Kondensator alternativ ?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
choppertony

Kondensator alternativ ?

Inlägg av choppertony »

Jag håller på o skall köra övningarna i biken "Elektronik för alla" del 1. Där skall man ha en kondensator 1000 uF 12V.
Jag hittar inte ngn sådan på elfa. Spelar det ngn roll om jag tar en på 16V ? Vad skall jag välja. Tar gärna emot ett artickelnr från Elfa... Tackar på förhand!
v-g
EF Sponsor

Re: Kondensator alternativ ?

Inlägg av v-g »

Nej den är snarare bättre. Spänningen anger hur myckdet kondensatorn tål innan den skadas. (högre är alltså alltid bättre kan man enkelt säga)
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Spänningen på kondensatorn är vad den tål maximalt.
Det går alltid bra att ta en som tål en högre spänning.

Det är inte som många missuppfattar så att det automatiskt blir 12V över en kondensator märkt 12V
Jämför med en hastighetsmätare på en bli.
Går den till 250 så kan man köra den i 90 också, byter man till en bil med en mätare som går till 300 så
kan även denna köra i 90...

Swech
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

För ändamålet är en högre spänning stämplat på kondensatorn inget problem.
choppertony

Inlägg av choppertony »

Tackar. Det står inte i inköpslistan i boken vad det skall vara för Kondensator. Men läser man igenom kapitel angående detta så skall det vara en elektrolytkondensator.

Då gissar jag att det är exakt samma med zenerdioden. Den skall vara på 3,3V och 400mW. Här är väl volten det viktiga???

Om jag förstått det hela rätt så är användindningen menat med denna att man kör backspänning på den. Överstiger Spänningen 3,3V släpper den igenom strömmen Jag hittade inte ngn med 3,3V o 400mW. Men det fanns en 3,3 och 0.5w.
Om jag förstått det rätt så är Watt-talet här vad dioden klarar av? och då är det bättre med denna på 0,5W oxå så det aktiva ämnet "röken" inte kommer ut så tidigt *L*
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

:tumupp:
Jag brukar köpa 1,3W zener. Då dessa av någon anledning varit billigast där jag köpt. Ersätter då alla med lägre effektålighet. Går bra då i stort sett alla är nästan lika stora. Storleken skiftar mycket mer på kondingar.
Samma med likriktardioder. Köper bara 1N4007 som 1A likriktardiod, den ersätter då alla andra 1A likriktardioder med lägre spänningstålighet.
Skriv svar