"Lyfta telefonlur"

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
hobbystinsen

Re: "Lyfta telefonlur"

Inlägg av hobbystinsen »

prototypen skrev: Ringsignalen ska vara 125 V 25 Hz 800ms lång(men andra specar finns också) och den blockerar fullständigt transformatorn men den har ändå inget annat för sig under ringsignalen så det fungerar.
Och sen är det väl så att en tillräckligt liten kondensator gör ganska stort motstånd mot ringsignalens låga frekvens samtidigt som motståndet mot tonfrekvenserna blir ganska litet.

-
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Jo det är sant att frekvensen spelar in, tänkte inte på det.

Protte
thomasa88

Inlägg av thomasa88 »

Tror jag är med nu :)

Tänkte styra reläet med en pic och vad jag förstått lär jag behöva en transistor för att få lite mer ström än vad pic:en kan ge och en diod kopplad "bakåt" över reläets styrning. Matningen lär bli en väggvårta på 9V och genom en spänningsregulator för att få ut 5V.

Electrokit verkade inte ha reläer som klarar så höga spänningar och Elfas hemsida går ju inte att använda för att leta reläer. Någon rekommendation på något relä från elfa (så slipper jag frakt) eller någon annan återförsäljare som har passande reläer?

edit.
Verkar som jag blandat ihop lite på reläerna. Har kollat på spolspänning när det är kontaktspänning jag är ute efter (om jag tänker rätt nu), dvs jag borde ha 5V spolspänning och minst 48V (bättre med marginal?) kontaktspänning.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Om du skickar ett PM med adress så ska du få ett lämpligt relä (återvunnet från telefoner) med 5 V spole.

Elektrokit har GARANTERAT flera relän som är mer än lämpliga, men jag tror du ser fel i databladen/specifikationen.
Kontakter för 50 V är peanuts.

Protte
thomasa88

Inlägg av thomasa88 »

Då löste sig det :)

(Kanske skulle gå någon mer kurs i elektronik om man får tid)
Fransson

Inlägg av Fransson »

thomasa88 skrev:... dvs jag borde ha 5V spolspänning och minst 48V (bättre med marginal?) kontaktspänning.
Korrekt. :D

Inte alltid lätt, men du närmar dig.

Övrigt (trissa, diod, väggvårta och stabb) låter helt rätt det med. :wink:

Lycka till. 8)
Skriv svar