En grundläggande elektronikfråga från en starkströmsingenjör...
Min son fick ett par hörlurar med mikrofon för 3 dagar sedan. Idag snubblade han på tråden och kablaget slets sönder. Han är ledsen och jag lovar att med min "gamla ingenjörskunskap" laga hans lurar. Det går sådär.
De heter CREATIVE FATAL1TY.
De har två kontaktdon till PC:n, 3.5 mm's stiftkontakter.
1 kontakt till mikrofoningången
Den ser ut att ha en vit plastisolerad kabel, samt en tunn trådkopparskärm
1 kontakt till högtalarutgången
Den har tre kablar en guld, en röd och en blå kopparskärm runt vars en tunn
vit "sytråd"
Från hörluren så kommer en kabel med
- En vit plastisolerad kabel
Ansluten till motsvarande på mikrofonkontaktsingången
(Den höll från olyckan)
- En kopparfärgad skärm runt den vita plastkabeln
Ansluten till motsvarande på mikrofoningången
- En blå, en grön och en röd kopparskärm runt vars en sytråd.
MINA FRÅGOR
Vad betyder de olika färgerna.
Dvs vilka skall kopplas ihop med varandra?
Varför finns det ingen isolering runt de kablarna som skall kopplas till hörluren, hur kan de ligga intill varandra?
Om jag kopplar fel, kan jag bränna sönder något i PC'n om jag kopplar in den felkopplad. Dvs hörlursutgången och eller mikrofoningången.
Mvh Mikael
Reparera Headset
Re: Reparera Headset
Kablarna är isolerade med lack / färg, sitter ofta mycket starkt och är svårt att få bort så att man kan löda. Enda sättet jag vet att löda detta är att ... ehh ... elda bort färgen försiktigt med en tändare. Smått okontrollerat är detta dock, färgen brinner bra.
I övrigt så bör du inte ha något problem att löda på kontakten då du har båda ändarna, eller?
Om inte annat så kan du ju mäta motståndet och hitta det par som inte har kontakt med varandra, dvs signal. Den tredje är jord. Löd på kontakt enligt standard och flytta på barnets öron om du råkar kasta om höger/vänster.
Edit:
(För att skada PC:n får du allt vara mer kreativ än såhär. Ljudkortet bör hantera en kortslutning av ledarna. Om inte annat är ju ljudkortet bland det billigaste som finns att ha sönder.)
Om inte annat är det kanske läge för farsan att visa sin smarta sidan nu och göra något som är "ryck säkert". Typ en kontakt som lätt lossnar vid minsta ryck och som sitter fast i bordsbenet?
Med postorder från Kina kan du hitta extremt billig hemelektronik. Frakten är med i priset och levernastiden är ca 1½-2½vecka. Kvalitén är mycket varierande och du får utifrån bilderna gissar hur den är:
http://www.dealextreme.com
I övrigt så bör du inte ha något problem att löda på kontakten då du har båda ändarna, eller?
Om inte annat så kan du ju mäta motståndet och hitta det par som inte har kontakt med varandra, dvs signal. Den tredje är jord. Löd på kontakt enligt standard och flytta på barnets öron om du råkar kasta om höger/vänster.
Edit:
(För att skada PC:n får du allt vara mer kreativ än såhär. Ljudkortet bör hantera en kortslutning av ledarna. Om inte annat är ju ljudkortet bland det billigaste som finns att ha sönder.)
Om inte annat är det kanske läge för farsan att visa sin smarta sidan nu och göra något som är "ryck säkert". Typ en kontakt som lätt lossnar vid minsta ryck och som sitter fast i bordsbenet?
Med postorder från Kina kan du hitta extremt billig hemelektronik. Frakten är med i priset och levernastiden är ca 1½-2½vecka. Kvalitén är mycket varierande och du får utifrån bilderna gissar hur den är:
http://www.dealextreme.com
- Electricguy
ett sätt att få bort lacken är att värma tråden med lödpennan ganska länge och tillsätta lite mer tenn emellan åt, och gnugga på tråden lite med lödpennan. lacken försvinner efter ca 20-30sekunder.
Tack för tips och vägledning
Särskilt det där med lackade kablar, och dess avisolering, det kunde jag hållit på med länge utan att räkna ut hur, om någonsin. Nu fungerar lurarna igen.
För den intresserade så är kablaget på högtalarkabeln.
- Guld närmast kontakten, Röd i mitten och blå längs ut i spetsen
Uppenbarligen var det den gröna som var motsvarande som guld (noll)
Rött och blått parades ihop på (röd vänster??, blå höger??)
Som sagt tack för hjälpen, dessutom den otroligt snabba hjälpen
Jag har fått lite extra cred av min nyss blivna tonåring, det känns extra fint
- Gildebrand
Hmm, konstigt, jag har lött sådana där lackade hörlurskablar utan att förvärma de något, dock gick det inte särskilt bra att tvinna ihop sådana kablar.
Sisst jag gjorde de så värmde jag också bara med lödpennan innan, Men kan ju vara så att de blev lite kontaktyta i alla fall, eller att tänet brände bort de sissta. Trode inte den satt så hårt som ni beskrev
Nu vet man de i alla fall