Boombox

Berätta om dina pågående projekt.
Zwepp

Boombox

Inlägg av Zwepp »

Inspirerad av andra trådar i ämnet så har jag börjat på ett nytt boombox bygge, mina tidigare byggen har antingen varit för tunga eller haft dålig batteritid :D
Grunden är en TK2050 Class-D Audio Amplifier Board från Sureelectronics.

Tanken var att jag skulle köra på 36 volts matningsspänning och köpte därför en 36V DC 9.7A 349.2W Regulated Switching Power Supply
även den från Sureelectronics. Jag ska även kunna köra den på batterier och har skaffat 3st 12 Ah underhållsfria blybatterier.

Signalkällan jag har valt är en 38-2056 från Clasohlson, en mp3 spelare med fjärrkontroll som läser minneskort.

Högtalare har jag inte valt än, men såg i en annan tråd att någon rekommenderade Eminence beta-8, det enda jag är skeptisk till är impedansen. Eminence högtalarna ligger på 8 ohm, det optimala för att plocka ut maxeffekt borde väl vara 4 ohm när förstärkaren klarar det? eller har jag fel?

Allting ska inhysas i en låda byggd i tunn spånskiva eller liknande med inbyggda lådor för högtalarna.

Det är bara ett par frågetecken som återstår.
Eftersom mp3 spelaren går på 9 volt behöver jag någon sorts dc/dc för att omvandla 36 volt till 9 volt 1A
Jag måste skaffa ett delningsfilter till högtalarna, det bästa vore väl ett aktivt för att minimera effektförlusterna?
Laddningen av batterierna borde skötas automatiskt när nätspänningen pluggas in, men blir det för dyrt så får jag fixa en amperemätare och en strömbrytare för att slå av laddningen.
Bild
Användarvisningsbild
Electricguy

Re: Boombox

Inlägg av Electricguy »

kan nog bli bra detta! uppdatera me en massa bilder under byggets gång :wink:
Användarvisningsbild
Stolleman
EF Sponsor

Inlägg av Stolleman »

många bilder på projekt är en oskriven regel här! :)

ska bli kul att följa :tumupp:
Zwepp

Inlägg av Zwepp »

Självklart ska det bli massa bilder :D sitter bara och väntar på lite delar nu.
Skriv svar