Handlöda BGA

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
mrOh
EF Sponsor

Handlöda BGA

Inlägg av mrOh »

Hallå.

Jag har ett litet kort med ett BGA gyro, inte så många pinnar men ändå inte så lätt att löda. Kortet är ett fyralagers men alla BGA punkterna är vias vilket jag trodde skulle göra det relativt enkelt att löda. Min metod har vart att flussa på och sedan lägga lite press på kretsen medan jag med ganska mycket lod värmt indersidan av alla vias. Det har gått halvbra, en del av gyrot är en temp-sensor som fungerar bra, men chargepumpen till gyrot går inte igång. Funderar på att testa med varmluft istället. Såg en film där det nämns att man måste värma både ovanifrån och underifrån, men jag tycker det borde väl räcka underifrån. Är lite nojjig för kretsen också för enligt databladet är absoluta maxtemperaturen 125° men eftersom det är en BGA så måste den väl klara att reflowas iaf. Hur länge kan man räkna med att kretsen klarar ~300°? Bör man kanske ha en IR termometer och övervaka den lite?

Är det någon som har något tips? Solderman kanske? :) Dessutom undrar jag lite om 0603or kommer hänga kvar på undersidan av ytspänningen i lodet om jag värmer med varmluft underifrån.

Lite bilder och info: http://kthrocketprobe2010.blogspot.com/ ... ro-is.html
(Lite missvisande titel på inlägget eftersom det inte fungerar..)
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Handlöda BGA

Inlägg av Swech »

Vad hade du tänkt att värma med? Varmluftspistol?
Kortet är ju såpass liten yta på så jag hade värmt den underifrån...
nåja egentligen hade jag kört den genom lödugnen men det är väl att fuska i denna tråden :wink:

p.s om du inte blåser för kraftigt så sitter 0603 kvar...

Swech
Användarvisningsbild
mrOh
EF Sponsor

Inlägg av mrOh »

Nä, vågar inte köra utan temperaturreglering. Det finns en varmluftspenna från weller i lokalen så jag ska kolla om det går att låna den. Men jag har aldrig använt det tidigare så tips på saker man bör tänka på upskattas.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Kan man inte sätta in den på ca 100 grader i en vanlig ugn ett tag, sen försöka löda i via-hålen. Borde gå snabbare och inte lika stor chockverkan för kortet.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

125C är det max temp vid drift eller lagring? Om det är vid drift är det väl rätt normalt men för lagring är det väldigt lågt tycker jag för man skall ju kunna löda de, men visst dessa är kanske väldigt känsliga för värme. Finns dock inget normalt lödtenn som smälter vid 125C förutom speciella sorter. Det brukar annars nämnas runt 275C vid 10 sekunder eller vad det nu är.

Jag hade testat att lägga kretskortet på ett strykjärn och när lödtennet på kortet smält lagt dit BGAn och sekunden senare försiktigt lyft upp hela kortet så att den inte ruckats tills tennet stelnat några sekunder senare. Då överförs minimalt mer värme till kretsen men man bör ändå få en helt ok kontakt.
Skriv svar