Nätagg som transformator
Nätagg som transformator
Jag har 2st nätagg från datorer som jag funderar på att använda som 12V transformatorer.
Frågan är bara hur jag skall gå till väga. Hur vet nätagget att det skall användas? Alltså motsvarande att man sätter igång datorn.
Just nu händer det såklart absolut ingenting när jag kopplar in det i vägguttaget.
Frågan är bara hur jag skall gå till väga. Hur vet nätagget att det skall användas? Alltså motsvarande att man sätter igång datorn.
Just nu händer det såklart absolut ingenting när jag kopplar in det i vägguttaget.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Nätagg som transformator
Letar du på nätet så finns det info om hur man byglar i ATX kontakten för att få fart på agget
-
victor_passe
Koppla grön kabel till svart.
Det är inte alltid det är dem färgerna så du bör, som tecno säger, googla efter pinnout på kontakten.
Det är inte alltid det är dem färgerna så du bör, som tecno säger, googla efter pinnout på kontakten.
Tackar så mycket för snabbt svar, det funkade utmärkt 
Vet ni om det spelar någon roll från vilka kontakter man tar strömmen?
Alltså går det att plocka ut max effekt ur vilken kontakt som helst eller är den uppdelad på något sätt mellan de olika kontakterna?
Vet ni om det spelar någon roll från vilka kontakter man tar strömmen?
Alltså går det att plocka ut max effekt ur vilken kontakt som helst eller är den uppdelad på något sätt mellan de olika kontakterna?
En del nätagg har flera 12V "rails".
Det bör i så fall stå på att det finns flera, med deras respektive max-strömmar.
12V1, 12V2 osv.
Det bör i så fall stå på att det finns flera, med deras respektive max-strömmar.
12V1, 12V2 osv.
Det står +12V /max 14A
-12V /max 1A
Det enda sättet jag kan få 12V när jag mäter är gul + och svart -, det borde väll vara +12V i så fall?
Hur får jag i så fall -12V?
-12V /max 1A
Det enda sättet jag kan få 12V när jag mäter är gul + och svart -, det borde väll vara +12V i så fall?
Hur får jag i så fall -12V?
-
victor_passe
Kolla pinnouten.
Men det är någon blå eller var det kanske lila. eller kanske vit kabel.
Minns inte riktigt faktiskt.
Men det är någon blå eller var det kanske lila. eller kanske vit kabel.
Minns inte riktigt faktiskt.
Okej 
Men då behöver jag inte oroa mig. Då kör jag helt enkelt bara på gul och svart och vet att jag kan plocka ut 14A.
Men då behöver jag inte oroa mig. Då kör jag helt enkelt bara på gul och svart och vet att jag kan plocka ut 14A.
-
victor_passe
Om man vill plocka ut 14A på en kabel vet jag inte, du kan nog få lite spänningsfall då, satsa kanske på att koppla ihop 2,3st gula och 2,3st svarta om du nu ska dra 14A.
Jag har dock inte räknat något utan det är bara magkänsla.
Och det finns ju många 12V och 0V kablar av en anledning.
Jag har dock inte räknat något utan det är bara magkänsla.
Och det finns ju många 12V och 0V kablar av en anledning.
Jag tror att många aggregat reglerar på 5V, och 12v blir som den blir. Så de kan behöva en last på 5V för att de ska funka bra.
- Electricguy
danei: så sant
jag har kört med en 21Watt 12Volt billampa. det funkade bra för mig. Men det beror nog lite på nätagget också.