Kan någon vara snäll och titta på min tyristorstyrning?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Kan någon vara snäll och titta på min tyristorstyrning?

Inlägg av AndersG »

Avsikten är att ta ned 50V till 24-40V för att driva en stegmotor. Orsaken att jag frågar är att kopplingen iofs fungerar, men jag tycker att regleringen är dålig, dvs spänningen sjunker då jag belastar den, jag ser dock att den reglerar, dvs den skjuter av tyristorerna tidigare då jag ökar belastningen.

U1 a & b bildar en nollgenomgångsdetektor som matar negativa pulser till första 555an vid nollgenomgång. Denna 555a är en rampgenerator och på C9 får jag en stigande ramp, synkad med växelspänningen. Denna ramp jämför jag med utspänningen i komparatorn och då uppmätt utspänning stiger över rampens värde skjuter jag av andra 555an som sedan triggar tyristorbryggan.

Varför får jag så dålig reglering??

http://www.dalton.ax/tyristor_rev2.pdf
Mindmapper

Re: Kan någon vara snäll och titta på min tyristorstyrning?

Inlägg av Mindmapper »

Förstår inte riktigt! Du säger reglera, men det innebär en feedback och en möjlighet att ställa förstärkning. Vad jag ser skulle en möjlig feedback (P1) komma in till potten RV1 som är setpoint. Då saknar jag möjligheten att ställa förstärkningen. Kanske är jag helt fel ute men så tycker jag.

Det är väl också så att denna reglering är väldigt olinjär och besvärlig att få att fungera riktigt hundra då du har mest ingrepp av reglerloopen vid toppen av sinuskurvan, sedan sjunker förstärkningen ju närmare nollgenomgången du kommer. Om det då är så att trafon kanske inte riktigt räcker till får du dålig reglering när du börjar närma dig full last. Även om trafon räcker till kan det även vara svårt att få bra reglering.

Vid vilken fasvinkel tänder den vid olika belastning?
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Transientsvaret blir aldrig bra med tyristorreglering, man kan bara göra justering för varje 10 ms (enfas) och har då spänningen dippat för mycket kan det ta flera perioder innan man är ikapp igen.

Sitter det någon drossel efter bryggan?

Protte
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Du har helt rätt i att jag har feedback, men ej förstärkning. Utspänningen mäts vid P1. Trafon är 50V och skall ge 20-30A eller så och jag lastar mycket mindre än det. Som det är nu har jag nedreglerat till 24V och då tänder den litet efter mitten på sinustoppen, ökar jag på lasten så kryper tändningen "vänsterut". Jag antar att problematiken är just olineariteten i regleringen. Kanske onödigt att jobba mera på detta då jag inte behöver så noggrann reglering.

De kommersiella lösningar jag sett på detta har haft två steg, först en tyristorbrygga för grovreglering, sedan en vanlig linjär regulator.

Orsaken att vi löst det på detta sätt är att vi fick en skrotad 24V laddare, med fungerande trafo, brygga etc. Hela härligheten skall mata tre 20A unipolära stegmotorer, via chopperdrivers.

Ja, Protte, det sitter 13,5mH drossel, modell större efter bryggan och en 4700u konding.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Jag har gjort en tyristorstyrning men med trefas men det är nog bara att fimpa 2 av "slutstegen". Förstärkningen är oändlig tror jag då det bara sitter en kondensator i motkopplingen. Kanske det ger dig nya ideér. Transientsvaret var ju inte så bra men det användes till LED och strömmen ändras ju inte så fort då.

Bild

Protte
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Tycker att det låter som något inte stämmer. Du borde kunna ta ut mer än 10A vid tändning lite efter toppen av kurvan. Har du koll på ripplet och att båda tyristorerna levererar.

Tycker det låter lite med 4700uF. Ska du ta ut mer än 20A kommer ripplet att bli högt.

Edit. Prote, konstigt att du inte tar ut alla 6 pulserna av trefaslikriktaren?
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Tack protte, skall kolla på ditt schema och jo, jag skall ha 5x4700u, har bara inte skruvat i dem alla ännu.

Har dock andra problem, det blir för skakigt så motorn går ej rent... Kanske vore enklare med en enkel linjär nätdel i stället, typ en 24V 500VA trafo, likriktare och kondingar.

Men nu är jag trött, måste sova.

Edit:

Protte, vad är OPT101 i ditt schema??
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Det är en ljussensor , tanken var att leddarna skulle lysa mindre då det var mörkt ute.

Jag har transformatorer och stabilisering för 24 V, den lilla upp till 30 -35 A och den stora 50 A och den jättestora 120 A. Nya grejor och kostar därefter.

Protte
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

OK: Sedan kanske jag utmanar ödet då jag matar en hysteriskt induktiv last som en stegmoltor med en så hackad vågform som tyristorbryggan skapar? Helt klart är att mätarna på mitt labaggregat (Thandar) vevar helt vilt fram och tillbaka då jag kör... Dvs den plockar upp ngt utifrån.

Edit:

Man kanske borde skippa tyristorbryggan, ersätta den med en vanlig och lägga en switchande step-down konverter i stället?
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

OK. Om vi återgår till mitt schema. Om jag ersätter R6 (står 100k, men är 47k), med ett 10K och en 20V zener så får jag ngt bättre reglering. Delta V över potten blir ju större då för en förändring i utspänningen.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Lyfter denna. Det har eg funkat bra i fem år, men nu plötsligt så börjar den bråka. I vissa lägen börjar den självsvänga, med ett par Hz frekvens. Ackompanjerat av hörbara ljud från trafo/drossel. Någon ide vad det kan bero på?

Sedan förstärkningen. Är det egentligen inte bara så enkelt att sätta en opamp som förstärker insignalen (och dess variation) före komparatorn?
xxargs

Inlägg av xxargs »

Har du ändrat lastbeteenden - dvs. systemet går tyngre eller lättare än tidigare - vad händer om du parallellkoppla en extra resistiv last som gör att strömförbrukningen inte går under en viss nivå - upphör oscilleringen då???

extra resistans parallellt med lasten ändrar också Q-värdet till det lägre i lastbeteendet då reglerloopar kan ha väldiga problem med reaktiva laster om det inte är medräknat redan från början.

Det som många glömmer bort är att räkna med olinjariteten i överföringsfunktionen på den styrande delen (tyristordelen och fasvinkelstyrningen) när man dimensionerar sin P(ID)-reglering och om styrsignal i någon del i reglerområdet måste ändras mycket för lite respons på utsignalen så är motkopplingsgraden låg och innebär att systemet får hög förstärkning och hög förstärkning påverkar P(ID)-parametrarna i regleringen och det hela blir då variabelt beroende på överföringsfunktionen på den styrande delen för kraften, lastgraden samt inkopplade lastens dynamiska egenskaper tillsammans.

Att den oscillerar i Hz område är förmodligen för att reglerloopen systemmässigt är dimensionerad för att inte reagera på överlagrad 50/100 Hz signal på motkopplingsignalen.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Jag skall testa med en extra last. Det är inget som är medvetet ändrat. Jag testade med en 24V telkom nätdel på 1200W (Ericsson BML 435 002/1) som jag köpte av PeterH 2011 och då fungerar det klockrent. Kanske en bättre lösning om jag kan få fram en till sådan,
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Behövs det såpass mycket som 1200W?

har nog nåt sådant liknande liggandes på 'bra-att-ha' hyllan.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Behövs det såpass mycket som 1200W?
Nä, inte för det. 24..30V 30A max.
Skriv svar