1A16 ?
1A16 ?
Gör ett till försök på utlands trissor nämeligen någonting som skall heta 1A16 ? och skall vara
en trissa med okänd kapsel i PNP utförande och användes bla tydligen som överbelastnings skydd och någon form av regulator.
Är säkerligen en ur gammal typ men hittar likf*rbannat inte ett jota på nätet om denna .
en trissa med okänd kapsel i PNP utförande och användes bla tydligen som överbelastnings skydd och någon form av regulator.
Är säkerligen en ur gammal typ men hittar likf*rbannat inte ett jota på nätet om denna .
Re: 1A16 ????
Precis !! iallafall med denna beteckning men jag bifogar en bild på schemat så ser du...

-
-
Lite mysko konstruktion. Om det går för mycket ström genom 0,1ohm motståndet leder transistorn och stryper 2955 transistorn. Mindre ström går du genom transistorn (2955), istället borde strömmen genom 78xx öka. Tycker att det finns risk för överbelastning av den, då slår den ifrån. Då drar den ingen ström och spänningen till basen på 2955 ökar och den stryps mera.
A16 transistorn leder fullt när den har ca 0,7V B-E spänning. Det får den då strömmen genom 0,1ohms resistorn är ca 7A. I = 0,7V/0,1ohm
Transistorn är inte kritisk vad jag ser utan bör klara mer ström än vad 78xx kan leverera ut och den spänning som finns i kretsen. Samt naturligtvis Pf.
A16 transistorn leder fullt när den har ca 0,7V B-E spänning. Det får den då strömmen genom 0,1ohms resistorn är ca 7A. I = 0,7V/0,1ohm
Transistorn är inte kritisk vad jag ser utan bör klara mer ström än vad 78xx kan leverera ut och den spänning som finns i kretsen. Samt naturligtvis Pf.
Ganska OK konstruktion, 78-serien är ju skyddat på alla sätt så det är OK:
Transistorn heter "2SA16" och datablad finns HÄR
Om man inte har annat än ett bokstav följd av siffror är det en mycket bra idé att skriva "1S" framför om den har 2 ben, "2S" om den har 3 ben osv, alltså benantal - 1 och ett "S" när man söker datablad.
Men rätt är att det är en TUP (Transistor, Universell, PNP) som klarar minst 1A (strömbegränsningen på 78xx).
Transistorn heter "2SA16" och datablad finns HÄR
Om man inte har annat än ett bokstav följd av siffror är det en mycket bra idé att skriva "1S" framför om den har 2 ben, "2S" om den har 3 ben osv, alltså benantal - 1 och ett "S" när man söker datablad.
Men rätt är att det är en TUP (Transistor, Universell, PNP) som klarar minst 1A (strömbegränsningen på 78xx).
Kan ju vara någon urgammal design för nån marknad bortom allthoppibortstan,
finns ju mycket smidigare lösningar på denna konstruktion då som gör samma/bättre jobb.
Var närmast nyfiken på A16 - 1A16 typen då vad det var eller är .
finns ju mycket smidigare lösningar på denna konstruktion då som gör samma/bättre jobb.
Var närmast nyfiken på A16 - 1A16 typen då vad det var eller är .
Jag har då inte sett någon konstruktion som med så få extra komponenter ger en strömbegränsning, det rör sig ju om 2 komponenter och det är svårslaget, dock krävs det en kylning av transistorn och det kan ses som ett problem.
Jag avstod från att svara tidigare då du angav transistorns typ till "1A16", hade du skrivit rätt från början hade det varit mycket snabbare.
Jag avstod från att svara tidigare då du angav transistorns typ till "1A16", hade du skrivit rätt från början hade det varit mycket snabbare.
Uuujjj !! de va snabbt.....
*Icecap* !!!
*mm* tackar för analysen på schemat
Då mina herrar får man bocka o tacka för denna gång med ett huvebry mindr !
Men ingen fara. Kommer säkerligen på fler!
*Icecap* spana in tidigare schema där har du den där A16......
*Icecap* !!!

*mm* tackar för analysen på schemat

Då mina herrar får man bocka o tacka för denna gång med ett huvebry mindr !
Men ingen fara. Kommer säkerligen på fler!
*Icecap* spana in tidigare schema där har du den där A16......
-
För mig är den lika bekant som månens baksida ,,,
hittade den på nätet för ung en vecka sedan.
hittade den på nätet för ung en vecka sedan.
Jorå, jag ser att en klant har lagt till en 1'a på kretskortritningen men skit samma, data är säkrat och "allt" är löst.
Mindmapper: nja... jag har inte sett den tidigare men jag har också sällan letat efter sånt då jag inte begränsar ström på det vis om jag kan släppa, när saker ska kylas försöker jag alltid att hitta en annan lösning, värme ger fel och ingen fel ger stabilare elektronik även om det medför fler komponenter.
Rent omedelbart får jag intryck av att det är ett äldre design (schemat, mönsterkortet osv) och för inte så fasligt många år sedan kostade transistorer en del pengar så det fanns ekonomi i att låta skiten bli lite varmt vid spara en transistor men 78xx-serien är ju inte så gammal så min gissning: en äldre elektronikkille har designat det.
Sedan är det ju inte så mycket värme det kan bli tala om, om 78xx'an är en 1A typ kan det bli till 0,7V * 1A = 0,7W som mest.
Mindmapper: nja... jag har inte sett den tidigare men jag har också sällan letat efter sånt då jag inte begränsar ström på det vis om jag kan släppa, när saker ska kylas försöker jag alltid att hitta en annan lösning, värme ger fel och ingen fel ger stabilare elektronik även om det medför fler komponenter.
Rent omedelbart får jag intryck av att det är ett äldre design (schemat, mönsterkortet osv) och för inte så fasligt många år sedan kostade transistorer en del pengar så det fanns ekonomi i att låta skiten bli lite varmt vid spara en transistor men 78xx-serien är ju inte så gammal så min gissning: en äldre elektronikkille har designat det.
Sedan är det ju inte så mycket värme det kan bli tala om, om 78xx'an är en 1A typ kan det bli till 0,7V * 1A = 0,7W som mest.
Det här problemet blev löst med ( 1A16 ) typen då med......
Stort TACK till er grabbar för tålamodet.
Stort TACK till er grabbar för tålamodet.