Fysikberäkningar, någon som är sugen?;)
Re: Fysikberäkningar, någon som är sugen?;)
Kan det funka med giljotin-varianten sen har du ett "L"-format mothåll som är lite överbockat så när du klipper så trycks grenarna/stammarna in mot "ryggen".
Kanske även går att snedställa klingan och ha en vass rygg i "L"et så blir det klippkraft från 3 håll när du tar dom grova stammarna.
Kanske även går att snedställa klingan och ha en vass rygg i "L"et så blir det klippkraft från 3 håll när du tar dom grova stammarna.
Åh, vad spännande!
Man kan inte ha två kolvar i serie?
den ena kolven har hastighet = liten kolvarea.
den andra kolven har styrka = stor kolvarea.
Man kör alltid med den lilla kolven, när trycket har gått upp till en viss nivå, låser man den, och bara kör med den stora.
Kan det öka hastigheten vid klippet kanske?
När man låser tillflödet och frånflödet på den lilla kolven, borde den vara helt stel, eller?, trots att man har en större kolv som påverkar den....seriellt....?
Man kan inte ha två kolvar i serie?
den ena kolven har hastighet = liten kolvarea.
den andra kolven har styrka = stor kolvarea.
Man kör alltid med den lilla kolven, när trycket har gått upp till en viss nivå, låser man den, och bara kör med den stora.
Kan det öka hastigheten vid klippet kanske?
När man låser tillflödet och frånflödet på den lilla kolven, borde den vara helt stel, eller?, trots att man har en större kolv som påverkar den....seriellt....?
Jo det skulle säkert kunna fungera, fast det tar nog för stor plats på längden liksom.. Men man kan ju faktiskt köra en kolv snabbare genom att koppla ihop båda sidorna på kolven med hjälp av ett par ventiler. Då kommer kolven när den går ut, att få samma styrka och hastighet som om cylindern hade diametern av kolvstången! Klura på den! 
Sen när det kommit upp i max tryck kopplar man om och kör den normalt..

Sen när det kommit upp i max tryck kopplar man om och kör den normalt..
Fixade en enkel skiss..
Den övre går långsamt och är "stark".
Den nedre kommer vara snabb men svagare..

Den övre går långsamt och är "stark".
Den nedre kommer vara snabb men svagare..
Regenerering kallas det, blir styrka och hastighet efter kolvstångsarean istället för kolvarean.
Används ofta till spräckkolven i vedmaskiner, blir infernaliskt snabbt om kolvstången är smal.
Har försökt hitta en ventil till detta men inte lyckats mer än som reservdelar till vedmaskiner och de tenderar till att hamna ovanför vad jag tänkt betala för en sån.
Används ofta till spräckkolven i vedmaskiner, blir infernaliskt snabbt om kolvstången är smal.
Har försökt hitta en ventil till detta men inte lyckats mer än som reservdelar till vedmaskiner och de tenderar till att hamna ovanför vad jag tänkt betala för en sån.
Regenerering, va bra, då fick man ett namn på det också! Ne jag har inte heller hittat någon ventil för detta. Å dom för vedmaskiner lär nog vara i minsta laget..
Det var visst ett tag sen jag letade efter detta.
Ska bara se om det går att få ett bra pris åxå.
http://www.parmab-drivelement.se/produc ... ntiler.htm
Ska bara se om det går att få ett bra pris åxå.
http://www.parmab-drivelement.se/produc ... ntiler.htm
Ja se där fanns de ju något, den större hade kunnat vara något.. Men som jag förstår det så växlar den till normalt läge så fort den stöter på motstånd? Jag hade helst haft en som arbetade i snabbläget så länge som möjligt, för att först när det verkligen behövs växla till normalläge.. Om du förstår?
Förstår alldeles utmärkt vad du menar, och det beror ju mest på trycket den växlar vid, som tyvärr inte är utsatt, men går kanske att få reda på.
Å andra sidan borde det vara en fjäder inuti som bestämmer omslagstrycket och den borde ju gå att byta eller justera.
Å tredje sidan kan det ju finnas justerbara åxå, man ska bara hitta dem.
Å andra sidan borde det vara en fjäder inuti som bestämmer omslagstrycket och den borde ju gå att byta eller justera.
Å tredje sidan kan det ju finnas justerbara åxå, man ska bara hitta dem.

Jo, jag får forska vidare om dessa ventiler...
Å det var ju bara det, att hitta dem..
Men tack för länken!
Å det var ju bara det, att hitta dem..

Men tack för länken!