Elcykel 2kW ratbike

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
rysshack.se
EF Sponsor
Inlägg: 1308
Blev medlem: 11 februari 2009, 21:11:28
Ort: Stockholm

Elcykel 2kW ratbike

Inlägg av rysshack.se »

Början
Efter en flera månaders funderationer, på att bygga en elcykel, började jag en sommarkurs på Umeå universitet. Elbilar och andra miljöfordon.
En föreläsning hölls av Eva Håkansson, som är sambo med killen som har och kör killacycle liten videosnutt

Under föreläsningen berättade hon rätt mycket om diverse miljöfordon. Kanske 20 minuter ägnades åt hur de byggt killacycle.
2 styckna allströmsmotorer som är specade till 25 hästkrafter vid kontinuerlig drift, ges mer spänning än vad som är rekomenderat.
Resultatet, är bänkat till 500 hkr.

Såg även några bilder när de hade brännt motorerna. smält metall skvätte åt lite olika håll.

Detta verkar kul!

Projektet tar form

För att vara tydlig, detta projekt är inte tänkt att varken vara praktisk eller speciellt hållbart, det är enbart tänkt som en kul grej!

Ram
Jag har tagit rätt på två styckna gamla ramar till militärcyklar. en av ramarna kommer om jag inte hittar något bättre att vara basen för
"rat e-biken"
Bild.

Motor
Såg att J10 sålde en allströmsmotor här på elektronikforumet, så jag skyndade dit och köpte.
(Som en parentes J10 var en trevlig kille!)
Bild

Motorstyrning

PWM, mosfet och atmega88
Använder för närvarande en vridpot till A/D omvandlaren, har sett att de säljer gashantag med vridpot i. Blir nog inköp av något sådant
För närvarande blir transistorerna något varma, trots kylfläns, så verkar det vara underdimensionerat.
Eller så är det något annat som inte stämmer.
Skall lägger upp ett schema och kod här om ett tag.
Här är en bild på två parallellkopplade bts240a transistorer
Bild

Drivlina

Hmm, här kommer problemet in.
Måste få kraften från motorn till bakhjulet på något sätt.
Motorn har en konstig anslutning, vet inte riktigt hur jag skall få dit ett kugghjul där.
Har läst elektronik, mekanikdelen är svårt lidande. Det skall nog lösa sig på något sätt........
Någon som har något förslag??

Utan att räkna på det, så känns det som att motorn är grovt överdimensionerad en vanlig cykelkedja, och cykeldrev.
Vridmomentet i början bör vara grymmt =)

Man skulle ju kunna fixa till någon mjukvarumässig begränsning, så att man inte tillåter att kedjan far direkt. Men det vore ju rolig om man kunde dra någon fjunig moppeägare med skrotcykeln he he

Batterier
För närvarande, vid tester, har jag två styckna seriekopplade 12 v blyaccar från biltema.
Funderar på att köpa li-ion, men de verkar så fruktansvart känsliga för tuktning.
Det får eventuellt bli li-ion i ett senare skede, om jag får till allt annat att fungera som det ska.

Laglighetsaspekten
Jag har funderat på att dekaltrimma motorn. För närvarande står det instansat 2 kW på motorn.
Jag såg någon på forumet hade beställt metallfilmsdekaler där han själv fått bestämma tryck.
Att ha en klisterlapp som det står 250 watt på kan vara att föredra.

Att fixa trampavkänning är planerat. Det är dock inte det som står först på listan av saker som skall göras på cykeln.
Senast redigerad av rysshack.se 27 juli 2009, 14:54:34, redigerad totalt 1 gång.
Mindmapper
Inlägg: 7101
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Elcykel 2kW ratbike

Inlägg av Mindmapper »

Vilket drag! Lite overkligt utan dragsterljudet. Nu kan dragstermekarna lämna hörselkåporna hemma.

Det blir mycket effekt som ska bort om du ska brassa med 2kW motor. Snabbt överslag ger ca 88A @24V. När du drar igång en del mer. Transistorerna värmer vid 2kW på med 70W tillsammas så det blir en del som ska bort. Om du hittar transistorer med lägre Rdson vore mycket vunnet.

Bra ide med dekalerna. Det känns bra att köra lagligt. :D :wink:

Undra vad man kan få ut av 2kW motorer om 2*25W kan ge 500hk? :mrgreen: :evil:
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Re: Elcykel 2kW ratbike

Inlägg av Fagge »

Kul med fler el-cyklar!. :)
2KW & cykel-kedja lär nog inte vara några problem.
Vad varvar motorn?. Du kanske direkt skulle satsa på remdrift, för att slippa oljudet då kedjan ska runda ett litet hjul med högt varvtal vid motorn.
Är det ett gängat hål i motoraxeln man ser?.
bearing
Inlägg: 11674
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Elcykel 2kW ratbike

Inlägg av bearing »

FETarna du använder har 18 milliohm Rds-on, det är ganska högt. Generellt ökar dessutom Rds-on till det dubbla när FETen är varm. 50V-FETs finns med lägre än 3 milliohm Rds-on. Ett gäng sånna skulle minska värmeförlusterna rejält.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26632
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Re: Elcykel 2kW ratbike

Inlägg av Icecap »

Att dekaltrimma motorn är knappast lönt, cykeln är inte typgodkänd ändå och det är vad farbror blå kollar efter.

