Många funderingar kring drivning av RGB leds
Re: Många funderingar kring drivning av RGB leds
Du ska nog prova din ettmotståndslösning i liten skala innan du tar i på riktigt.
Givetvis kommer detta att ske men är det dödfött så är det skönt att få upplysning om det 

Nuså har jag testat lite och detta är resultatet.
Pga att jag inte har några FET:ar så fick det bli lite goa 557:or som driver var färg. Motståndet sitter på negativa sidan som drivs direkt av PIC:en.
PIC:en är en 18F4221 som går i 32MHz INTOSC
Gjorde en film på det hela,ser ju dassigt ut på film dock bättre i verkligheten (som alltid).
Bild från mitt hederliga PM3215 (oscilloskopet):

Nedre är anoden på RÖD färg, den övre är katoden och därför är den lite mer uppdelad, vet inte om någon fattar men
PWM:et sker alltså på katoden om man nu kan säga så
Periodtiden är 0,5 ms så en period är ungefär 2ms med 8 dioder vilket borde ge 4 ms med 16 dioder/slingor vilket således borde motsvara 250Hz och därför borde man inte se blinket.
Fasen snart blir det projekt av det hela verkar det som
Pga att jag inte har några FET:ar så fick det bli lite goa 557:or som driver var färg. Motståndet sitter på negativa sidan som drivs direkt av PIC:en.
PIC:en är en 18F4221 som går i 32MHz INTOSC
Gjorde en film på det hela,ser ju dassigt ut på film dock bättre i verkligheten (som alltid).
Bild från mitt hederliga PM3215 (oscilloskopet):

Nedre är anoden på RÖD färg, den övre är katoden och därför är den lite mer uppdelad, vet inte om någon fattar men

PWM:et sker alltså på katoden om man nu kan säga så

Periodtiden är 0,5 ms så en period är ungefär 2ms med 8 dioder vilket borde ge 4 ms med 16 dioder/slingor vilket således borde motsvara 250Hz och därför borde man inte se blinket.
Fasen snart blir det projekt av det hela verkar det som

Projektet fortsätter där --> http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=35963