsättning så slipper man dra in lukt och lera in i huset. (även praktiskt om man tex jobbar i skogen men då skall man ju ha särskillda skyddskläder).
Finns dock litet snyggare sådana färdiga av tex det klassiska blåkläder.
På jobbet, men där stod man mycket i gnistregnet vid smärgelmaskiner och div. oljeindränkta mek. jobb. Brukat ha en rutig bomulls skjorta som gick att knäppa ordentligt och kavla upp ärmarna på (mest för att man inte skall fastna i tex roterande borr och annat då man gjorde sådana arbeten), samt litet kraftigare blåställs brallor till. Ungefär detsamma brukar jag ha när vi snickrar och andra sådana icke utomhus/skog och lera rellaterade arbeten. Stora men välplacerade (så man inte fastnar så lätt) fickor är praktiskt, särskillt om man som jag brukar bära med sig en halv verktygs låda i bältet... Får även plats med extra öronproppar och skyddsbrillor, tumstock mm i fickorna så man alltid har detta med sig. Man kan även komplettera med ett skyddsförkläde i tjockt läder som man har hängande vid tex slipmaskiner, svetsarbeten, mm. Jobbar man mycket med sådant eller andra jobb som bränner eller nöter på ett begränsat område (tex sko hästar...) så reckommenderar jag detta varmt, finnes enkla sådana på järnhandeln som fungerar utmärkt och de håller rätt länge.
Har ett sådant hängande vid smärgelmaskinen i verkstaden hemma med.
På fötterna, ute i fält, kraftiga stövlar som tål tuffa tag. Annars träskor (i verkstaden och liknande, mest för att det går snabbt att hälla ur heta metallbitar och liknande om man klantar sig...), tycker gympadojor är för täta och omständiga att kliva i och ur men detta är ju en smaksak, har full förståelse för de som hatar träskor...

Annars har jag numera investerat i ett par riktiga, stålförstärkta jobbardojor, hade även ett par sådana på jobbet. Kan rekommendera detta.
Sist men inte minst ett par riktiga hörselkåpor (eller proppar) och skyddsglasögon i ett kit man alltid har med sig.