Använda laser-märk-maskin för mönsterkortstillverkning?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ankan

Använda laser-märk-maskin för mönsterkortstillverkning?

Inlägg av ankan »

Är det något ni tror man skulle kunna göra, göra mönsterkort med hjälp av en laser märk maskin som denna tex: http://www.lasit4business.com/us/?mod=p ... ompactmark

Tänkte att man kanske skulle kunna bränna bort kopparn. Kan man använda den på något annat sätt annars?
Vet att det går att laserskära eltejp med maskinen så man skulle annars kanske kunna klistra på något som man sedan skär ut och pillar bort men jag vill helst slippa etsa eftersom jag inte har någon sådan utrustning.
Användarvisningsbild
Henry

Re: Använda laser-märk-maskin för mönsterkortstillverkning?

Inlägg av Henry »

Har varit upp förr att bränna bort koppar så man kan göra kretskort; det krävs ganska så ordentliga effekter för att förånga koppar även om det är tunna skikt dessutom måste sådan apparatur även klara av att få en del av effekten reflekterad tillbaka in mot sig pga kopparens reflektivitet och det är det inte många som är gjorda för. Gör man det ändå så kan de reflekterande skikten på galvona skadas ordentligt om det vill sig illa.

men jag vill helst slippa etsa eftersom jag inte har någon sådan utrustning

Väteperoxid och saltsyra på närmaste färghandel 70:- ungefär - klart.
ankan

Inlägg av ankan »

Den används till vardags för att märka upp rostfritt och mässing så den borde väll klara även koppar men det är möjligt att den inte räcker för att bränna bort kopparn.

Vad tror ni om alternativet att laserskära något man tejpar på och sedan pillar bort överflödigt för att sedan etsa eller blir det inget bra?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Den skulel nog kanske kunna märka koppar då ja men att helt förånga säg 35µm koppar är en annan sak. Man behöver ta mycket lite på en yta för att man skall se att man gjort någonting med den.

Att laserskära till någon tejp skulle kunna fungera men kan kanske bli lite pill med tex 0.1 mm ledningar om man så säger.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

hehe, favorit i repris!
De flesta små och billiga lasergravyrmaskiner som finns använder CO2 laser på 10,6um våglängd och det passar för organiska material och glas. De kan även märka metaller, vissa enbart om man applicerar en sorts svart färg på metallen först.

för att skära koppar/andra metaller så behöver du en YAG-laser eller kanske en IR-diod på 808nm och rejäl effekt!
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Resonemanget är dock inte helt ointressant, men man kanske skall se det lite annorlunda.
Om man istället skulle påverka ett skyddslager som förberedelsesteg inför etsning, då vore den så kallade direktbelysningen genomförbar.
Direktbelysning, dvs att stoppa in belagda belagda dubbelsidiga kort i en belysare som ritar upp mönstret direkt på laminatet upphorisonterat till siktmärken, det har varit något som alla mönsterkortsfabrikanter har dreglat över de senaste 20 åren.
Dvs slippa den manuella inpassningen av filmer till hålbilden på ovan och undersidan samtidigt, det är jobbigt, tråkigt och tar för lång tid.

Men har man i denna typ av laser verkligen den precisionen som krävs?
Jag anser att +-20um (0,5mil) är rätt dåligt i detta sammanhang, runt +-5um (0,2mil) behövs.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

En Mercury 25W klarar iaf inte att köra kretskortlaminat.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Lär det inte bli samma problem som när försöker laserskära kopparplåt.
Plåten reflekterar laserstrålen så det blir bara skit.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Bla just därför man behöver ordentliga effekter men sedan har det som dar303 säger även att göra med våglängden, men kopparen på ett laminat är oftast 35µm så det är annorlunda än att kapa 1 mm kopparplåt tex men det kräver ändå effekt även vid tunna tjocklekar men hur mycket vet jag ej.

limpan4all: borde räcka med tex en lämplig typ av lack eller färg kanske som är etsbeständig så är i princip det fixat.
ankan

Inlägg av ankan »

kommer ihåg att när jag försökte göra kort när jag var yngre så hittade jag något kit där man ritade med typ en spritpenna på kopparn för att skydda den delen mot etsmedlet.
Samma sak borde man kunna göra med lasermärkaren. Dvs att man målar kopparn med någon etsresistent färg för att sedan bränna bort färgen där det inte ska vara någon koppar. Sedan är det bara att etsa.
Vad tror ni om det i stället för att använda uv låda?
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

"Laser Direct Imaging of tracks on PCB covered with laser photoresist"
http://bulletin.pan.pl/(56-1)17.html

Polsk forskningsrapport från 2008 som jag tycker beskriver tekniken bra samt vad som är genomförbart idag. De kör cirkulära mönster för att exponera bredare linjer m.m.

Oavsett om du kör med UV-laser på ett kort med fotoresist eller med någon annan form av lack så är problemet detsamma med styrning av strålen, strålens bredd m.m.

Att hålla på och hetta upp kortet med att bränna bort färg kanske inte är så bra och kör du med UV-laser+fotoresist så är det sen bara att skicka in det i nästa steg i en redan existerande väl intrimmad process.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Det finns en kille som satt en bluray-laser för 200:- på en gammal penplotter och skrivit direkt på uv-känsliga laminat.
Det blev bra, bluray är nästan UV och går att fokusera till en mycket liten punkt.

Jag eller någon annan har postat detta på forumet förut så sökfunktionen borde hitta det.
Skriv svar