Fråga om skumma strömmar från nätet. (Idé om batteriladdare)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bearing

Fråga om skumma strömmar från nätet. (Idé om batteriladdare)

Inlägg av bearing »

Fick en idé om att göra en enkel oisolerad switchad batteriladdare.

Principen:
Bild
Fig. 1 En uC mäter strömmar/spänningar och kontrollerar transistorn.

Bästa sättet för batteriet är antagligen konstant ström. (Konstant så länge nätspänningen är över batterispänningen.)
Simulerade den varianten. Nätströmmen får en ganska märklig form...
Bild
Fig. 2

Bästa sättet för nätet är antagligen sinusformad ström. (Så länge nätspänningen är över batterispänningen).
Den varianten gör dock att batteriströmmen följer en sin²-kurva med peak på dubbla medelströmmen, vilket kanske är dåligt för batteriet.
Bild
Fig. 3

Är det tillåtet att ta nätström med den märkliga formen som syns i Fig. 2?
Vad tror ni om iden?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Fråga om skumma strömmar från nätet. (Idé om batteriladdare)

Inlägg av Glenn »

hur tänkte du isolera "batterihållaren" ? jag skulle betrakta den som livsfarlig att peta på så länge som din mojutt har nätkontakt.

Det är ju det som är trevligt med trafos, dom isolerar :)
Jonas L

Re: Fråga om skumma strömmar från nätet. (Idé om batteriladdare)

Inlägg av Jonas L »

Säkerhetsfrågan går ju att lösa rent mekaniskt, t.ex. genom att ha en kåpa som måste fällas upp när man ska komma åt batteriet, som i sin tur kräver att man drar ut nätsladden ur laddaren. Annars är den, som tidigare talare sa, livsfarlig. Man kan också notera att det kommer gå illa för batteri och omgivning om trissan kortsluter (antingen på grund av styrsignalen eller vid fel).

Vidare är batteriets kapacitans antagligen inte så rolig att switcha emot. Även om jag inte vet så kan man misstänka att den är beroende av laddningsstatus etc. Den är i alla fall beroende av batteristorlek.

Nu till själva frågan:
Du tittar alltså på skillnaden mellan aktiv PFC och ingen PFC. Hur det ligger till rent legalt vet jag inte, men med tanke på att du tänker dra lite effekt känns strömformen inte så kul. Det finns både en- och tvåstegslösningar för aktiv PFC, men de får man läsa på om. Kort och gott har du sedan länge lämnat tanken på en enkel laddare när du börjar mäta nätspänning och räkna strömmar. Kan vara ett kul projekt, men jag skulle gjort en sådan grej med isolation om jag gjorde den, så är designen mer generellt användbar.
Skriv svar