Byggfråga; Hur gör man bäst ren tegel på en skorstensstock?
Byggfråga; Hur gör man bäst ren tegel på en skorstensstock?
Håller som en del av er redan vet på att bygga om/ut huset och nu har vi börjat riva gamla köket. Jag var i valet och kvalet hur jag skulle göra med murstocken eftersom jag inte visste hur den såg ut (den var innbyggd i väggen). Nu har den kommit fram och jag tror det kan bli lite småmysigt att ha kvar den synlig i det nya köket
Frågan är hur man bäst och enklast gör ren den från putsen som ligger på så att stenarna blir synliga, vidare undrar jag ur man bäst behandlar dom (stenarna) för att vara någorlunda lätta att rengöra? Lackar man dom eller vaxar man lämpligast?
Re: Byggfråga; Hur gör man bäst ren tegel på en skorstensstock?
Kolla med sotaren först så att det är okej. I vindsutrymmen tror jag i alla fall att det är krav på puts. Men som sagt kolla upp det för säkerhets skull. Lack är nog bäst, vax på en yta som blir varm låter inte så bra. Men det är bara min gissning, jag har ingen erfarenhet på området.
- electronix
Knacka försiktigt bort putsen med hammare och mejsel, tänk bara på att gammalt tegel är ganska sprött. Klar golvlack funkar på tegel, du bör inte få några problem med sotaren för att du lackar murstocken men det är nog säkrast att fråga, av erfarenhet så vet jag att många regler tolkas väldigt godtyckligt av sotaremästarna. det som kan hända är att han/hon kräver en provtryckning av hela murstocken......kostar mellan 3 och 5 tusen.
Som tidigare har sagts; kolla med sotaren!
Det är ett eländigt släkte som har monopol på marknaden..
Jovisst jag drar alla över samma kam här, det finns motsatser. Men inte där jag bor..
Helst bör du veta hur tjock skorstenen till rökkanalen är (1-2 tegelstenar)
Puts brukar ramla bort i stora bitar och är hyfsat lätt att ta bort, putsa sen med stålborste?
Det är ett eländigt släkte som har monopol på marknaden..
Jovisst jag drar alla över samma kam här, det finns motsatser. Men inte där jag bor..
Helst bör du veta hur tjock skorstenen till rökkanalen är (1-2 tegelstenar)
Puts brukar ramla bort i stora bitar och är hyfsat lätt att ta bort, putsa sen med stålborste?
- jonnorberg
Du kan behöva byta ut fogen längst ut oxå för att det inte ska ramla ur bitar varje gång du går förbi. Sedan lackar du det hela.
Klinkerolja blir nog snyggare, tror jag.
- electronix
Nuretanolja eller klar golvlack är bra mycket billigare dock och resultatet blir det samma.
Det går helt ypperligt att sandblästra teglet för att få en riktigt snygg och ren yta! Sen kan du ytbehandla med lämplig olja eller lack.
Men som sagts tidigare: Kolla med sotaren först!!!
// Daniel
Men som sagts tidigare: Kolla med sotaren först!!!
// Daniel
-
danielr112
Men om du nu inte använder skortstenen så behöver du inte kolla med sotaren först.
Sorry, glömde nämna det
Skortstenen används inte, och har inte använts på flera år! Troligtvis kommer jag plocka ner övre delen då den är ganska illa tilltygad ovan tak. Det hela är alltså en estetiskt grej där jag tycker det skulle bli snyggt med en gammal skorstensmur i köket
Mina tankar på era förslag; att blästra stenarna låter som en idé men jag misstänker att det kommer ta bort den "gamla" looken på stenarna. Byta ut bruket i fogarna var jag själv inne på. Stålborste är nog det som gör jobbet, men det kommer ju ta dagar!
Jag har själv tänkt i banorna att sätta en sån "scotch-brite" rondell i vinkelslipen för att öka tempot lite...
/Peter
Mina tankar på era förslag; att blästra stenarna låter som en idé men jag misstänker att det kommer ta bort den "gamla" looken på stenarna. Byta ut bruket i fogarna var jag själv inne på. Stålborste är nog det som gör jobbet, men det kommer ju ta dagar!
/Peter
Frågade en granne idag som har byggfirma och han sa (om jag inte minns fel) att man brukar blanda 10% väteperoxid med vatten. Det skall visst ta bort kalket (som tydligen är det som brukar sitta kvar när man knackat bort bruket) och finns att köpa färdigblandat hos byggbutiker om man inte vill blanda själv. Får kolla upp det hos en byggfirma, någon som hört om detta?
/PeterH
/PeterH