Det mekaniska beror ju på om du ska ha kvar trampar eller enbart kör med motorn. Jag hade vald trampar kvar och då måste motorn ha någon frikoppling från trampkedjan, det blir en bitch annars när batteriet är tomt och den siste backe uppför kommer innan man kan ladda...
Användarvisningsbild
rysshack.se
EF Sponsor
Inlägg: 1308
Blev medlem: 11 februari 2009, 21:11:28
Ort: Stockholm

Re: Elcykel 2kW ratbike

Inlägg av rysshack.se »

Cyklar behöver inte vara typgodkända. Ej heller elcyklar, det sa i alla fall handläggaren på transportstyrelsen, vägverket.
Enligt dem skulle den upfylla det som står i denna broschyren
Användarvisningsbild
rysshack.se
EF Sponsor
Inlägg: 1308
Blev medlem: 11 februari 2009, 21:11:28
Ort: Stockholm

Re: Elcykel 2kW ratbike

Inlägg av rysshack.se »

et mekaniska beror ju på om du ska ha kvar trampar eller enbart kör med motorn. Jag hade vald trampar kvar och då måste motorn ha någon frikoppling från trampkedjan, det blir en bitch annars när batteriet är tomt och den siste backe uppför kommer innan man kan ladda...
Joo, jag tänkte jag skulle ha tramporna kvar, för att den till synes skulle vara laglig att framföra.
Har lurat lite om man skulle ha något mellan lager mellan motor, och trampor som funkar på liknande sätt som bakhjulet på en cykel(då man trampar framåt så driver man cykeln framåt, men om man inte trampar, men om motorn går, så kommer inte tramporna att fortsätta trampa bara för det.)

Misstänker att det kommer kräva en grillkväll med gratis bärs för några maskinare för att få till det på ett lagomt tillyxat sätt =)
Är det ett gängat hål i motoraxeln man ser?.
Nej, tyvärr är inte hålet gängat, det ser koniskt ut =/
Bild

Remdrift vore ju faktiskt att föredra!
Tyst och skönt, men jag har fått intrycket att det kräver lite mer arbete att genomföra, med spännhjul och liknande grejjor.
Någon föresten som vet någon bra affär som har motsvarigheten till kugghjul fast för remmar??
Användarvisningsbild
E85
Inlägg: 1274
Blev medlem: 29 maj 2007, 16:24:19
Ort: Övik

Re: Elcykel 2kW ratbike

Inlägg av E85 »

Om du håller till på UmU kanske du såg "segwayen" vi byggde. Den hade 2 x 1.15hk motorer.. :)
Blir kul att följa. En kompis har köpt/ska köpa en 900W ebay-motor till sin cykel och köra på 3x12V biltema-blyisar.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27402
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Elcykel 2kW ratbike

Inlägg av danei »

En kompis byggde en elcykel med en hydraulpumpsmotor, som påminner om din motor. Den kopplade han mot vinkelväxeln från en stor vinkelslip. Sedan bytte han i principplats på klingorna på cykeln. Att köra motorn direkt mot kedjan utan utväxling blir nog ingen hitt alls.
Användarvisningsbild
rysshack.se
EF Sponsor
Inlägg: 1308
Blev medlem: 11 februari 2009, 21:11:28
Ort: Stockholm

Re: Elcykel 2kW ratbike

Inlägg av rysshack.se »

Om du håller till på UmU kanske du såg "segwayen" vi byggde.
Byggde ni en segway, coolt!!
Tyvärr har jag inte sett den, Kom tillbaka till Umeå för några månader sedan, efter att arbetat med test, rep och analys av kretsar i Stockholm ett år.
Såg lågkonjunkturen som ett perfekt tillfälle att utöka elektronikkunskaperna på universitetet =)
Användarvisningsbild
Morel
Inlägg: 7
Blev medlem: 14 maj 2009, 22:33:47
Ort: Umeå/Alfta

Re: Elcykel 2kW ratbike

Inlägg av Morel »

Har du kollat in "Elvira" som vi byggde på TFE i Umeå för några år sedan, röd elmoppe i custom-stuk som står och glänser där på TFE :wink: Här är en länk med lite bilder: http://www.ing.umu.se/~el00anm/...dock inga bilder efter att den blev lackad och fin :doh: (hemsidan blev aldrig klar heller :vissla: )En annan som var med och byggde den jobbar nu som lärare där, Peter B, men det kanske du redan vet. På den sitter en extraväxel mellan motor och bakhjul, mest för att det var svårt att centrera motordrevet mot hjuldrevet utan att motorn skulle sticka ut långt åt höger. Problemet är dock att den rasslar oerhört mycket, samt att kedjan till mellanväxeln blev så kort att den måste spännas hårt för att inte hoppa/slira - skulle ha suttit större drev där. Remdrift kanske är att föredra även om förlusterna kan vara högre(?).
Användarvisningsbild
rysshack.se
EF Sponsor
Inlägg: 1308
Blev medlem: 11 februari 2009, 21:11:28
Ort: Stockholm

Re: Elcykel 2kW ratbike

Inlägg av rysshack.se »

Har du kollat in "Elvira" som vi byggde på TFE i Umeå för några år sedan
Joo, jag har sett den, den är riktigt fin! Det gjorde ni bra!
Har hört historier att de grova elkablar blev varma =)
Remdrift kanske är att föredra även om förlusterna kan vara högre(?).
Snackade med en kille på som läste maskiningenjör, han sa att det var mindre förluster med remdrift än om man använde kedja. Det är som sagt inte mitt område, men han verkade övertygande!

