har inskaffat mig ett galvo kit o en 35mW laser ifrån DX. har även läst i andra trådar men inte riktigt fått ett rakt svar på min fråga.
vanliga penlasrar är på 5mW och kan skada ögat, en på 35mW bör då göra mycket mer skada. så min fråga är, t.ex på nattklubbar o dyl finner man väldigt ofta lasrar i olika färger, har svårt att tänka mej att dom är på 5mW . men är det just rörelsen ifrån scannern som gör det "ok" att använda, då den belysta punkten inte blir utsatt för samma styrka som är skadligt?
Som du nämner i ditt inlägg så sveper strålen fram och är därför mycket mindre farlig än en fast stråle. Angående showlasrar så måste man ha ett tillstånd från strålskyddsmyndigheten för alla effekter över 5mW, något som mycket få klubbar och diskotek har.
Dessutom så har jag för mig att laserstrålen inte får vara på ett och samma ställe längre än en viss specifierad tid om den skall vara där folk kan komma i vägen för strålen så att effekten som hinner uppstå på det stället inte överstiger farligt värde om det tex skulle vara rakt i ögat på någon. Annars så är det också så med vissa att oavsett vilket mönster som än projiceras så får inte laserstrålen komma i närheten av folk.
men att lasern inte får komma inärheten av folk är ju ingen som bryr sig om..
men ja hade mina funderingar, nu när mitt egna bygge kommer igång, så känns det bra att skaffa sig lite kött på benen.
annars får man dela ut skyddglasögon innan festen drar igång
Kan kanske vara olika typer av tillstånd eller sådant? För ser man vissa shower så går lasern genom publikhavet och det är inga 5mW lasrar som har används där kan kan jag säga men ingen skriker av smärta när de träffas..
men att lasern inte får komma inärheten av folk är ju ingen som bryr sig om.
Vet inte hur du menar med det men jag tror nog att någon hade reagerat om någon fått 1 watt laser i ögonen under 1 sekund..
Calle skrev:2.5meter ovan högsta publikpunkt har jag FÖR mig är det som gäller vid lasershower. Vågar dock inte svära på det.
3m från golvnivån är lägsta laserhöjd man får köra på. D.v.s. 3m över högsta publikpunkt.
Körde för inte alls länge sedan laser med dyrt tillstånd så jag har lite koll iaf Dock så svepte strålarna upp på en balkong där publik kunde vistas men eftersom effekten var såpass låg så gick det bra.
Du menar så, ja det är precis därför reglerna finns och tillstånd utfärdas hur dessa skall hanteras just för att inte skada någon om effekterna är så pass höga så att de kan.
13W var inte dåligt. Man utgår ju dock givetvis ifrån att arrangörer med denna klass av grejer definitivt vet vad de håller på med om inte så skall det fn nästan till fängelse för grovt framkallande av fara för annan eller dylikt.