Seriekoppling av solcellspaneler

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Klex

Seriekoppling av solcellspaneler

Inlägg av Klex »

Hej,
funderar på att skaffa ytterligare en 65 W solcellspanel så att jag får två stycken för att ladda mina 12V blybatterier. Byter då också ut min gamla analoga solcellsregulator till en MPPT-regulator.
Nu är frågan, är det bättre att koppla panelerna i serie i stället för parallell?

Kan kanske inte få tag i en panel som har exakt samma elektriska egenskaper som den gamla även om effekten är densamma så jag lutar åt att man måste sätta båda panelerna i parallell för att undvika problem, har jag rätt? :?:
Användarvisningsbild
SA4AQS
Kontakt:

Re: Seriekoppling av solcellspaneler

Inlägg av SA4AQS »

Sätter du dem i serie så för du ju högre spänning om båda panelerna är upplysta. Jag skulle sätta de paralellt istället så får du 12v och 130W istället för 24V och 65W (om jag nu tängt rätt)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

hadde man haft en smart switchande nedvandlare så hadde jag kört med seriekoppling
större chans att ladda batterierna vid dåligt ljus

skyddsdiodförlusterna blir bara hälften med

för det är ju egenteligen så att det är vid dåligt ljus man behöver strömmen som bäst
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

SA4AQS: Du tänker fel. Effekten blir den samma. Du kanske tänkte på strömmen.
Klex

Inlägg av Klex »

grym skrev:hadde man haft en smart switchande nedvandlare så hadde jag kört med seriekoppling
större chans att ladda batterierna vid dåligt ljus

skyddsdiodförlusterna blir bara hälften med

för det är ju egenteligen så att det är vid dåligt ljus man behöver strömmen som bäst
Precis! Och det är därför jag tror att en MPPT-regulator är bättre vid svagt ljus, det är ju en switchande regulator.
Frågan är om man får ut mera med hjälp av den där MPPT-regulatorn vid svagt ljus med panelerna seriekopplade? Eller är parallellkoppling lika bra? Det är ju enklare att koppla ihop olika storlekar på paneler om man parallellkopplar dem vad jag förstår.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Seriekoppling enligt vad grym sagt tidigare.

Men börjar du ha olika storlekar kan du få problem vid både och. Du kommer inte att kunna utnyttja dom optimalt i något fall om du inte har flera regulatorer som kan samverka.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Parallellt funkar det. Så länge de är samma spänning på dem.
Skriv svar