Blandar man in variator istället för en växel så tappar man nog en del.
Men en växel borde räcka på cykeln.
Som jag förstod det så krävs dock en del arbete med att spänna remmen på rätt sätt, vilket kan göra att det blir extraarbete.

Det finns vissa äldre mopeder, som brukar ha en rem som spänner runt nästan hela hjulet.
Ett sådant bakhjul vore intressant att hitta!
Bild
Användarvisningsbild
E85
Inlägg: 1274
Blev medlem: 29 maj 2007, 16:24:19
Ort: Övik

Re: Elcykel 2kW ratbike

Inlägg av E85 »

Lite 0fftopic men här är en film på "segwayen":
Den står inne i maskinverkstan om du vill kika på den. Tyvärr slutade ena drivkortet fungera av nån anledning så ska se ifall jag eller kanske Peter B får tid att fixa igång den igen nu till hösten.
Användarvisningsbild
rysshack.se
EF Sponsor
Inlägg: 1308
Blev medlem: 11 februari 2009, 21:11:28
Ort: Stockholm

Re: Elcykel 2kW ratbike

Inlägg av rysshack.se »

Den står inne i maskinverkstan om du vill kika på den
Häftigt! Måste kolla in den till hösten!
Användarvisningsbild
rysshack.se
EF Sponsor
Inlägg: 1308
Blev medlem: 11 februari 2009, 21:11:28
Ort: Stockholm

Re: Elcykel 2kW ratbike

Inlägg av rysshack.se »

Brände frihjulsdioden till motorstyrningen idag.
Dioden var en som jag haft liggande tidigare, en mbr760
Bild

Enkelt, har jag gjort på detta viset.....
Bild
här är källkoden till atmegan

Kod: Markera allt

#include <avr/io.h>
#include <stdio.h>
#include <avr/interrupt.h>
#define F_CPU 8000000UL
#define OCA0 PD6
#define OCB0 PD5

void InitPWM(void);
void InitADC(void);
int main (void)
{
	InitPWM();
	InitADC();

	while(1)
	{
	ADCSRA |=  _BV(ADSC);
	while((0b01000000&ADCSRA)==0x00);
	OCR0A=ADCH;
	}

	return(0);
}
void InitADC(void)
{
	/*Sätt intern referens spänning till 1.1V*/
	ADMUX |= _BV(REFS1) | _BV(REFS0);
	//-------------------------

	/* adlar sätts för att bara läsa 8 bitar på ADCH*/
	ADMUX |= _BV(ADLAR);

	/*Aktivera ADC*/
	ADCSRA |=  _BV(ADEN);
	//-------------------------


}


void InitPWM(void)
{
		DDRD |= _BV(OCA0) | _BV(OCB0);		//Sätter benen ut för OC0A
	
	PORTD &= ~(_BV(OCA0) | _BV(OCB0));	//Sätter benen låg
	OCR0A=0x00;
	OCR0B=0x00;
	/*
		PWM, Phase Correct
		TOP:OCRA
		Update of OCRx at:TOP
		TOV Flag Set on: BOTTOM
		
		MODE	WGM02	WGM01	WGM01	
		5		1		0		1
	
	*/
	
	/*Nollställer register*/
	TCCR0A=0;
	TCCR0B=0;
	//---------------------

	/*Sätter Waverofm Generation till mode 1 Phase correct PWM
	  Top is defined as 0xFF*/
	TCCR0A |= _BV(WGM00);
	//---------------------

	/*Sätter inverterad PWM*/
	TCCR0A |= _BV(COM0A1);
	//---------------------

	/*Sätter prescaler till 1024*/
	TCCR0B |=/* _BV(CS02) |*/ _BV(CS00);
	//---------------------

}
Någon som har förslag på förbättringar??
Antar att frihjulsdioden är underdimensionerad, någon som har förslag på en kraftigare.
Den befintliga var något jag hade skräpande hemma, antar att Schottky diode har fördelen att vara snabb, vid omslag, något som jag antar är bra vid pwm.

Switchfrekvensen ligger någonstans runt 16kHz om jag inte kommer ihåg fel, mätte med oscilloskopet när jag just fått igång det.

Är det något jag missat?
Går det att göra bättre? Är ute efter förslag på förbättringar på motorstyrningen.
(he he, well det är ju rätt uppenbart att det går att göra det bättre, då jag nu sitter med en trasig frihjulsdiod. he he)
Någon som har förslag på en kraftig bra frihjulsdiod, som bör klara sig??
Skriv svar